Badhoevedorp is er klaar voor!

Algemeen
Afbeelding
(Foto: )

Badhoevedorp. De afgelopen weken hield corona de horecadeuren stevig op slot, maar een terrasje pakken en uit eten gaan mag weer. Vanaf 1 juni, 12.00 uur en op strikte voorwaarden, maar die houden geen ondernemer tegen.

Anja Maas 

Bij Q-Beach, Sloterweg 147, wordt ten tijde van dit interview het restaurant en terras aangepast aan de anderhalvemetereisen. “We werken volgens een strikt plan de campagne: looprichting aangeven, afstanden aftekenen. Best een flinke klus”, zegt Ruben Pen, die er met zijn vader Hartger de scepter zwaait. Q-Beach ging eind vorig jaar van start. Een nieuw avontuur voor horecafamilie Pen. Zeker voor Hartger, die samen met zijn vrouw al vele jaren het gezicht is van het restaurant bij TVB. Ruben: “Maar een strandpaviljoen in het hart van het dorp was een prachtige nieuwe uitdaging.” Vader en zoon zetten er hun tanden in en bezorgden Q-Beach al snel een eigen plek in de lokale horecawereld. “Je hebt natuurlijk je aanlooptijd en de brand begin dit jaar was een fikse tegenvaller, want we waren leuk begonnen. En toen kwam corona. Een enorme klap. Geen uitzicht op beter, wat moet je? We zijn een familie van doeners, dan denk je: wat kan er wel? We zetten in op afhalen en bezorgen. Een simpele formule: bellen voor 14.00 uur, en wij maken voor 9.50 euro een heerlijke daghap. Kipsaté en spareribs waren erg populair. Met Pasen en Moederdag konden mensen feestelijker eten: van een combinatie van kleinere hapjes tot een compleet driegangenmenu. En zorgmedewerkers hebben we verwend met een gratis maaltijd. Ja, we zijn klaar voor het ‘nieuwe normaal’. En net als iedereen hopen we dat het een ‘tijdelijk normaal’ zal zijn.”
Johan de Vreede staat samen met zijn nichtje Dichna aan het roer van De Pelikaan, Nieuwemeerdijk 447. “Dit restaurant is een echt familiebedrijf, al zo’n 43 jaar”, vertelt hij. ”Ja, ook wij bieden onze gasten afhalen en thuisbezorgen. Overigens pas sinds 2 weken, want voor die tijd waren we bezig met een fikse verbouwing. Die was lang voor corona gepland en moest eerst worden afgerond. Zodra het kon, zijn we gestart. Uiteraard met een aangepaste menukaart, maar toppers als tournedos Bali, verse pasta met asperges en gamba’s, spareribs, kipsaté, dat hoorde er allemaal bij. Net zoals onze befaamde uiensoep. Onze gasten-op-afstand waren er blij mee.” Samen met zijn team is hij klaar voor de start-na-corona. “Ons terras biedt ruimte genoeg om de juiste afstand aan te geven. En ook binnen zal het geen probleem zijn. Maar, en dat zeg ik er wel bij, ook als de overheid het sein op groen zet, ga ik pas open als de gemeente Haarlemmermeer duidelijk heeft gecommuniceerd over de regelgeving. Over de interpretatie heerst nog flink wat verwarring, bijvoorbeeld over wie wel en wie niet samen aan een tafeltje mag zitten: wie is familie en zo. Met onduidelijkheden kunnen we niet werken.”
Ook blij met zijn royale terras is Danny van Stiphout van de Waterwolf, Zeemanlaan 1. “Dat maakt het makkelijker om aan de coronaregels te voldoen. En ook binnen is er bij ons ruimte genoeg. We kunnen de gasten met een gerust gevoel ontvangen.”Terugblikkend op de lockdown zegt hij: “Het waren pittige tijden. Eind vorig jaar hebben we het Gastrobar-concept geïntroduceerd. Signature dishes, kwaliteit met het accent op een speciale keuken. Iets nieuws, maar het sloeg meteen aan. En net toen we dachten: we kunnen doorpakken, kwam corona. We zijn direct over gegaan op een alternatieve dienstverlening: afhalen, thuisbezorgen, we hadden een Pop-Up Streetfoodbar. En om de stemming er een beetje in te houden, hebben we de entree vrolijk opgekleurd. Wat er zoal op het menu stond? Gebraden kippetjes bijvoorbeeld. Met Pasen, Koningsdag en Bevrijdingsdag hebben we er zo’n 200 verkocht. Samen met buurman New York Pizza zorgden we voor heerlijke pizza’s. Niet alleen voor Badhoevedorp, maar ook voor Oud- en Nieuw-Sloten. Of we blij zijn dat we weer open mogen? Wat een vraag, liever vandaag dan morgen. Welkom!”
Restaurant De Houten Klaas, Sloterweg 8, is eveneens erg blij de deuren weer te mogen openen. “De naam legt een link naar onze familienaam”, zegt Olga Klaassen. “We zijn een traditioneel familiebedrijf en al 18 jaar in Badhoevedorp gevestigd.”Uiteraard was ook voor de familie Klaassen de verplichte coronasluiting een moeilijke tijd. “We hebben onze gasten en de gezelligheid erg gemist. Natuurlijk hielden we wel contact, maar om ze weer als gast te kunnen ontvangen is veel prettiger.“ Net als bij andere restaurants kon bij De Houten Klaas worden afgehaald. “We hadden een selectie uit onze kaart gemaakt, want niet alle gerechten zijn geschikt om te af te halen. Waar de meeste vraag naar was? Ik zou zeggen: de asperges stonden bovenaan. Met zalm, of à la Flamande. Asperges zijn een typische seizoengroente. En seizoengebonden producten is een van onze specialiteiten.”Ten tijde van dit interview legt de familie Klaassen de laatste hand aan de voorgeschreven corona-aanpassingen. “Binnen kunnen we de 1,5 meter regel zonder al te veel problemen inpassen. En ook ons terras biedt mogelijkheden. Er was een stuk ruimte dat we nooit echt gebruikten. Dat trekken we er nu bij.” Voor meer hoofdbrekens zorgen speciale desserts als Crêpe Suzette of Aardbeien-met-peper. “Die worden aan tafel geflambeerd en dan wordt die 1,5 meter wel een dingetje. Maar geen zorgen, we vinden zeker een oplossing.” Saskia en Gina, die samen aan het roer staan van Later aan ’t Water, Nieuwemeerdijk 98, kunnen ook niet wachten tot hun restaurant en terras weer open mogen. Net als zoveel horecaondernemers waren ook zij in de lockdownperiode volop in de weer met ‘afhalen en thuisbezorgen’. “Spareribs stond wel zo’n beetje op één”, vertelt Gina. “Maar natuurlijk hadden we ook andere gerechten. Tournedos is ook heel populair. En gamba’s. Met of zonder friet, sla, stokbrood of pofaardappel. Het ging allemaal prima. De mensen waren enthousiast, alles is erg goed ontvangen.” In de aanloop naar de heropening was er voor hen flink werk aan de winkel. “We hebben een 2e keuken ingericht, want er moet, ook door ons keukenteam, veel meer afstand bewaard worden. En natuurlijk moest er meer worden aangepast. We hebben de ruimte in het restaurant anders ingedeeld en ook ons terras wordt coronaproof. Gelukkig hebben we daarvoor de ruimte, maar het is best een flinke klus om het allemaal voor elkaar krijgen. Dat hebben we er overigens graag voor over, want ‘De horeca mag open’ is het beste bericht sinds tijden.” En dat laatste geldt ongetwijfeld voor iedereen!