MEE & de Wering presenteert Virtual Reality-game tegen steekgeweld onder jongeren

Algemeen
 Wijkmanager David Kooi en Lidy Steenwinkel zitten vol in de game
Wijkmanager David Kooi en Lidy Steenwinkel zitten vol in de game ( Foto: MEE & de Wering)

REGIO - Steekgeweld onder jongeren neemt toe. Het messenbezit ook. Volgens de laatste cijfers van de landelijke politie is het aantal steekincidenten onder minderjarigen in tien jaar tijd verdubbeld. Dit moet stoppen, zegt Rob Hartings, bestuurder van welzijnsorganisatie MEE & de Wering. ,,En dan het liefst op zo’n manier dat jongeren zelf het besluit nemen hun gedrag te veranderen.”

Door bewustwording. Zonder een ‘preek’ van ouders of politie ,,want met een vinger wijzen, en zeggen dat je dit maar beter niet kunt doen helpt niet,” zegt Bas Ouwens, jongerenwerker uit Den Helder. Hoe wel? ,,Door aan te sluiten op hun eigen belevingswereld. Gamen.” Jongerenwerk Den Helder ontwikkelde samen met jongeren uit Den Helder, de bedrijven Games for Health en ImproVive, een Virtual Reality-game Re: Action. Met de VR-bril stapt de jongere in een realistische, interactieve ervaringswereld. Hij krijgt te maken met dilemma’s, en laat afhankelijk van zijn keuzes, de situatie wel of niet escaleren. (‘laat ik het mes thuis? Pak ik een mes af van een ander? Steek ik wel of niet?) Gevolg is bewustwording van de eigen verantwoordelijkheid, en de ervaring dat er altijd ruimte is om keuzes te maken; zoals het vragen van hulp.

9 september presenteerde MEE & de Wering en haar samenwerkingspartners het prototype van de game bij Hogeschool Inholland in Haarlem. Beleidsmakers en jongerenwerkers uit Noord- en Zuid-Holland en regionale en landelijke pers waren aanwezig om de game te proberen.

Het doel van MEE & de Wering is een bedienmodel te maken voor alle gemeenten die te maken hebben met steekgeweld onder jongeren. Elke gemeente verzorgt na instructie eigen gastlessen op scholen. Het streven is een uitrol over heel Nederland. Het prototype is een succes. Jongeren zijn enthousiast en er vindt bewustwording en gedragsverandering plaats. MEE & de Wering innoveert hiermee maar heeft nog 200.000 euro nodig. We roepen gemeenten op zich bij interesse te melden via r.hartings@meewering.nl

David Kooi, wijkmanager Assendelft en Lidy Steenwinkel, projectleider preventie jeugdcriminaliteit van gemeente Zaanstad toonden zich verrast door de innovatieve manier van preventief hulpverlenen. David: ,,De omgeving is aan te passen aan de gebruiker. Dat vind ik sterk aan de game. Door bijvoorbeeld een skatebaan in Saendelft als omgeving te kiezen sluit het beter aan bij de jongeren die de game bijvoorbeeld in Assendelft gebruiken.” Jurriaan van Rijswijk, oprichter Games for Health vult aan: ,,het voordeel van het maken van karakters (avatars) die ergens op lijken is dat mensen zich ermee kunnen identificeren. De game is ook echt door en voor jongeren gemaakt, zodat het aansluit op de behoeften en de leefwereld van de jongeren. Twee mensen spelen de game, en in de VR praten ze met elkaar. Je kunt het op afstand spelen en op andere plekken. Een jongere die heeft meegewerkt vertelde mij dat het de eerste keer in zijn leven is dat hij een week lang op tijd ergens is verschenen. Ze vonden het echt te gek om hun eigen game te maken. We leveren alleen de bouwblokken. Het proces start als de jongeren ermee bezig zijn. Het feit dat ze zelf altijd een keuze hebben of en hoe een situatie te laten escaleren, levert al bewustwording op, aldus de oprichter van Games for Health.

David en Lidy vragen zich af of ze zich wel kunnen inleven in de game. Het ziet er toch een beetje ‘poppetjesachtig uit.’ Moet het niet realistischer zijn? Nee, zegt Jurriaan. Hoe realistischer, hoe minder de jongeren hun eigen fantasie gebruiken. En door de VR zit je al snel in het spel.” We nemen de proef op de som. Lidy en David testen de game zelf uit. Een beetje gedesoriënteerd doet Lidy de bril af. “Ik moet echt even bijkomen hoor. Ik heb even op de wc gezeten. Ik heb net een mes afgepakt van een ander meisje. Het was echt wel even spannend.” Het spelen van een Virtual Realityspel: nét echt.

Een van de situaties in de VR-game.
Afbeelding