Pas op, waarschuwing voor misleiding

Algemeen
De gemeente waarschuwt.
De gemeente waarschuwt. (Foto: Gemeente Schagen)

SCHAGEN - Weet jij wanneer je echt contact hebt met gemeente Schagen? De laatste weken krijgt de gemeente van inwoners te horen dat ze last hebben van online bedrijven die zich als tussenpersoon aanbieden voor diensten van hen. Óf ze worden gebeld door iemand die zich voordoet als ambtenaar en belt vanwege een betalingsachterstand. Maar hoe weet je of dat waar is?

Zaken regelen via internet

Ga je zelf digitaal een VOG aanvragen? Doe dit dan via website van gemeente Schagen. Vooral niet via een andere website of websites waar ‘advertentie’ voor staat. Als je wel reageert op zo’n advertentie is het probleem dat je zelf gebruik maakt van de diensten van deze partij. Eerst betaal je (verwerkings-)kosten aan dat bedrijf die tot tientallen euro´s kunnen oplopen. Zo’n bedrijf werkt als ‘bemiddelingsbureau’.

Telefonisch contact

Inwoners worden gebeld door iemand die zich voordoet als ambtenaar van de gemeente en belt vanwege een betalingsachterstand. Gemeente Schagen nemen wel eens telefonisch contact op met inwoners, maar dat is altijd alleen om een informatief gesprek te hebben. Betalingsachterstanden worden niet telefonisch gecommuniceerd. De gemeente vraagt tijdens een gesprek nooit om persoonlijke gegevens, pincodes, rekeningnummers of een verzoek om geld over te maken. 

Aan de telefoon met de gemeente worden ook nooit contracten bij een bedrijf, organisatie, instantie of energieleverancier aangeboden. Hang de telefoon ook op als zij zich voordoen als tussenpersoon van de gemeente of ambtenaar als zij je vragen over te stappen van energieleverancier, internetprovider of het wisselen van bank.

Regel dus altijd jouw zaken via de website van gemeente Schagen en word je gebeld door iemand die zegt bij de gemeente te werken, maar vertrouw je het niet? Neem dan contact met de gemeente zelf via (0224) 210 400.