Burenbemiddeling is zeven van de tien keer succesvol

Algemeen
Tanja Storm van De BurenBemiddelaar Vlaardingen & Maassluis en wethouder Sjoerd Kuiper zijn blij met de aangegane samenwerking op het gebied van burenbemiddeling.
Tanja Storm van De BurenBemiddelaar Vlaardingen & Maassluis en wethouder Sjoerd Kuiper zijn blij met de aangegane samenwerking op het gebied van burenbemiddeling. (Foto: Chrit Wilshaus)

“Als bemiddelaar draag je geen oplossingen aan; de bewoners moeten zelf tot oplossingen komen en het is jouw tactiek om ze zover te krijgen.” “Uiteindelijk moeten mensen weer op een normale manier met elkaar communiceren.”

Chrit Wilshaus

Citaten van respectievelijk Tanja Storm, coördinator De BurenBemiddelaar Vlaardingen & Maassluis en van wethouder Sjoerd Kuiper (PvdA). “Een aantal jaar geleden hebben we de aanpak van woonoverlast opgepakt en uitgebreid”, gaat laatstgenoemde verder. “Ook hebben we in 2019 ons beleid herzien. Bij burenbemiddeling trekken we als gemeente nadrukkelijk met Maasdelta op en betalen we ieder de helft van het project. Net als wij, wil Maasdelta dit al jaren. Soms zijn veroorzakers van overlast zich daar echter niet van bewust en kunnen buren die zich daar groen en geel aan ergeren het moeilijk vinden hen daarop aan te spreken. Ook heb ik mensen gesproken die zich zelfs niet meer op hun gemak voelden in hun eigen huis om de spanning met hun buren. Dat is fnuikend en levert heel veel stress en ellende op.” De praktijk heeft volgens de wethouder uitgewezen dat voornoemde vorm van burenbemiddeling werkt bij overlast. “Ik ben dan ook blij dat we hiermee zijn gestart.”

Basistraining

“In zeven van de tien gevallen waarbij buren elkaar spreken is er een oplossing gevonden”, vult Storm aan. “Dat proberen we uiteraard ook in Maassluis voor elkaar te gaan krijgen. In 2017 kregen we van de gemeente Vlaardingen de vraag om burenbemiddeling uit te gaan voeren. Het aantal casussen in Vlaardingen bedraagt ongeveer 100 per jaar. Daar hebben we nu een team bestaande uit twaalf middelaars, allemaal vrijwilligers. Ons streven is dat zij in leeftijd en achtergrond de maatschappij weerspiegelen; vooral aan twintigers en dertigers en mensen met een andere culturele achtergrond hebben we behoefte.” Vrijwilligers worden geselecteerd op hun sociale vaardigheden en krijgen een basistraining, aldus Storm. Daarnaast organiseren we jaarlijks een verdiepingstraining. Daarbij behandelen we een specifiek thema. Zoals complexe zaken.” Want, weet Storm, door allerlei oorzaken zijn zaken veel complexer dan in het verleden geworden. “Sinds een aantal maanden bestaat er ook in Maassluis een team burenbemiddeling maar gezien het aantal aanvragen zijn vrijwilligers zeker nog welkom.” En wethouder Kuiper voegt daaraantoe: “Als het je interessant lijkt: neem contact op, het is belangrijk werk wat veel voldoening geeft!”

Geluidsoverlast

“Heftige problemen los je hier overigens niet mee op”, benadrukt Kuiper. “Zoals ernstige woonoverlast, alcohol- of drugsverslaving, lichamelijk of huiselijk geweld binnen families, of zware psychische stoornissen. Verder gaat het ook om voorkomen van problemen. Voorbeeld: je buren informeren als je een keertje een feestje geeft. Want als mensen van elkaar weten wat er gaat gebeuren, is het al anders. Gebleken is dat 70 procent van de problemen trouwens met geluidsoverlast te maken heeft.” Totnogtoe kwamen bij burenbemiddeling Maassluis elf aanvragen voor deelname binnen. Storm over wat er dan vervolgens gebeurt: “Als coördinator voer ik eerst een intakegesprek om te bepalen of dit iets voor ons is om mee aan de slag te gaan. Het gaat erom dat buren gestimuleerd worden het gesprek met elkaar aan te gaan. Want als bemiddelaar draag je geen oplossingen aan; de bewoners moeten die zelf bedenken en het is jouw tactiek om ze zover te krijgen. Vervolgens gaan er twee bemiddelaars naar de melder. Die horen op een neutrale manier zijn of haar verhaal aan. Vervolgens gaan ze naar de andere buur en vragen of die mee wil doen aan burenbemiddeling. Uiteindelijk is het doel om de buren met elkaar om tafel te krijgen. Dat laatste gebeurt altijd op neutraal terrein. Na het bemiddelingsgesprek volgt na ongeveer zes weken nog een nagesprek. Soms zijn mensen niet in staat om dat op een normale manier aan hun buren mee te delen dat ze overlast ervaren.  Ook dan kunnen we helpen en coachen.” Wethouder Kuiper: “We wonen in een mooie stad maar niet alleen; je zult altijd rekening moeten houden met elkaar!”

Geven en nemen

Storm benadrukt dat deelnemers aan burenbemiddeling de moeilijkheden ook echt met elkaar moeten willen oplossen. “Als mensen alleen hun gelijk willen halen, kun je geen constructief gesprek voeren. Dus het is geven en nemen en bereid zijn naar elkaar te luisteren.

Meer informatie is te vinden op www.minters.nl. Dat is de welzijnsorganisatie achter Burenbemiddelaar Vlaardingen & Maassluis.