Blok van Obdammer Nick Vlaar in de fik

Algemeen
Het motorblok ging stuk en vatte vlam.
Het motorblok ging stuk en vatte vlam. (Foto: Erik de Ruijter)

Nadat de eerste drie races van het seizoen niet doorgingen vanwege de coronamaatregelen was het afgelopen weekend zover, de eerste race van het seizoen voor Obdammer Nick Vlaar.

“Voorafgaand aan de race van zaterdag 6 juni, werkten we de woensdag en donderdag ervoor nog twee trainingsdagen af op het TT-circuit in Assen. Tijdens deze trainingsdagen was het mooi weer met hoge temperaturen. Hierin hebben we een goede basis gelegd en goed ritme opgedaan voor de racedag. Op zaterdagochtend stond de eerste kwalificatie op het programma. Het tijdschema werd met een uur verlaat, omdat door hevige regenval de GT-bocht blank stond. Om 11.50 uur ging de eerste kwalificatie van start.”

Goede tijd

Nick was gebrand om in deze eerste kwalificatie gelijk een goede tijd neer te zetten, omdat hij niet 100% zeker wist of het tot eind van Q2 het droog bleef. “Ik pakte gelijk de goede pace en bouwde mijn tijd op tot 1.42,4, goed voor een vierde startpositie. Helaas ging het in rondje zeven mis, het blok ging stuk. Met de koppeling in liet ik de motor uitlopen tot naast de baan. Eenmaal tot stilstand gekomen kwam ik erachter dat de motor vlam had gevat. Met de brandende motor rende ik snel naar de marshals die met brandblussers mijn kant op kwamen. Gelukkig kon de brandende olie relatief snel geblust worden, maar met de motor konden wij niet verder en moesten de reservemotor pakken.”

Reservemotor

Het team werkte hard om de reservemotor voor de tweede kwalificatie klaar te maken, zodat Nick nog kon checken of de motor naar wens was. “Na de kwalificatie had ik wat verbeterpunten voor de race en was slechts één plek teruggezakt op de startgrid naar P5. Met een goede start hield ik drie ronden de derde positie vast. Vanaf dat moment merkte ik dat de andere achtervering meer van de achterband vergde en ik werd ingehaald door Danny van der Sluis en Frank Nieman. Ik kon hun tempo niet bijhouden en ik moest een gaatje laten vallen. De race heb ik verder uitgereden op de vijfde positie met zicht op de coureurs die voor de podiumplaatsen aan het strijden waren. Ik kan vasthouden aan de goede start van de dag in kwalificatie 1. Het gevoel met de motor en die setup is goed.”

Oschersleben

Nick gaat met vertrouwen naar de volgende twee races in Oschersleben 19 en 20 juni en ga ervanuit dat het gaat lukken weer met mijn eigen setup aan de start te staan.”