Jongeren uit Opmeer vragen geen blikjes meer op de grond te gooien

Algemeen
Blikjes eindigen vaak als zwerfvuil.
Blikjes eindigen vaak als zwerfvuil. (Foto: Pixabay)

De gemeente Opmeer start vanaf 26 april start de campagne Blikvrij. Op driehoeksborden, op social media en in andere media doen jongeren een oproep aan de gebruikers van drankblikjes om ook ‘te gaan’ voor een blikvrij dorp, straat, winkelgebied of sportclub.

Blikjes op de grond zijn niet alleen vies, maar ook zeer schadelijk voor de natuur. Bovendien kunnen ze dodelijk zijn voor dieren. Vooruitlopend op de introductie van statiegeld per 31 december 2022 wordt er daarom nu al gestart met het realiseren van bewustwording en gedragsverandering. Want ieder blikje in de natuur is er ook nu al één te veel.

Steeds meer blikjes op de grond

Jaarlijks belanden er in Nederland maar liefst 150 miljoen blikjes op de grond en het aantal groeit nog steeds gestaag. Blik bevat inkt en een coating die in de grond lekken. Soms hebben blikjes ook een plastic binnenlaag die nooit verteert, terwijl blik juist goed recycled kan worden. Minstens zo schadelijk is het wanneer blikjes, die veelal aluminium bevatten, worden vermalen tijdens het maaien van de berm. De scherven kunnen in het veevoer terecht komen en uiteindelijk levensbedreigend zijn voor dieren. Volgens LTO-Nederland overlijden gemiddeld zo’n 4.000 koeien per jaar aan de gevolgen van blikscherven in het veevoer. Reden genoeg dus om blikjes niet op de grond maar in de afvalbak te gooien.

Jongeren roepen jongeren op

Blikjes met drank worden relatief vaak gekocht door jongeren. In de campagne roepen jongeren hun leeftijdsgenoten dan ook op om ‘te gaan’ voor een blikvrije stad, dorp, sportclub, straat en winkelgebied. Silvan, afkomstig uit de regio, is niet alleen een van de gezichten maar ook ambassadeur van de campagne, Later dit jaar, afhankelijk van het verloop van de versoepelingen van de coronamaatregelen wordt de campagne doorgetrokken naar acties zoals de verkiezing van de Blikvrije Sportclub. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Schoner Holland.