Stroomopwaarts wil meer gaan inzetten op maatwerk

Algemeen
Afbeelding
(Foto: CW - archief)

De dienstverlening door Stroomopwaarts wordt continu kritisch tegen het licht gehouden en waar nodig bijgestuurd. Dat stelt wethouder Sjoerd Kuiper (PvdA) die hierover ook onlangs een raadsinformatiebrief (RIB) schreef.

Chrit Wilshaus

Daarin staat te lezen dat de Kinderopvangtoeslagenaffaire heeft aangetoond dat beleid soms onbedoeld ingrijpende negatieve gevolgen kan hebben voor burgers met als gevolg dat zij in de knel kwamen. In zijn brief schrijft Kuiper verder het belangrijk te vinden van aantoonbare knelpunten te leren en om de uitvoering van het betreffende beleid dan aan te passen. De portefeuillehouder daarover: “Ik ben er trots op dat we als Dagelijks Bestuur van Stroomopwaarts al eind 2020 actie hebben ondernomen om op de werkvloer te inventariseren wat we anders zouden kunnen doen. Dat hebben we gedaan door aan medewerkers van Stroomopwaarts te vragen waar ze bij de uitvoering van beleid buikpijn van krijgen. Dus welke uitvoering van beleid ze niet rechtvaardig vinden voor cliënten. Bijvoorbeeld omdat mensen daardoor in de problemen komen. Dat heeft geleid tot het opstellen van een Kwaliteitsagenda en het nemen van een aantal besluiten. Zoals om mensen met een bijstandsuitkering die in deeltijd werken niet meer te korten op hun uitkering als ze een eindejaarsuitkering krijgen van hun werkgever. Beter is het om die mensen te belonen als ze werken in plaats van ze daarvoor te straffen. Een ander voorbeeld is het verhogen van het bedrag wat iemand met een uitkering aan giften mag ontvangen tot 1200 euro. De zogenaamde Boodschappenaffaire vormde hier de aanleiding voor.” Volgens het collegelid zijn er soms besluiten genomen die tegen de regels ingaan als bleek dat de uitwerking daarvan onrechtvaardig uitwerkte in de praktijk. “De ruimte die we van het Rijk hebben gekregen proberen we maximaal te benutten!”

Maatwerk

Volgens Kuiper moet de overheid vooral dienstbaar zijn aan burgers en helpt het om meer in te zetten op beleid met een menselijk gezicht en om meer maatwerk toe te passen. “Dat leid ik trouwens ook af uit individuele gesprekken met mensen of uit signalen die ik uit de stad krijg.” Bovendien zou het volgens de portefeuillehouder goed zijn als de dienstverlening door Stroomopwaarts meer aansluit bij de wensen en mogelijkheden van een cliënt. “Gelukkig zie je dat er steeds meer werkgevers zijn die mensen een kans willen geven. Waarbij ik wel moet aantekenen dat dit nu vaak wordt ingegeven door de krapte op de arbeidsmarkt. Maar om terug te komen op wat ik daarnet zei: ik vind het dus belangrijk dat we als Stroomopwaarts veel meer oog krijgen voor wat mensen kunnen door daar actief naar te vragen.”

Signalen serieus genomen

Klantvriendelijkheid en dienstverlening zijn zaken die Stroomopwaarts steeds in de gaten blijft houden, aldus de RIB. Ook schrijft Kuiper daarin dat Stroomopwaarts, net als het college, goed contact houdt met de adviesraad Samenlevingszaken en dat een specifieke adviesgroep van cliënten nadenkt en reageert op de uitvoering. De wethouder: “Signalen vanuit de praktijk worden zeker serieus genomen, opgepakt en waar nodig bijgestuurd. Plus dat we de gemeenteraad blijvend informeren over ontwikkelingen.”

Verder benadrukt wethouder Kuiper dat mensen met schulden op tijd aan de bel moeten trekken. “Zo kunnen mensen terecht bij het financieel spreekuur van Vraagraak wat heel laagdrempelig is.