Ketels worden opgestookt voor ALS-bier

Algemeen
V.l.n.r.: Aart van Bergen, Brouwerij Walhalla, Arjan van der Linden, Brouwerij Walhalla en Etienne Vermeulen, Kaapse Brouwers.
V.l.n.r.: Aart van Bergen, Brouwerij Walhalla, Arjan van der Linden, Brouwerij Walhalla en Etienne Vermeulen, Kaapse Brouwers. (Foto: Walhalla – Brouwdag Beer Geeks Beat ALS)

NOORD - Bij brouwerij Walhalla in Amsterdam-Noord werden afgelopen vrijdag de ketels opgestookt om het tweede Beer Geeks Beat ALS-bier te brouwen. De brouwers en de Beer Geeks - verenigd in een ruim 14.000 leden tellende Facebook groep - werken voor het derde jaar op rij samen om zoveel mogelijk geld op te halen voor Stichting ALS. Het bier van Walhalla is het tweede bier van de zes verschillende bieren die in totaal gebrouwen zullen worden bij zes brouwerijen in Nederland.

Al ruim 38.000 euro opgehaald

Naar verwachting zal het six-pack bier begin maart beschikbaar zijn bij een groot aantal slijterijen in Nederland en bij de brouwerijen. Alle winst die met de verkoop behaald wordt gaat volledig naar de Stichting ALS. Bij Walhalla is, in samenwerking met de Kaapse Brouwers, Naeckte Brouwers, Van Moll Craftbeer, Brouwerij Poesiat en Kater, Brewpub De Kromme Haring, Brouwerij Bierverbond, Leidsch Bier, Brouwerij Eleven, Brouwerij d’n Drul en X-Brewing, een imperial porter gebrouwen met muscovado suiker en gember. De moscovado suiker is gesponsord door Kent Foods, leverancier van ingrediënten voor de voedingsmiddelenindustrie. Het eerste Beer Geeks Beat-ALS bier is eerder deze maand gebrouwen bij Kompaan in Den Haag. Komende weken gaan de brouwers nog aan de slag bij Frontaal (Breda), Moersleutel (Alkmaar), Baxbier (Groningen) en VandeStreek (Utrecht). Ook hier sluiten zich weer andere Nederlandse brouwerijen aan om mee te denken over het recept of hun handen uit de mouwen te steken tijdens de brouwdag. In totaal hebben zich - ondanks corona - al 57 brouwerijen aangemeld om mee te doen aan deze actie.

De actie van de Beer Geeks is al behoorlijk op stoom. Het bier komt pas begin maart in de winkels, maar met allerlei acties van individuele leden, de bijdragen van de brouwers en slijters is nu al ruim 38.000 euro opgehaald. Het is overweldigend en hartverwarmend om te zien wat de Nederlandse ‘biercommunity voor elkaar kan krijgen als ze er met z’n allen de schouders onder zetten. Mooi om te zien hoe in deze onzekere tijd een actie als deze gewoon door kan gaan.’De Beer Geeks-groep bestaat inmiddels ruim 7 en jaar en is in die tijd gegroeid tot een actieve groep met ruim 14.000 leden. Bierliefhebbers verenigen zich hier om hun passie voor speciaalbier te delen. Meestal kritisch, soms lyrisch. Geen bier, brouwer of festival blijft in deze groep onbesproken en dat weten ook de meelezende brouwers te waarderen. Er wordt niet alleen veel over bier gepraat maar er worden ook vriendschappen voor het leven gesloten. .

Voor meer informatie zie: www.beergeeksbeatals.nl.