7 x tips: hoe maak je je horecaterras aantrekkelijk?

Partnerbijdrage
Afbeelding
(Foto: PR)

Je hebt een horecazaak met een terras, maar de loop zit er nog niet echt in, hoewel er genoeg voorbijgangers en toeristen zijn. Waarom kiezen ze voor een ander terras, terwijl de kwaliteit van jouw eten en drinken hetzelfde, zo niet beter is? Zeven tips om je horecaterras aantrekkelijker te maken.

Investeer in schaduw

Schaduwplekken op een terras zijn essentieel om het tot een uitnodigende plek te maken. Zo’n Van der Garde zweefparasol met voet, het woord zegt het al, zweeft boven de tafels en biedt meer ruimte omdat er niet zo’n onhandige paal in het midden staat.

Comfortabele stoelen

Om ervoor te zorgen dat mensen langer blijven zitten en vooral meer bestellen, moeten de stoelen comfortabel zijn. Van die harde metalen ijssalon-stoeltjes krijgen mensen een spreekwoordelijke houten reet. Denk dus eerder aan meer sfeervolle rotan stoelen die een beetje meegeven.

Serveer gratis wat lekkers bij de borrel

In Italië krijg je bij een biertje of wijntje vaak gemarineerde olijven, een klein bakje chips of wat nootjes. Soms alle drie. Neem daar een voorbeeld aan! Het zijn de kosten niet, maar je straalt er gastvrijheid mee uit. Intussen krijgen ze trek in nog een drankje en als je de menukaart (zie ook de volgende alinea) in het zicht hebt staan inclusief specials, weten ze meteen waar ze later op de dag moeten aanschuiven voor het diner.

Presenteer je menu op een volwassen manier

Hanteer voor je menukaarten de ‘what you see is what you get’- filosofie. Weg met die zogenaamd grappige benamingen voor de salade geitenkaas of het kindermenu. Mensen hebben helemaal geen zin om op een terras hardop zoiets als ‘Bordje bèèh bèèh’ of ‘Frieten & Frikandellen Feest’ uit te spreken. Presenteer alles op een volwassen manier. Zorg dat de menukaart ook op klapborden aan de straatkant te lezen is. Plaats bordjes met specials - maak die zelf, dat is persoonlijker - aan de gevel.

Zorg voor vermaak en eye candy

Mensen gaan op een terras altijd om zich heen zitten kijken. Als er niet veel te zien of doen valt, zijn ze snel weer weg. Vergeet die minimalisme-trend, maak er een bont geheel van! Kruidenplantjes op tafel, de al genoemde zelfgemaakte bordjes met specialiteiten van het huis, zichtbaar uitgestalde wijnen (parkeer er desnoods een verrijdbare koelkast) en andere decoratie. Op mooie dagen zet je een spelletjeskast buiten - waarom niet?

Draai de juiste muziek

Laat die nietszeggende loungebeats die ze overal draaien varen. Muziek waar de meeste mensen zich prettig bij voelen, vind je op Spotify onder de noemer Tour of Duty soundtrack. Optimistisch, soulvol en toch persoonlijk. Dat is oudere muziek, dat klopt, maar die draai je juist omdat het vaak ook de ouderen zijn die de portemonnee trekken.

Naar binnen kijken moet uitnodigen

Voordat toeristen op een terras plaatsnemen, kijken ze altijd even naar binnen. Daar zet je dus op een strategische plek een vitrine neer met ingrediënten zoals mooie kazen en andere lekkernijen. Zo weten mensen letterlijk wat voor vlees ze in de kuip hebben. In Zuid-Europa staat bij de entree vaak zo’n vitrine: denk hoe je daar zelf meteen altijd op af loopt.