Niets te doen tegen snelheidsduivels op Ambachtsweg Wateringen

Nieuws
In de richting van Wateringen wordt er rustiger gereden dan in de richting van Den Haag.
In de richting van Wateringen wordt er rustiger gereden dan in de richting van Den Haag. (Foto: Google Maps)

Meestal wordt er niet harder gereden dan 43 kilometer per uur, maar sommige automobilisten trappen het pedaal flink in op de Ambachtsweg in Wateringen, waar officieel maximaal 30 mag worden gereden. Dat blijkt uit een voortgangsbericht van gemeente Westland. Maatregelen daartegen zijn echter moeilijk te nemen. Er is ook goed nieuws: ongelukken zijn er nog niet gebeurd.

Sinds medio januari dit jaar is de Ambachtsweg tijdelijk open gesteld. Dat duurt nog tot eind juli. Omdat de Werkgroep Verkeer Ambachtsweg (WVA) en de bewoners van de Ambachtsweg bezorgd waren over de verkeersveiligheid gedurende de opstelling, had de gemeente vooraf afgesproken de situatie te zullen monitoren. Als het te gevaarlijk wordt op de weg, kan er dan worden ingegrepen, was het idee.

Smiley-metingen

De snelheid werd gemeten met twee dynamische snelheidsdisplays - smileys - die laten zien hoe hard een automobilist rijdt, en één sensor in het wegdek in de Ambachtsweg nabij de Noordweg. Niet alleen de gereden snelheden, maar ook het aantal motorvoertuigen werd zo gepeild. En wat blijkt uit metingen? Over het algemeen wordt er niet extreem hard gereden, laten de smileys zien. Het grootste deel van de weggebruikers - auto’s en motors, maar soms ook bromfietsers -, namelijk 85 procent, houdt een snelheid aan van maximaal 43 kilometer per uur in de richting van Den Haag. Gemiddeld werd er van 23 februari tot 1 maart 34 kilometer per uur (km/u) gereden. En van 22 maart tot 28 maart was dat 35 km/u.

Verschil tussen richtingen

Naar Wateringen wordt er wat rustiger gereden: in die richting rijdt 85 procent niet harder dan 38 kilometer per uur. Gemiddeld houdt het verkeer hier zich prima aan de maximum snelheid van 30 kilometer per uur, door zelfs iets langzamer te rijden: 26 kilometer per uur. 

Richting Den Haag zijn er snelheidsduivels die bijna de 100 kilometer per uur aantikken

Richting Den Haag zijn er snelheidsduivels die bijna de 100 kilometer per uur aantikken (hoogste gemeten snelheid 99 kilometer per uur), richting Wateringen is de hoogst gemeten maximum snelheid 78 kilometer per uur. 

Later in het jaar, van 4 tot en met 10 maart, is het verkeer op de Ambachtsweg iets harder gaan rijden, blijkt uit metingen van de wegdeksensor. Dan slaat de snelheidsmeter bij automobilisten gemiddeld uit naar 34,58 km/u richting Wateringen en 35,32 km/u naar Den Haag.

Gevaarlijke situaties

Of deze snelheden veilig zijn? Dat valt te betwijfelen. Een vuistregel die in de verkeerskunde veel wordt gebruikt, is dat als minimaal 85 procent van het verkeer 37 km/u of minder hard rijdt, de weginrichting past bij de snelheidslimiet van 30 km/u. Maar op de Ambachtsweg rijdt een flink deel van die 85 procent hárder dan 37 k/m u. Er kunnen dus gevaarlijke situaties in het verkeer ontstaan, constateert de gemeente. Maar dat was eerder ook al zo: voor de openstelling in één richting naar Den Haag reed 85 procent maximaal 46 kilometer per uur.

Extra maatregelen?

De gemeente heeft gekeken of er extra maatregelen mogelijk zijn om te zorgen dat auto’s zich meer aan de maximum snelheid van 30 km/u houden. Maar dat is lastig: zo kunnen er geen verkeersdrempels worden toegepast, want de Ambachtsweg is een calamiteitenroute voor de hulpdiensten, de nachtbus rijdt erdoorheen én er zou dan overlast door trillingen ontstaan bij de (niet onderheide) woningen. Ook versmallingen en verkeerssluizen zijn niet mogelijk, want de rijbaan is - met ongeveer 5 meter breedte - al behoorlijk smal. De politie heeft amper tijd om te handhaven.

Meer voertuigen

Het was in maart een stuk drukker op de Ambachtsweg dan aan het begin van de openstelling. Er reden begin maart op een werkdag gemiddeld 2700 motorvoertuigen over de weg; ongeveer 400 meer dan tijdens de metingen van begin februari en zelfs 900 meer dan vóór de openstelling in één richting. Maar dat is nog steeds een stuk minder dan eerder werd berekend: het verkeersmodel van de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) rekende op 7000 motorvoertuigen per dag. De avondspits is drukker dan de ochtendspits.  

Het is wat drukker, maar nog niet té druk

Er zijn - gelukkig - nog geen ongelukken gebeurd. 

Gemeente Westland concludeert dat er te hard wordt gereden op de Ambachtsweg, maar dat er vóór de openstelling nog harder werd gereden. Het is niet mogelijk om extra maatregelen te nemen tegen de te hoge snelheden. En het is wat drukker, maar nog niet té druk. Verder zijn er vooralsnog geen ongelukken gebeurd.