‘Zaanse Uitdaging helpt je echt verder’

Algemeen
Vraag en aanbod vonden elkaar op de Beursvloer vorig jaar heel goed.
Vraag en aanbod vonden elkaar op de Beursvloer vorig jaar heel goed. Foto: Fred Wolf

ZAANDAM – “Inmiddels is de jaarlijkse Beursvloer echt een belangrijk Zaans event geworden sinds de start in 2014. Dat maakt de vorige editie duidelijk: 78 matches met een gekapitaliseerde waarde van 180.000 euro. Onze Beursvloer bezoeken helpt betrokken ondernemers en maatschappelijke organisaties echt verder”, stelt Bas Husslage, manager van de Zaanse Uitdaging. 

De organisatie heeft in deze coronatijd lang en goed nagedacht of de Beursvloer wel doorgang kon vinden. Maar komt nu met een overtuigend ‘het gaat door!’ Op donderdagmiddag 8 oktober is de Bullekerk het decor voor de zevende Zaanse Beursvloer, editie 2020. Ook ligt een online noodplan klaar, als dat onverhoopt nodig is.

Bullekerk 8 oktober onderkomen voor Beursvloer Zaanse Uitdaging

“We organiseren de Beursvloer uiteraard in aangepaste vorm”, zegt Bas “En absoluut coronaveilig. Los van het feit dat de Bullekerk erg mooi is, is hij ook ruim. Zo kunnen we voldoende afstand van elkaar houden.“

Dat is ook mogelijk dankzij een speciale carré-opstelling van tafels. De ondernemers staan op een vaste plek achter de tafels en de maatschappelijke initiatieven lopen daar aan de andere kant, met de klok mee, omheen.

Vraag en aanbod matchen

Even de opzet voor wie deze unieke Beursvloer nog nooit bezocht heeft: De Zaanse Uitdaging speelt een bemiddelende en verbindende rol tussen het Zaanse bedrijfsleven en maatschappelijke projecten (verenigingen, stichtingen, inwoners). Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan uitvoering van klussen of het bieden van ingangen bij bedrijven voor stageplaatsen. Maar bijvoorbeeld ook aan financiële of communicatieve adviezen. Alles is mogelijk. Tijdens de beurs kunnen non-profitorganisaties en het Zaanse bedrijfsleven elkaar direct en op laagdrempelige wijze vinden. Waarbij maatschappelijk betrokken ondernemers met gesloten beurs menskracht, materialen of kennis beschikbaar stellen.

Succes

Bas Husslage kende het Beursvloer-concept al jaren en dacht in 2014: ‘dit moeten we ook in de Zaanstreek gaan doen’. Het blijkt een succesnummer. Sindsdien zijn al ruim 500, zeer uiteenlopende matches gemaakt.

“Het gaat om hulp aan organisaties die met een dilemma of knelpunt zitten. In principe niet om het schilderen van de muur in de kantine. Dat is een klusje voor de vrijwilligers binnen een vereniging. Grijp op de Beursvloer dus vooral de kans om een specialist te vinden die kan helpen bij een financieel vraagstuk, zoals fondsenwerving. Of een communicatieplan waarmee je je doelgroep wél kunt bereiken. Het kan ook gaan om heel praktische vragen, zoals die van Oog aan de Zaan. Deze vereniging zet zich in voor mensen met een visuele beperking en moet de ruimte uit, waar ze één middag in de twee weken samenkomen. Nu zoeken ze een andere locatie.“

Praktische hulp

Heel praktisch was in het verleden ook de hulp aan de kinderboerderij in Rooswijk. “Die lag qua structuur ‘op z’n gat’. Er waren financiële problemen. Als er toen geen hulp was gekomen via de Beursvloer, was dit belangrijke ontmoetingspunt voor de wijk weggevallen. Nu staat het weer op eigen benen.”

Uiteenlopende vragen

Een fotograaf die beeldmateriaal wilde maken voor de website en PR van een organisatie die zich inzet voor hulp aan kankerpatiënten, het Jongerenloket die laptops zoekt, hout voor een nieuwe bootsteiger; de meest uiteenlopende vragen zie je op de site van de Zaanse Uitdaging. Daarop is ook te zien welke nog open staan en welke gerealiseerd via een match met het bedrijfsleven.

“Het allerfijnste is te zien als maatschappelijk betrokken ondernemers echt knelpunten helpen oplossen, zodat de non-profit organisaties verder kunnen”, vertelt Bas enthousiast. “Op de Beursvloer ontstaat veel positieve energie, dat is erg leuk om te zien en beleven.”

Samenwerking bekrachtigd

Samen besluiten de ondernemer en de hulpvrager in een kort gesprek of het tot een match kan komen. De afspraken worden vastgelegd in een samenwerkingsformulier onder begeleiding van Zaannotarissen.

“Het is niet zo dat wij streng controleren of de matches daadwerkelijk worden uitgevoerd. We gaan er vanuit dat de partijen dit onderling regelen. Wel bellen we op een gegeven moment na of de hulpvraag al is gerealiseerd om dit te kunnen melden via onze website en social media.”

Drie thema tafels

Om coronaveilig de Zaanse Uitdaging te kunnen bezoeken, wordt het publiek in groepen ontvangen. Er vindt twee keer één uur Beursvloer plaats met drie thema-tafels: materialen, kennis, menskracht. De aanvang is 15.00 uur. Er zijn dan twee sessies van een uur. Van 15.00 tot 16.00 uur en van 16.30 tot 17.30 uur. Een paar dagen voor de Beursvloer is een lijst met alle vragen en al het aanbod beschikbaar.

Pitch

In een eerder gehouden workshop zijn de vertegenwoordigers van de deelnemende organisaties al op scherp gezet. Zij zijn geholpen om hun hulpvraag te perfectioneren via een korte pitch. “Een tip daarbij: gebruik je eigen passie voor je organisatie bij het stellen van de hulpvraag. Zo maak je het persoonlijk en leuk voor de ondernemer die je mogelijk wil helpen”, zegt Bas tot besluit.

Aanmelden

Vanwege corona is het wel noodzakelijk dat ondernemers en maatschappelijke initiatieven zich vooraf aanmelden. Dat kan via www.zaanseuitdaging.nl/beursvloer-2. Meer informatie is ook verkrijgbaar bij Bas Husslage, 06 - 242 047 92 of e-mail: info@zaanseuitdaging.nl

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zaanstad Funderingen ondersteunt de Zaanse Uitdaging drie jaar lang met een financiële bijdrage. Daarmee maakt het bedrijf onze streek niet alleen ondergronds sterker. Eigenaren Luuk Brizee (links) en Wouter Lofström (rechts - achter hem Bas Husslage, manager Zaanse Uitdaging) werken via de Uitdaging nu ook mee aan een krachtiger, maatschappelijk netwerk in de Zaanstreek.