Bommeer Beraad pleit voor combinatie tramlijnen 21-24

Nieuws
Rond de tafel zitten IJsbrand van der Velden, Jacob Wiersma, Kees Rijke, Kees van der Windt, Bart de Leede, Hans Klop, Adri Reijnhout, Frans Griffioen, Jules Peppelaar en Luub Hafkamp.
Rond de tafel zitten IJsbrand van der Velden, Jacob Wiersma, Kees Rijke, Kees van der Windt, Bart de Leede, Hans Klop, Adri Reijnhout, Frans Griffioen, Jules Peppelaar en Luub Hafkamp. (Foto: Clubhuis Bommeer)

Vijf oud-wethouders van Schiedam en Vlaardingen alsmede gepensioneerde ambtenaren en een oud-gemeenteraadslid vinden het niet verstandig om tramlijn 21 richting Woudhoek uit de dienstregeling van de RET te halen. Dat schrijven zij aan de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH).

Door Kor Kegel

Combineren van tramlijnen 21 en 24 is beter, schrijven zij. De oud-wethouders en oud-ambtenaren komen maandelijks bijeen in Clubhuis Bommeer, gevestigd bij de gelijknamige watersportvereniging in de Broekpolder te Vlaardingen. In hun werkzame leven hebben zij veel met elkaar te maken gehad en nog steeds vormen ze een denktank, het Bommeer Beraad, die periodiek actuele zaken van Schiedam en Vlaardingen bespreekt. Ditmaal bogen ze zich over het voornemen van MRDH om tramlijn 21 naar de keerlus in Woudhoek op te heffen. De frequentie van tramlijn 24 naar Vlaardingen zou dan verhoogd kunnen worden. Van Rotterdam tot aan het Bachplein in Schiedam lopen de twee tramlijnen over dezelfde rails. Vandaar gaat lijn 21 nog twee haltes door naar Woudhoek. Het Bommeer Beraad begrijpt dat MRDH naar de kosten kijkt, maar de tramlijn naar Woudhoek zal nuttig zijn wanneer eenmaal het treinstation Kethel aan de Oude Lijn is gerealiseerd. Het schrappen van deze lijn vinden de oud-bestuurders en ambtenaren “een weinig gelukkige keuze.” Voor een groot aantal inwoners van Woudhoek en Spaland, met name voor ouderen en mindervaliden, zal een vervangende buslijn niet in gelijke mate voorzien. Bovendien, omdat deze twee wijken evenals Sveaparken veel eengezinswoningen tellen, valt een fikse vergrijzing te verwachten. Daarmee stijgt het aantal potentiële reizigers dat het beste met een tramverbinding bediend kan worden. Het Bommeer Beraad zegt dat als tramlijn 21 nu ingekort of gedegradeerd wordt, dan het draagvlak ondergraven wordt om in de toekomst Vlaardingen-Holy een directe aansluiting op station Kethel te geven. De oplossing? De twee tramlijnen combineren, zodat alle trams voortaan elke rit van en naar Holy via de keerlus in Woudhoek rijden - tot in de nacht, wat in Woudhoek nu niet het geval is. De railverbinding tussen Woudhoek en Holy is daarvoor al aanwezig. “Daarmee wordt, naast de beoogde kostenbesparing, niet alleen het tramaanbod in Woudhoek en Spaland - zij het met een iets lagere frequentie - gehandhaafd, maar blijft ook de latere doortrekking naar het geprojecteerde station Kethel in beeld”, schrijven de oudgedienden. “Een win-win-situatie, zo lijkt ons!” De oud-wethouders zijn Adri Reijnhout en Luub Hafkamp uit Schiedam, uit Vlaardingen IJsbrand van der Velden en Kees van der Windt en voorts Bart de Leede, die in beide steden wethouder was. De oud-ambtenaren zijn Frans Griffioen, Hans Klop, Kees Rijke en Jules Peppelaar. Het oud-raadslid is Jacob Wiersma uit Schiedam. Zij hebben hun brief ook aan de bewonersorganisaties in Schiedam-Noord en Vlaardingen-Holy gestuurd.