Historisch Haarlem (12): De Blauwe Tram (1)

Historie
De Blauwe Tram (1930) onderweg van het Soendaplein naar Heemstede.
De Blauwe Tram (1930) onderweg van het Soendaplein naar Heemstede. (Foto: Noord-Hollands Archief)

HAARLEM - De Blauwe Tram is sinds 8 mei 2021 terug in Haarlem, tenminste het skelet van tweeling tramstel van het type A619/A620. De verwachting is dat vrijwilligers van Stichting De Nieuwe Blauwe Tram het Beijnes-tramstel in 2024 volledig hebben ingericht. Een tramlijn zit er hier voorlopig niet in. De tram zal als het gereed is worden ingezet op het tramnet van Den Haag. We blikken de komende weken terug met Wim Beukenkamp, voorzitter van Stichting De Nieuw Blauwe Tram.

Willem Brand

Op de noodbrug

In 1929/1930 werd een aantal Haarlemse bruggen vernieuwd waaronder de Grote Houtbrug. Op die laatste en die van de Manegebrug werd een hulpbrug gemaakt om de het tramverkeer door te laten gaan. Wim Beukenkamp: “Onder de hulpbrug bij de Grote Houtstraat wordt gewoon gewerkt aan een nieuwe brug, de huidige stenen brug. Op de meest spectaculaire foto zie je een bijna gloednieuwe motorwagen, de Cardan-wagen die zo heet vanwege de voor die tijd revolutionaire aandrijving, vernoemd naar de Italiaan Girolamo Cardano.”

Bijwagen

Erachter hangt een oude bijwagen van de voormalige stoomtram Bussum-Huizen. Het is karakteristiek voor het NZH-trambedrijf: oude tweedehandjes achter een nieuwe motorwagen. Deze tram is onderweg van het Soendaplein naar Heemstede. Er is ook een foto van de Manegebrug over de Nieuwe Gracht, waarover de smalspoortram van lijn 4 reed naar de Leidsevaart. Ook daar werd een noodbrug gebouwd.