Het collegeprogramma van gemeente Waterland 2022-2026 Waterland: Vrij. Sociaal. Groen.
WATERLAND - Het college van burgemeester en wethouders heeft deze week het collegeprogramma voor 2022-2026 gepresenteerd. Het collegeprogramma is gebaseerd op het coalitieakkoord ‘Waterland: Vrij. Sociaal. Groen.’ dat gesloten is tussen WaterlandNatuurlijk, GroenLinks, VVD en PvdA na de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022.
In het collegeprogramma worden de doelen uit het coalitieakkoord concreet gemaakt en van duidelijke acties en tijdstermijnen voorzien. De belangrijkste doelstellingen uit het collegeprogramma zijn:
- realiseren van 2000 (betaalbare) woningen
- bouwen sporthal Monnickendam
- voortzetten duurzaamheidsfonds
- verkeersproblemen in de kernen aanpakken
- groenonderhoud verbeteren
- bestuurscultuur verbeteren
- sociale uitvoering van de zorg
- solide financieel beleid
Wethouder Harm Scheepstra: ‘We zijn trots dat we het college mogen vormen van Waterland. We willen ons graag voor iedere Waterlander inzetten. We bereiden ons voor op drukke jaren met duidelijke doelstellingen. Samen met de inwoners, ondernemers en andere betrokkenen bouwen we aan een vrij, sociaal en groen Waterland.’
Het volledige collegeprogramma is te lezen via de link bij dit artikel in de digitale versie van de krant op www.rodi.nl/waterland.
Inhoud Collegeprogramma Waterland
Voorwoord 3
1. Ruimtelijk domein
1.1. Bouwen, wonen en voorzieningen
1.2. Duurzaamheid, energie en klimaat
1.3. Economie en toerisme
1.4. Veiligheid
2. Openbaar domein
2.1. Groen en Infrastructuur
2.2. Afval
2.3. Sport
4.1. Financie¨n
4.2. Samenwerking en gemeenschappelijke regelingen
4.3. Dienstverlening en bestuurskrach
4.4. Organisatie
Voorwoord
Op 7 juli 2022 is het huidige college benoemd. Namens de partijen WaterlandNatuurlijk, GroenLinks, VVD en PvdA zal het college uitvoering geven aan coalitieakkoord “Waterland: Vrij. Sociaal. Groen.” In dit uitvoeringsprogramma zijn de doelstellingen, genoemd in het coalitieakkoord, nader verfijnd en indien mogelijk van een tijdpad voorzien. Naast deze speerpunten uit het coalitieprogramma zijn ook de aanvullende ambities en opgaven binnen de verschillende domeinen opgenomen, evenals de grote projecten en werkzaamheden die buiten de reguliere dagdagelijkse werkzaamheden vallen. Als voorbeeld hierbij kan gedacht worden aan de opvang/huisvesting van Oekrai¨ense vluchtelingen. Op deze manier trachten wij een compleet beeld te schetsen van onze ambitie en de opgaven die op ons afkomen.
Oktober 2022
1. Ruimtelijk domein
1.1. Bouwen, wonen en voorzieningen
Onze inzet is gericht op veel en vooral betaalbaar bouwen. Om invulling te kunnen geven aan deze ambitie bereiden wij deze bestuursperiode plannen voor die resulteren in 2000 woningen. In deze plannen reserveren wij ruimte specifiek voor ouderen en jongeren en zetten wij nog meer in op de betaalbaarheid. Om de betaalbaarheid van de nieuwe woningen te waarborgen wijzigen wij de huidige verdeling van 30% sociale koop/huur, 10% sociale huur/koop plus en 60% vrije sector in 30-30-40 oftewel 30% sociale huur, 30% betaalbare koop en midden huur en 40% vrije sector.
De realisatie van deze 2000 woningen heeft een grote impact op onze gemeente en haar voorzieningen. Denk bijvoorbeeld aan scholen, parkeren en verkeer, maar ook het gebruik van onze openbare ruimte, sociale en culturele voorzieningen. Deze behoefte brengen wij vooraf in kaart zodat de realisatie ervan parallel kan lopen aan de realisatie van de woningen. Naast de bouw van 2000 structurele woningen verkennen wij ook de mogelijkheden voor tijdelijke woningen om in de tussenliggende periode enige verlichting op de woningmarkt te bieden.
Concreet vertaalt dit zich in het volgende:
Wat | Gereed |
Benodigde werkzaamheden invoering omgevingswet | Q4 2022 |
Opstellen omgevingsplan | 2023-2025 |
Woningbouwprogramma voor 2000 woningen in de aankomende 10 jaar, inclusief prioritering en fasering. | Q1 2023 |
Haalbaarheidsanalyse locatie Overleek | Q1 2023 |
Haalbaarheidsanalyse locatie Ilpenstein | Q1 2023 |
QuickScan visie volkshuisvesting (inventarisatie per kern in behoefte, type woningen en grote van de woningen | Q1 2023 |
Woonzorgvisie | Q2 2023 |
Locatie analyse voor de realisatie van minimaal 100 tijdelijke woningen | Q1 2023 |
Verankering 30-30-40 in beleidsmatige instrumentarium | Q2 2023 |
Invoering benodigd instrumentarium voor bescherming woningvoorraad | Q1 2023 |
Kerkenvisie gericht op behoud en versterking van ons erfgoed | Q1 2024 |
Een nieuw (regionaal) toewijzingssysteem voor huurwoningen | Q1 2023 |
Doelgroepen toewijzing (o.a. ouderen en jongeren) | Q3 2023 |
Intentie overeenkomst met woningbouwverenigingen hun aandeel in realisatie opgave | Q2 2023 |
BurgerberaadWonen | Q1 2023 |
Beleidsplan en uitvoeringsprogramma VTH (n.a.v. wet kwaliteitsborging, Omgevingswet en IBT) | Q1 2023 |
1.2. Duurzaamheid, energie en klimaat
De energietransitie blijft binnen de gemeente een forse inspanning vragen en stelt ons voor twee belangrijke opgaven. Enerzijds het terugdringen van ons energieverbruik, wat je niet gebruikt hoef je namelijk ook niet op te wekken. En anderzijds stimuleren en faciliteren van het duurzaam en onafhankelijk opwekken van energie. De afgelopen periode hebben wij hier veel in gei¨nvesteerd via het duurzaamheidsfonds en dat zetten we voort. Daarbij hebben wij extra aandacht voor inwoners die getroffen worden door energiearmoede. We zetten de uitvoering van de Transitievisie Warmte na evaluatie en eventuele bijstelling voort. Daarnaast werken wij in regionaal verband verder aan de Regionale Energie Strategie (RES) 2.0 waarin de zoekgebieden worden verkend voor het grootschalig opwekken van duurzame energie. Op het gebied van klimaatadaptie werken wij aan bewustwording door communicatie en kleine gerichte maatregelen zoals het stimuleren van groene daken, maar geven wij ook het goede voorbeeld door het klimaatadaptief inrichten van de openbare ruimte. Daarnaast streven wij naar een verdere verankering van duurzaamheid en klimaatadaptatie in het DNA van de organisatie door het benoemen van ambassadeurs in elk team.
Concreet vertaalt dit zich in het volgende:
Wat | Gereed |
Plan voor bestrijding van de energiearmoede met aandacht voor de middengroepen | Q4 2022 |
Uitvoering plan ter bestrijding energiearmoede | 2023 |
Herijken en voortzetten duurzaamheidsfonds | 2023 |
Herinrichting plein gemeentehuis in een klimaatadaptief en groen visitekaartje | Q2 2023 |
Voorstel tot aanpassen nota Uiterlijk van bouwwerken (welstandsnota) om verduurzaming meer mogelijk maken. | Q2 2023 |
Onderzoek waterstof op Marken | 2024 |
Actualiseren en herijken Transitievisie Warmte | 2026 |
Regionale Energie Strategie 2.0 | Q3 2023 |
Participatietraject naar de zoekgebieden voor opwekken van duurzame energie (RES 2.0) | 2024 |
1.3. Economie en toerisme
Toerisme is van groot belang voor onze economie, maar geeft ook druk op onze samenleving. Een goede balans tussen de omvang van het toerisme en de leefbaarheid van de kernen is dan ook noodzakelijk. Deze bestuursperiode gaat speciale aandacht uit naar de spanning die in sommige gevallen gepaard gaat met het toeristisch overnachten. In het handhavingsbeleid krijgt dit een specifieke aandacht. De regionaal opgestelde visie op toerisme vertalen wij naar concrete aanpak voor Waterland. Hierbij zal onder andere gekeken worden naar mogelijkheden om de toeristen in Broek in Waterland en Monnickendam beter te faciliteren. Gelukkig hebben wij weer ruimte gevonden om te investeren in onderwerpen op het vlak van economische zaken. Deze middelen zijn ingezet om een medewerker aan te trekken. Naast de inzet richting ondernemend Waterland gaat deze medewerker een belangrijke rol spelen in de verbinding tussen het cluster Werk en Inkomen en de ondernemers. Ook zal het structureel overleg met ondernemend Waterland weer gevoerd worden. In het op te stellen economisch beleidsplan worden de ambities nader uitgewerkt.
Concreet vertaalt dit zich in het volgende:
Wat | Gereed |
Evaluatie convenant Marken | Q4 2022 |
Aanpak illegale toeristische verhuur inclusief benodigd instrumentarium | Heel 2023 |
Aantrekkelijk maken gemeentelijke haven in Monnickendam | 2024 |
Praktische visie op toerisme en recreatie | 2024 |
Toeristen Monnickendam en Broek in Waterland beter faciliteren | 2025 |
Structurele borging tussen het cluster Werk en Inkomen en ondernemers | 2023 |
Opstellen economisch beleidsplan | 2024 |
1.4. Veiligheid
Op basis van het Veiligheidsbeleidsplan wordt er een gecombineerd uitvoeringsplan opgesteld voor Veiligheid, APV en bijzondere wetten waarin heldere kaders zijn opgenomen om te kunnen handhaven. Daarnaast krijgen de resultaten vanuit de weerbaarheidsscan een plek.
Tevens zal in beeld gebracht worden waar de jongeren bijeenkomen. Na deze inventarisatie zal een actieprogramma voor deze doelgroep worden opgesteld.
Ook zetten wij in op een publiciteitscampagne verhogen aangiftes en meldingen, om de bereidheid hiertoe te verhogen en eventuele drempels te verlagen.
Concreet vertaalt dit zich in het volgende:
Wat | Gereed |
Gecombineerd uitvoeringsprogramma Veiligheid, APV en bijzondere wetten | 2023 |
Training organisatie op weerbaarheid ondermijning | 2023 |
Implementeren aanbevelingen weerbaarheidsscan | 2024 |
Inventarisatie en actieprogramma jongeren | 2025 |
Publiciteitscampagne verhogen aangiftes en meldingen | 2024 |
2. Openbaar domein
2.1. Groen en Infrastructuur
De bouw van meer woningen vergroot enerzijds het belang van bereikbaarheid en goed openbaar vervoer en anderzijds de vraag naar voldoende ruimte om te kunnen spelen, verblijven en recree¨ren. Dit betekent een openbare ruimte die voor iedereen toegankelijk is, een goede en veilige infrastructuur en een groene en aantrekkelijke buitenruimte met een diversiteit aan planten. Met de uitkomsten van de verkeerswerkgroep van de gemeenteraad pakken wij in deze bestuursperiode de verkeersissues zwaar verkeer, parkeren en sluipverkeer aan. De beeldkwaliteit vanuit de beheerplan blijft leidend. Ontwikkelingen hierin monitoren wij door middel van meldingen openbare ruimte. In lijn met het coalitieakkoord wordt extra ingezet op het groenonderhoud. Waar mogelijk vervangen wij tegels voor groen en geven we invulling aan de gedachte dat voor elke 10 bomen die in Waterland verdwijnen er 11 terugkomen.
Concreet vertaalt dit zich in het volgende:
Wat | Gereed |
Monitoring en bijsturing op basis van de meldingen openbare ruimte | Q1 2023 |
Inventarisatie van de mogelijke locaties om invulling te geven aan de gedachte 11-voor-10- bosjes | Q1 2023 |
Intensivering groenonderhoud op basis van evaluatie en meldingen 2022. | Q1 2023 |
Vertaling en aanpak van de verkeersproblematiek per kern op basis van werkgroep verkeer | Doorlopend |
Parkeerbeleid voor binnenstad van Monnickendam | Q4 2023 |
Inventarisatie toegankelijkheid voor mindervaliden van de openbare ruimte | Q3 2023 |
2.2. Afval
Hoe beter afval wordt gescheiden des te meer er hergebruikt kan worden. Dat is niet alleen duurzaam maar levert ook besparing op. We kijken ernaar om onze dienstverlening uit te breiden door in de kernen aanbiedmogelijkheden voor bepaalde afvalstromen, zoals groen, kleine huishoudelijke apparaten en kca, te realiseren. In het eerste kwartaal van 2023 leveren wij het haalbaarheidsonderzoek naar het vestigen van een milieustraat in Katwoude op. In afwachting van de uitkomsten hiervan zeggen wij de langlopende huurovereenkomst met de Alliantie op en bekijken wij jaarlijks of deze verlengd kan worden.
Concreet vertaalt dit zich in het volgende:
2.3. Sport
Sport en bewegen is belangrijk voor een goede gezondheid. Samen met de verenigingen en Team Sportservice wordt gezorgd dat de huidige faciliteiten op peil blijven en waar mogelijk worden versterkt. In lijn hiermee wordt de huidige sporthal ’t Spil vervangen voor een nieuw te bouwen sporthal. Onderhoud aan de buitensportaccommodaties voeren wij na overleg met de verenigingen uit conform het beheerplan Buitensport. De sportverenigingen en hun vrijwilligers worden ondersteund door Team Sportservice. Om de contacten met de sportverenigingen goed te onderhouden gaan wij ten minste eens per jaar gezamenlijk om tafel. Verder voeren wij het sport- en preventieakkoord uit.
Wat | Gereed |
Haalbaarheidsonderzoek naar het vestigen van een milieustraat in Katwoude | Q1 2023 |
Onderzoek naar mogelijkheden optimalisatie afvalinzameling voor de verschillende afvalstromen | Q4 2023 |
Concreet vertaalt dit zich in het volgende:
Wat | Gereed |
Realisatie sporthal Monnickendam (voorstel met varianten, planning en financiering wordt in januari 2023 aangeboden aan gemeenteraad) | 2025 |
Initie¨ren structureel en gezamenlijk overleg sportverengingen, gemeente en team Sportservice | Q1 2023 |
Uitvoering sport- en preventieakkoord | Q4 2023 |
3. Sociaal domein
3.1. Algemeen
De sociale uitvoering van de afgelopen jaren wordt voortgezet en die verankeren wij in de nota sociaal domein. Het projectplan ‘Samen sterk voor de kinderen in Waterland’ om het preventieve veld te binden en het sociaal (jeugd)werk meer via de kernen te laten lopen is in december 2022 gereed. Daarnaast wordt een project gestart om een sociaal wijkteam op te zetten om zo uiteindelijk een aanbod van 0 tot 100 jaar te kunnen bieden.
Het breder maatschappelijk inzetten van het bibliotheekwerk is hiermee nauw verbonden en zal meegenomen worden bij de uitwerking van bovengenoemde projecten.
Concreet vertaalt dit zich in het volgende:
Wat | Gereed |
Nota Sociaal Domein | Q1 2023 |
Project ‘Samen sterk voor de kinderen in Waterland’ | Q4 2023 |
Breder maatschappelijk inzetten bibliotheekwerk | Q2 2023 |
Doorontwikkeling van het jeugdteam | Q1 2023 |
Herorie¨ntatie van de positie van de dorpshuizen in relatie met de Bolder | Q1 2023 |
Opzetten van een sociaal wijkteam | Q1 2023 |
3.2. Participatie (Werk en Inkomen)
Inkomen is ondersteunend aan en onlosmakelijk verbonden met (re-)integratie. Dit geldt ook voor de bijzondere bijstand en het meedoenbeleid als inkomensondersteuning. Dit is belangrijk en draagt bij aan onze inzet om onze clie¨nten direct op weg naar werk, onderwijs, of participatie te helpen. Naast de huidige inzet via het regionale werkgevers servicepunt willen wij de samenwerking met lokale bedrijven meer stimuleren. Dit streven om op het gebied van de participatiewet meer samen te werken met de Waterlandse ondernemers geven wij in het eerste kwartaal van 2023 vorm. De nieuwe medewerker Economische Zaken vormt daarin een belangrijke schakel. Daarnaast zetten wij in 2023 een speciaal project op voor de re-integratie van statushouders in samenhang met de wet inburgering.
Concreet vertaalt dit zich in het volgende:
3.3. Onderwijs en cultuur
In de Onderwijsvisie (2020-2025) en het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) (2021-2037) is onze kijk op huisvesting en onderwijs vastgelegd. In aanvulling daarop actualiseren wij de verordening leerlingenvervoer en bouwen wij verder aan de Lokaal Educatieve Agenda. Op dit moment werken wij aan de nieuwbouw van de Havenrakkers en De Verwondering.
Waterland is rijk aan historie en ademt cultuur. Vele organisaties, stichtingen en verenigingen houden zich bezig met het organiseren van culturele activiteiten. Om dit allemaal met elkaar te verbinden is de vorming van een cultuurplatform van belang. In 2023 zetten wij hierop in en faciliteren wij structureel een dergelijk platform. De gemeente geeft met subsidie vele laagdrempelige culturele activiteiten een steuntje in de rug. Denk daarbij aan koren, muziekkorpsen en toneelverenigingen. Om ook onze historie en herkomst levend te houden bekijken wij de mogelijkheden voor subsidie om de ‘Slag om de Zuiderzee’ te herdenken.
Concreet vertaalt dit zich in het volgende:
Wat | Gereed |
Inzet op lokale bedrijven bij invulling participatiewet | Q2 2023 |
Opzetten en uitvoeren project voor de re-integratie van statushouders in samenhang met de wet inburgering | 2023 |
Wat | Gereed |
Geactualiseerde verordening Leerlingenvervoer | Q2 2023 |
Uitbouwen Lokale Educatieve Agenda | 2023 |
Analyse en mogelijke aanvullende kredietaanvraag voor de lopende onderwijshuisvestigingsprojecten | Q1 2023 |
Vorming en borging cultuurplatform | Q4 2023 |
Faciliteren herdenking ‘Slag om de Zuiderzee’ | Q2 en Q3 2023 |
Herijking Onderwijsvisie 2020-2025 | 2025 |
3.4. Huisvestiging statushouders en vluchtelingen
Als land, maar ook als gemeente staan wij voor een grote uitdaging om op een veilige en humane wijze vluchtelingen en statushouders onderdak te bieden. Als Waterland nemen wij daarbinnen onze verantwoordelijkheid. Op dit moment vangen wij 134 Oekrai¨ners op, op de locatie Lakeland en daarnaast nog eens 54 op diverse kleinere locaties binnen Zuiderwoude, Broek in Waterland, Monnickendam en Watergang. Op de middellange termijn moet deze laatste groep opgevangen gaan worden in de 28 units (4-persoons) en 24 units (2-persoons) die gerealiseerd worden op de handbalvelden In Monnickendam.
Voor 2022 verwachten wij te kunnen voldoen aan onze toegewezen taakstelling voor de huisvesting van statushouders op de reguliere wijze. Voor 2023 is echter door het ministerie aangekondigd dat de gemeentelijke taakstelling met ca. 60% wordt verhoogd. De komende periode gebruiken wij om te bezien hoe wij kunnen voldoen aan deze nieuwe taakstelling. Zo gaan we in gesprek met de corporaties over mogelijke verhoging van toewijzing van woningen aan statushouders en onderzoeken wij de plaatsing van flex- woningen voor urgente doelgroepen waaronder statushouders. De locatie Rijperweg is hierbij nog steeds in beeld. We wachten in dit geval op een formele reactie van de Provincie. Concreet vertaalt dit zich in het volgende:
Wat | Gereed |
Locatiebeheer en management opvanglocatie Lakeland | Q4 2024 |
Realisatie tijdelijke woonunits handbalvelden Monnickendam | Q1 2023 |
Faciliteren en begeleiden opvanglocaties Zuiderwoude en Broek in Waterland | Q1 2023 |
Locatiebeheer en management tijdelijke woonunits handbalvelden Monnickendam | Q4 2024 |
Plan van aanpak verhoogde opgave huisvestiging statushouders | Q4 2022 |
Realiseren verhoogde opgave huisvestiging statushouders | 2023 |
4. Bestuur, organisatie en overhead
4.1. Financie¨n
In de deze periode leggen wij jaarlijks sluitende (meerjaren)begrotingen aan de gemeenteraad voor en streven wij naar goedkeurende verklaringen, zonder mitsen en maren van de accountant bij de jaarrekeningen. De belastingen stijgen zo gering mogelijk en niet meer dan met de inflatie. Voor de begroting 2024 onderzoekt het college de mogelijkheden om ten aanzien van de OZB zelfs de nullijn te hanteren. Om het begrotingsproces zo optimaal te laten verlopen houden wij in samenwerking met de auditcommissie de Planning en Control cyclus en documenten tegen het licht.
In deze periode maken wij nog optimaler gebruik van de beschikbare (Europese, landelijke of provinciale) subsidiemogelijkheden en gaan hier actief naar op zoek. Hierbij brengen wij de overhead, indien mogelijk, ten laste van het te ontvangen subsidiebedrag en nemen dit ook mee in de aanvraag.
Concreet vertaalt dit zich in het volgende:
4.2. Samenwerking en gemeenschappelijke regelingen
Met een kritische blik kijken we naar de verschillende samenwerkingsrelaties. Die kritische blik is al relevant bij het kijken naar de ontwikkelingen die zich nu regionaal voordoen, maar zal vooral georganiseerd worden door een intern onderzoek naar het functioneren van bestaande samenwerkingsrelaties, met inbegrip van de “verbonden partijen”. In de P&C-cyclus geven we antwoord op de vraag naar de wenselijke omvang van reserves bij organisaties waar de gemeente Waterland bestuurlijk betrokken is.
Concreet vertaalt dit zich in het volgende:
4.3. Dienstverlening en bestuurskracht
De digitale en telefonische bereikbaarheid van de gemeente wordt verbeterd. In het vierde kwartaal van 2022 wordt een plan van aanpak dienstverlening opgesteld welke samen met een realistische planning en een aanvraag voor financie¨le middelen wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. Vanaf 1 januari 2023 wordt het wekelijks inloopspreekuur met leden van het college weer ingevoerd. Hiervoor wordt een roulatieschema en een format voor eventuele gedane toezeggingen of vervolgacties opgesteld.
Burgerparticipatie staat hoog in het vaandel. We werken aan een voortvarende aanpak inzake burgerparticipatie. In dit verband onderzoeken wij samen met de gemeenteraad in hoeverre de invoering van een benen-op-tafelsessie de start kan zijn van het opstellen van een beleidsnota. Dit om de gemeenteraad en inwoners in een zo vroeg mogelijk stadium te betrekken bij de planvorming.
Wat | Gereed |
Sluitende begroting en zo laag mogelijke stijging belastingen | 2022-2026 |
Optimalisatie documenten en cyclus begrotingsproces (begroting, voorjaarsnota, najaarsnota en jaarrekening) | 2024 |
Beleggen subsidie coo¨rdinatie in de organisatie | 2024 |
De gemeentelijke overhead komt standaard ten laste van ontvangen subsidiebedragen | 2023 |
Wat | Gereed |
QuickScan naar het aantal samenwerkingsrelaties en analyse van de doelmatigheid | Q2 2023 |
Herijking van de Strategische Agenda | Q2 2023 |
Herijking nota verbonden partijen | Q3 2023 |
Tot slot spreken wij met de gemeenteraad over de frequenties van beleidsevaluaties. De planning hiervoor wordt met het fractievoorzittersoverleg afgestemd.
Concreet vertaalt dit zich in het volgende:
Wat | Gereed |
Plan van aanpak dienstverlening | Q4 2022; uitvoering en realisatie 2023/2024 |
Invoeren inloopspreekuur collegeleden | Q1 2023 |
Communicatie beleidsplan inclusief uitvoeringsagenda | Q4 2022 |
Integrale aanpak burgerparticipatie | Q1 2024 |
Evalueren en optimaliseren inspreken gemeenteraad | Q4 2023 |
Afspraak wanneer en met welke frequentie evalueren wij welk beleid | Q2 2023 |
4.4. Organisatie
De planning van het strategisch Informatieplan en het strategisch personeelsplan staat door wisselingen in de organisatie onder druk. Ten aanzien van strategisch informatieplan wordt in het vierde kwartaal het portfolio en de daarbij behorende planning opgeleverd. Ook zijn dan de eerste resultaten van zowel het strategisch personeelsplan als het strategisch informatieplan zichtbaar.
In 2024 is het streven een zichtbare verbetering in het medewerkerstevredenheidsonderzoek te realiseren. De ambtelijke organisatie dient dan ook waarneembaar (voor zowel inwoners als bestuur) stappen voorwaarts te hebben gezet in termen van dienstverlening en responsiviteit. De werkprocessen zijn dan op de orde en er zijn stappen gezet met data gestuurd werken.
Concreet vertaalt dit zich in het volgende:
Wat | Gereed |
Uitvoering strategisch informatieplan | 2022-2024 |
Uitvoering strategisch personeelsplan | Q3 2023 |
Medewerkerstevredenheidsscore minimaal 7,5 | 2024 |
Werkprocessen en sturingsinformatie op orde | Q1 2024 |
Plan van aanpak herinrichting gemeentehuis | Q1 2024 |