‘Lokaal, duurzaam én voordelig’

Algemeen
Deze week start de campagne om de Zaankanters bekend te maken met WeSpark. Marjan Minnesma, met Urgenda het bekendste duurzame gezicht van Nederland, is aansprekend boegbeeld.
Deze week start de campagne om de Zaankanters bekend te maken met WeSpark. Marjan Minnesma, met Urgenda het bekendste duurzame gezicht van Nederland, is aansprekend boegbeeld. Foto: aangeleverd

ZAANSTREEK – “Wat zou het mooi zijn als we binnen tien jaar alle energie die we in de Zaanstreek nodig hebben hier ook zelf opwekken en opslaan. Met WeSpark gaan we er in ieder geval alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen. De tijd van het vooral over duurzaamheid hebben in plaats van er iets mee te doen, ligt namelijk achter ons. Nu is het tijd om door te pakken”, aldus Robert Hemmen.

Nieuwe lokale coöperatie levert energie van en voor Zaankanters

Een 100% duurzame, energie neutrale en lokale energievoorziening. Het lijkt een utopie maar als het aan Robert Hemmen, directeur van de nieuwe Zaanse energiecoöperatie WeSpark, ligt, komt daar snel verandering in. ‘Die transitie gaat natuurlijk niet vanzelf maar we zijn dan ook niet zomaar een energieleverancier. We geloven echt in de kracht van lokaal en doen het samen net even slimmer.’

WeSpark, is nu nog onbekend maar als het aan de ambitieuze organisatie ligt, gaat dat snel veranderen en stappen honderden particulieren en bedrijven nog dit jaar over op de 100% duurzame en qua prijs zeer concurrerende energieleverancier. Deze week start de campagne om de Zaankanters bekend te maken met WeSpark met Marjan Minnesma als aansprekend boegbeeld.

Minnesma, geboren en getogen in Wormerveer en nu met Urgenda het bekendste duurzame gezicht van Nederland, hoefde niet lang na te denken toen ze werd benaderd.

Geen winstoogmerk

“WeSpark is voor de particuliere en kleinzakelijke markt verbonden aan OM nieuwe energie, waar ik voorzitter van ben. En ik weet als geen ander wat de voordelen zijn van deze coöperatie. Vanzelfsprekend is de energie 100% duurzaam en lokaal opgewekt. Dat is geen loze bewering want OM is al jaren door de consumentenbond uitgeroepen tot de meest duurzame energieleverancier van Nederland. Ook heeft de organisatie geen winstoogmerk. En dat betekent dat de winst niet in de zakken van het bedrijfsleven verdwijnt, maar wordt gestoken in nieuwe lokale energieprojecten.”

Start coöperatie

Dat gecombineerd met het feit dat de overhead beperkt is, zorgt er voor dat de prijzen van WeSpark zeer concurrerend zijn en in veel gevallen zelfs goedkoper dan andere leveranciers aldus Minnesma die sinds kort met Urgenda in de Zaanstreek gevestigd is.

WeSpark is onderdeel van het Europese EMPOWER project dat uitgaat van de kracht van lokale netwerken. De gemeente Zaanstad, HVC en de Rabobank zijn als founding fathers mede verantwoordelijk voor de start van de coöperatie waar al langere tijd achter de schermen hard aan is gewerkt.

Dagprijzen

Ook voor de grotere Zaanse bedrijven is een contract met WeSpark voordelig. De coöperatie koopt rechtstreeks in op de energiemarkt tegen dagprijzen waardoor de tarieven gemiddeld tien tot vijftien procent goedkoper zijn. Maar dat is volgens Hemmen niet de enige reden om over te willen stappen.

“We zoeken Zaankanters die samen met ons het verschil willen maken. En niet alleen over een positieve toekomst praten maar er daadwerkelijk aan bij willen dragen. Door zelf steeds meer energie te gaan opwekken en die energie op langere termijn ook samen op te slaan.”

Hemmen laat weten dat het veel meer zelf gaan opwekken van energie een belangrijk onderdeel is van het succes. “Door je eigen energie op te wekken bespaar je al enorm veel geld. En we werken inmiddels ook aan een constructie waardoor je als energieleverancier een betere prijs krijgt voor je opgewekte energie.”

Verwarmde bushokjes

Naast particulieren en bedrijven zoekt WeSpark ook naar maatschappelijke instellingen die onderdeel uitwillen maken van de community. “We zullen ook een deel van de winst gebruiken voor maatschappelijke doelen. Denk aan een via zonnepanelen verwarmd bushokje bij een zorginstelling, of lichtmasten bij sportverenigingen op zonne-energie.’

Kwestie van doen

Er is volgens Hemmen al zoveel mogelijk waarmee je zowel financieel als maatschappelijk en ecologisch rendement aan elkaar kunt koppelen. “We hebben er inmiddels al lang genoeg over gepraat. Nu is het gewoon een kwestie van doen!”

De campagne met Minnesma is het begin van een lokaal en goed doordacht media-offensief. “We kunnen en willen ook niet de marketingbudgetten inzetten van de grote jongens. Je zult door ons dan ook niet gebeld worden om je te overtuigen voor ons te kiezen met een eenmalige bonus. We laten iedereen graag zelf de juiste keuze maken. Niet voor niets is onze leus WeSpark: Power to the people!’’