Nog meer reacties op afsluiting Sloterweg voor doorgaand verkeer

Algemeen
Dit is het effect van afsluiting van de Sloterweg op de Laan van Vlaanderen. Eerder dit jaar was de Sloterweg afgesloten wegens infra werkzaamheden.
Dit is het effect van afsluiting van de Sloterweg op de Laan van Vlaanderen. Eerder dit jaar was de Sloterweg afgesloten wegens infra werkzaamheden. (Foto: aangeleverd)

NIEUW-WEST/BADHOEVEDORP - Het artikel over de afsluiting van de Sloterweg voor doorgaand verkeer vorige maand in Westerpost heeft de nodige reacties opgeleverd. Vorige week al heeft de redactie verschillende brieven ontvangen. Om het onderwerp van zoveel mogelijk verschillende invalshoeken te belichten, hieronder nog 2 reacties.

Bewonerscomité Sloterweg schrijft:

“In de Westerpost van week 38 stond een artikel over de mogelijke afsluiting van Sloterweg. Het artikel beschrijft in een heel korte samenvatting het plan van de gemeente als Nota van Uitgangspunten en dat de gemeente gesprekken voert en heeft gevoerd met bewoners en ondernemers. Het artikel beschrijft daarnaast de zienswijze van slechts 1 bewoner in 1 van de omliggende wijken.

De Nota van Uitgangspunten is een zeer gedegen stuk, waarmee de verwachting en de hoop ontstaat dat er in het voorjaar eindelijk iets gaat gebeuren om de veiligheid te waarborgen op de Sloterweg, als onderdeel van het Hoofdnet Fiets! De zienswijze van slechts 1 bewoner in artikel doet geen recht aan het gedane onderzoek van de gemeente, de consultatie periode en de afwegingen van keuzes om tot een zo goed mogelijk en weloverwogen besluit te nemen en zeker niet aan de mening van andere wijken.

Het is begrijpelijk dat vele bewoners en ondernemers van omliggende wijken de gepresenteerde alternatieven bekijken vanuit hun eigen belang. Daarmee is het knap lastig en haast onmogelijk om tot een plan te komen waar iedereen blij van wordt. Wat is de impact voor mij in hoe kom ik het snelste van A naar B. Prioriteit heeft echter de veiligheid en het gevaar dat fietsers lopen op een smalle straat die nu als doorvoerroute gebruikt wordt naar en van de autoweg, terwijl die juist hiervoor bestemde plusnetten nauwelijks gebruikt worden.

De modellen die de gemeente gebruikt geven een goede richting van de te verwachten impact bij uitvoer van elk van de alternatieven. Her en der kan er wellicht wat worden aangescherpt, zoals bij variant 9 waarbij de verwachting is dat de situatie qua drukte en veiligheid nauwelijks verandert ten opzichte van de huidige situatie. Dat de praktijk wellicht anders zal zijn, is een gegeven. Je zult dus moeten kijken naar langere termijn, zoals ook blijkt in geval van recente werkzaamheden. Er zijn meer dan 15 alternatieven om van en naar de A4 of Amsterdam geraken en uiteindelijk zullen deze meer veilige alternatieven ook gebruikt gaan worden. Het genoemde waterbedeffect wordt een watereffect: het verkeer dat zijn weg zoekt en vindt, o.m. ook via de A9, waarmee uiteindelijk iedereen binnen een redelijke tijd van A naar B kan gaan.

Het zou prettig zijn als er in de nota nog beschreven wordt hoe er zal worden gemonitord. Hoe een besluit om eventueel uit te wijken naar alternatief 11 tot stand zou kunnen komen, mocht over langere periode waarin wellicht nog extra aanpassingen gedaan kunnen worden, toch blijken dat het anders moet.

Daarnaast wordt er hopelijk gehandhaafd, niet alleen op passeren van knip maar ook op snelheid. Het is bizar hoe hard er gereden wordt door wijken, juist als het minder druk is. Handhaven is een must en hopelijk kan er vanuit de gemeente gekeken worden hoe er gehandhaafd kan worden.

Onze complimenten aan de werkgroep van de gemeente. Super dat jullie de gevoelige belangen zorgvuldig afwegen en tot een oplossing willen komen voor huidige onveilige situatie. Wij hopen zeer dat jullie uiteindelijke plan door de raad wordt overgenomen en er snel tot uitvoer wordt overgegaan!”

Werkgroep Stop Sluipverkeer Nieuw-Sloten schrijft:

“De Sloterweg-West is nu voor veel bewoners van De Aker, uit delen van Osdorp en Badhoevedorp, maar ook voor bewoners uit de regio de snelste autoroute vanaf hun huis naar de snelweg A4, en omgekeerd. De op één na snelste route is dwars door woonwijk Nieuw-Sloten, via de Laan van Vlaanderen en Anderlechtlaan.

De circa 15.000 autobewegingen per etmaal op de Sloterweg-West worden niet veroorzaakt door de, nog geen duizend, bewoners van Dorp Sloten en de Sloterweg, maar door doorgaand verkeer dat daar geen bestemming heeft. 

Dat de gemeente Amsterdam de fietsveiligheid op die, slechts 6 meter brede, Sloterweg (hoofdnet fiets), met woningen erlangs en de ingang van Sportpark Sloten eindelijk wil verbeteren, is logisch. Eerdere (tijdelijke) pogingen om de Sloterweg fietsveiliger te maken hadden soms zelfs een averechts effect. Uit onderzoek is gebleken dat een ‘kenteken-camera-knip’ hiervoor de beste oplossing is. Alle adressen aan de Sloterweg blijven voor alle verkeer bereikbaar, maar doorgaand verkeer wordt geweerd. Kentekens die geregistreerd staan in Sloten of de Sloterweg krijgen ontheffing.

Zodra de Sloterweg-West wordt afgesloten voor doorgaand verkeer, zónder soortgelijke maatregelen op de Laan van Vlaanderen bij de twee aansluitingen op de Plesmanlaan, kun je er vergif op innemen dat een groot deel van die 15.000 autobewegingen via de ‘op één na snelste autoroute’, dwars door Nieuw-Sloten zal gaan. Dit blijkt ook uit de verkeersmodellen van de gemeente. Een woonwijk met vier locaties van basisscholen verspreid over de wijk. Het autoverkeer op de Laan van Vlaanderen-west zou dan meer dan verdubbelen! Al in 1996, 25 jaar geleden, pleitte de toenmalige ‘Projectgroep Laan van Vlaanderen’ voor vermindering van het ‘sluipverkeer’, niet voor een verdere toename.

Toen de bewonerswerkgroep Stop Sluipverkeer Nieuw-Sloten, de leden van de stadsdeelcommissie Nieuw-West en de portefeuillehouder Verkeer hierop attent maakte, waren ook zij er meteen van overtuigd dat doorgaand verkeer moet worden afgewikkeld via de wegen die Amsterdam daarvoor beschikbaar heeft: het Plusnet Auto (onder andere Plesmanlaan, Baden Powellweg, Ookmeerweg). Voor een knelpunt in het verlengde van de Ookmeerweg, een rotonde in Lijnden, zijn de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer het er inmiddels over eens dat deze snel moet worden aangepakt.

Uit het onderzoek dat de gemeente Amsterdam het afgelopen jaar gedaan heeft, blijkt dat het Plusnet Auto geschikt is voor het afwikkelen van het doorgaand verkeer. Dit is het voorstel in Voorkeursvariant 2a. Met een kenteken-camera-knip in de Laan van Vlaanderen-west en -oost. Alle adressen in Nieuw-Sloten blijven bereikbaar, maar doorgaand verkeer wordt geweerd. Kentekens die geregistreerd staan in Nieuw-Sloten krijgen ontheffing.

Het zou ook niet logisch zijn dat doorgaand verkeer op de Plesmanlaan van dat Plusnet Auto zou afwijken, om via een gebiedsontsluitingsweg zoals de Laan van Vlaanderen z’n weg naar de A4 te vervolgen. Want dat doorgaand verkeer heeft (ook) in de woonwijk Nieuw-Sloten niets te zoeken! Om die reden zou variant 11 uit het onderzoek, de slechtste uitkomst voor Nieuw-Sloten zijn.

In het begin zal dit best wel leiden tot extra verkeersdrukte hier en daar, maar zodra het doorgaande verkeer gewend is aan de nieuwe situatie, zal blijken dat niet de verkeerschaos ontstaat die sommigen vrezen. Op de toegangswegen tot De Aker, Osdorp en Badhoevedorp (Baden Powellweg, Plesmanlaan) komen er immers geen extra auto’s bij. Het overgrote deel van de huidige 15.000 autobewegingen die nu nog op de Sloterweg terecht komen, zijn nu immers ook al verdeeld over de zojuist genoemde wegen.

Niemand wenst onnodig sluipverkeer in een woonwijk. Wanneer zou blijken dat het Plusnet Auto het verkeer toch niet goed genoeg kan afwikkelen, ligt de oplossing hiervoor in het verbeteren van de doorstroming op dat Plusnet; niet door het afschalen naar Variant 11! Hiermee zou de gemeente het huidige verkeersprobleem op de Sloterweg verplaatsen naar Nieuw-Sloten.”