De Gouden Straatjes nog meer zichtbaar

Nieuws
De Gouden Straatjes. (Foto: archief)
De Gouden Straatjes. (Foto: archief) rodi.nl

HAARLEM - Tijdens de ShoppingNight op zaterdag 9 juni wordt de eerste Gouden Straatjes gevelsteen onthult. Burgemeester Jos Wienen gaat om 19.00 uur op de hoek Anegang/Warmoesstraat de ladder op om de eerste Gouden Straatjes gevelsteen op de hangen. De gevelstenen worden in alle zeven Gouden Straatjes op minimaal twee plekken bevestigd om zo de zichtbaarheid te vergroten.
De onthulling gaat gepaard met veel tamtam van Zwaanswijk Percussion en de Gouden Straatjes zijn feestelijk versierd met gouden ballonnen.
Toen er over een gevelaanduiding voor de gouden Straatjes werd gesproken, werd allereerst gedacht aan de vermelding 'gouden straatjes' op de huidige straatnaamborden, daarna om er een houden randje omheen te maken. Bureau Arjan Karssen, ontwerper van de Haarlemse straatnaamborden, ging met dit idee van Haarlem Marketing aan de slag. Hij vond dat bij een monumentale stad als Haarlem een gevelsteen goed zou passen. De steen is handgemaakt, gegoten in beton met een gele pigment toevoeging voor een iets gouden uitstraling. De bordjes worden de aankomende weken door de stad verspreid.

De Gouden Straatjes

Een aantal jaar geleden zagen ‘De Gouden Straatjes’, het levenslicht. Zeven pittoreske winkelstraatjes gebundeld in een winkelfolder, waarvan er elk jaar enkele duizenden over de VVV toonbank gingen. Het concept De Gouden Straatjes is vorig jaar uitgebreid met een verdiepingsslag in de vorm van verhalen in woord en beeld over de winkeleigenaar, het product of het monumentale pand. Tot de Gouden Straatjes behoren de Anegang, Gierstraat, Schagchelstraat, Koningstraat, Kleine Houtstraat, Zijlstraat en Warmoesstraat. Het project is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de winkeliers en straatverenigingen van deze straten, het Ondernemersfonds Binnenstad Haarlem en Haarlem Marketing. Ook Haarlem Centraal en Centrum Managementgroep hebben een belangrijke bijdrage geleverd in de communicatie met de ondernemers. Daarmee stimuleert het project niet alleen het bezoek aan de stad, maar ook de onderlinge samenwerking.