Enno Kramer en Ard Geelkerken naar wereldkampioenschap zeilen

Sport
Enno kramer en Ard Geerkerken zijn klaar voor het wereldkampioenschap.
Enno kramer en Ard Geerkerken zijn klaar voor het wereldkampioenschap. (Foto: Aangeleverd Enno Kramer)

ALPHEN AAN DEN RIJN - “Bij het wereldkampioenschap Flying Dutchman zeilen, maken Ard Geelkerken en ik altijd kans op een plak”, zegt Alphenaar Enno Kramer (60) optimistisch. “Op het Italiaanse Gardameer, waar van drie tot en met 10 september het kampioenschap wordt gevaren, spelen de weersomstandigheden een grote rol. Het meer ligt ingesloten tussen twee hoge bergen. Onze boot komt het meest tot zijn recht bij windkracht vier, maar dat hangt van veel omstandigheden af.”

Rijk Huisman

Een paar jaar geleden beschikten stuurman Enno Kramer en bemanningslid Ard Geelkerken over de snelste boot van alle deelnemers, maar die tijd is voorbij. “Dat maakt het tactische spel alleen maar belangrijker, maar we kunnen moeilijk inschatten hoe hoog we genoteerd staan op de internationale ladder.” Terwijl in het buitenland de topzeilers geen last hadden van de coronamaatregelen, mochten er in Nederland geen wedstrijden meer worden gevaren. “Daardoor kwamen we op achterstand ten opzichte van de concurrentie en bovendien ben ik zo’n twee maanden uitgeschakeld geweest door ziekte”, kijkt de Alphenaar terug. 

‘Wat anderen lukt is voor ons ook mogelijk’

Toen de coronamaatregelen werden opgeheven, was er voor de organisatoren te weinig tijd om wedstrijden op touw te zetten. Bovendien was het maar afwachten of de betreffende maatregelen niet opnieuw werden ingevoerd. “Het kampioenschap van Nederland is wel gevaren, maar het aantal deelnemers was te weinig om deze titelstrijd officieel te maken. We eindigden wel op de eerste plaats, maar dat leverde niets op voor de prijzenkast.”

‘Je moet dan toch startklaar blijven’

Het Nederlandse zeilduo moest de Hongaren Szaboics/Majthényl/Andras Komokos meestal voor zich dulden, maar recentelijk veranderde dat. “Tijdens de Open Duitse kampioenschappen, waar wij niet aan konden deelnemen, zijn deze Hongaren overduidelijk aan de kant gezet. Wat anderen lukt is voor ons ook mogelijk en de onderlinge verhoudingen zijn heel anders komen te liggen. Op het Gardameer blijkt of we de Hongaren de baas kunnen worden.”

Elementen

Enno gaat graag het ‘gevecht’ aan met de elementen en de concurrentie, maar vindt het erg lastig als het startsein voor een van de races niet wordt gegeven “Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij te weinig of te veel wind of wanneer er sprake is van bliksem. Je moet dan toch startklaar blijven en zoiets kan zomaar een dag duren. Tijdens het Europees kampioenschap voor de Contenders hebben we dat drie dagen achter elkaar meegemaakt. Op de derde dag konden we om 18.00 uur alsnog starten.”

Belangrijke wedstrijden

Een paar jaar geleden is Enno ook in een Contender gaan varen en dat bood extra mogelijkheden om zich voor te bereiden op belangrijke wedstrijden. “De Contender is een eenmanstrapeze, die op sommige onderdelen vergelijkbaar is met mijn andere boot. Ik kom net terug van het Europees kampioenschap in Oostenrijk, waar ik als tiende van de 67 deelnemers ben geëindigd. Daar was ik best tevreden over en je bent in elk geval aan het zeilen.”

Dat Enno na de titelstrijd in Oostenrijk naar Alphen terug moest om de Contender in te wisselen om de FD NL 26 naar Italië te rijden neemt hij op de koop toe. “Het zijn wel 1000 kilometers die je extra maakt.”