Nieuwe Kansen voor Voedselpark Amsterdam

Algemeen
Op de klimaatdag 12 maart is er met bakfietsen door de stad gereden om aandacht te vragen voor Voedselpark Amsterdam.
Op de klimaatdag 12 maart is er met bakfietsen door de stad gereden om aandacht te vragen voor Voedselpark Amsterdam. (Foto's: Jildou Wieling)

NIEUW-WEST - De campagne voor Voedselpark Amsterdam is geslaagd. Volgens de organisatie is er bij coalitiepartijen bereidheid om in gesprek te gaan. Het voedselpark kreeg al eerder support vanuit allerlei hoeken, duizenden donateurs en bijval van burgercoöperatie Land van Ons. De campagne is juist voor de gemeenteraadsverkiezingen gevoerd, om een nieuwe coalitie nog eens bewust te maken van het behoud van het Lutkemeer. Immers de politiek kan het tij nog keren, zo is de gedachte van Voedselpark Amsterdam.

Voedselpark Amsterdam is een alternatief voor het volbouwen van de Lutkemeerpolder. De bedoeling van de campagne was niet alleen politieke partijen in verkiezingstijd benaderen, maar ook het plan zodanig presenteren en support vinden bij particulieren en fondsen. Dat is dus gelukt.

In gesprek

“Bij de coalitiepartijen is er bereidheid om in gesprek te gaan. Het is het begin van de ontwikkeling van ons plan. Komende maanden gaan we door met een belangrijk doel voor ogen: de wijziging van het bestemmingsplan opnemen in het Amsterdamse coalitieakkoord”, aldus de organisatie van het voedselpark. “We zoeken onderzoekers, lobbyisten, strategen, juristen, fiscalisten en verhalenvertellers voor minimaal vier uur per week om het kernteam te ondersteunen. We hebben tot nu toe veel bereikt met vrijwillige inzet en hebben een stevig plan van aanpak voor komende maanden. Daar kunnen we alle hulp bij gebruiken.” Vrijwilligers kunnen in de periode april tot en met juni op verschillende manieren bijdragen aan de totstandkoming van Voedselpark Amsterdam.

 Tekst loopt onder de foto door.


Er wordt onderzoek gedaan om door te rekenen hoeveel de polder zal kosten en er wordt met experts uitgedacht hoe de financieringsmix eruit zal zien voor inzet van het gebied voor stadslandbouw. Er worden constructieve gesprekken met de politiek gevoerd. Public Matters gaat daarbij helpen, maar wie ervaring heeft in de Amsterdamse politiek en wil helpen, is welkom.

Extra boost

De wervingscampagne kan een extra boost gebruiken, zoals nieuwe doelgroepen benaderen, bekendheid Voedselpark verbreden en meer. Er staan twee evenementen op het programma, waarvoor ook nog hulp wordt gezocht; de officiële presentatie van het plan in mei en een lentefestival in juni om, als het goed gaat, te vieren dat het wijzigen van het bestemmingsplan in het coalitieakkoord staat.

Er is al flink gedoneerd voor Voedselpark Amsterdam, maar meer donateurs zijn welkom. Voor meer informatie en aanmelding voor hulp:
info@voedselparkamsterdam.nl.