‘We moeten wel in actie komen’

Algemeen
De deuren mochten op 1 juni na maanden lockdown eindelijk open van het restaurant van Alex Karten (knipt lint door) en Nick Hijnen (links op rode loper) maar moeten nu weer dicht.
De deuren mochten op 1 juni na maanden lockdown eindelijk open van het restaurant van Alex Karten (knipt lint door) en Nick Hijnen (links op rode loper) maar moeten nu weer dicht. (Foto: aangeleverd)

ZAANSTREEK - Als het aan horecaondernemer Alex Karten uit Zaandam ligt, blijft zijn half jaar geleden geopende restaurant gewoon open als vanavond blijkt dat de horeca twee weken dicht moet. Hij begon maart dit jaar samen met horecapartner Nick Hijnen restaurant De Twee Vrienden in Alkmaar. Het duo vecht vanaf het moment van aankoop van het restaurant voor hun bestaan. 

De Zaankanter gaat mee in de plannen van de Alkmaarse horeca om met het openblijven een statement te maken dat de horeca deze nieuwe sluitingsronde niet gaat overlevenOok al staat er een boete op van 10.000 euro. Zo hopen de ondernemers dat Alkmaar een voorbeeld is voor andere steden.

Zaanse horecaeigenaar wil zaak bewust open houden

“Dit is een idee dat binnen de Alkmaarse horeca leeft”, zegt Alex Karten. “Met 107 horecazaken zitten we in één groeps-app en bespreken we prangende zaken, zoals de coronamaatregelen. We móeten wel in actie komen, want ik schat dat 40% twee tot vier weken dicht niet gaat overleven. En dus zijn de nieuwe maatregelen de doodsteek voor de Alkmaarse horeca. We voelen de drang om ons te laten gelden. We zijn het vertrouwen in de Koninklijke Horeca Nederland wel kwijt, dat levert niets op. En als wij dicht moeten, gaan mensen elkaar toch opzoeken. Terwijl wij het juist goed en volgens alle richtlijnen kunnen organiseren. Hoe we vanavond voor de televisie zitten? Met angst en beven, kan ik je verzekeren. Maar ik verzeker je ook dat de Alkmaarse horeca het er niet bij laat zitten.”

30% minder bier verkocht

Ook bij de bierbrouwers in Nederland is grote onzekerheid over wat horecaondernemers nu weer tegemoet gaan. De horeca in Nederland is keihard geraakt de afgelopen maanden, laten cijfers van de Vereniging Nederlandse Brouwers zien. Ook afgelopen zomer toen de maatregelen verruimd werden en de zon scheen was er een flinke daling te zien. Zo is er afgelopen september 29,1% minder bier verkocht in de horeca en bij evenementen vergeleken met vorig jaar. 

Nederlandse Brouwers: Horeca moet gesteund worden!

“Dit is ongekend en eigenlijk niet te dragen voor horecaondernemers” aldus Lucie Wigboldus, directeur van de Vereniging Nederlandse Brouwers. “Het is heel dubbel. De gezondheid staat voorop en we hadden met zijn allen gehoopt dat het de afgelopen maanden bij zou trekken op een veilige manier. Hier is hard aan gewerkt. Maar nu blijkt dat het met de COVID-cijfers toch weer misgaat. En er een gigantische verkoopdaling is geweest van bijna twee derde sinds de lockdown. Dit is echt een enorme domper. Na de klap van afgelopen zomer lijkt een nieuwe klap onvermijdelijk”. 

Horeca heeft extra steun van overheid nodig

“Ik maak me vreselijke zorgen over hoe het verder moet met de horeca. De horeca is zo’n belangrijk onderdeel van onze samenleving en in onze levens. En zij worden nu onevenredig hard geraakt. Het is van groot belang dat er vanuit de overheid extra hulp komt om deze bedrijfstak niet kapot te laten gaan. Ze hebben zich de afgelopen maanden een slag in de rondte gewerkt om zich aan de regels te houden en mensen te laten genieten van een goed glas bier. Nu is het tijd om de horeca extra te steunen zodat ze deze moeilijke tijd overleven”.