De Vries Verzekeringen wordt Veldsink - De Vries en afscheid van Wim Hofland

Partnerbijdrage
Pieter de Vries (links) gaat per 1 januari een samenwerking aan met Veldsink Advies en Wim Hofland gaat per die datum met pensioen.
Pieter de Vries (links) gaat per 1 januari een samenwerking aan met Veldsink Advies en Wim Hofland gaat per die datum met pensioen. (Foto: Debbie van Eijk)

Voor De Vries Verzekeringen/RegioBank Monster begint 2024 met twee grote veranderingen: een samenwerking met Veldsink Advies - en daarmee een naamsverandering naar Veldsink - De Vries -, én het vertrek van Wim Hofland, die met vervroegd pensioen gaat. Tegelijkertijd verandert er eigenlijk niet zoveel. “U wordt op dezelfde persoonlijke manier geholpen als u van ons gewend bent.”

Door Debbie van Eijk

De Vries Verzekeringen is al bijna vijftig jaar een begrip in Monster en omstreken. “Onze slogan was altijd: ‘Adviseert persoonlijk en totaal’,” herinnert mede-eigenaar Wim zich. “Dat is nog steeds de vlag die de lading dekt.” Voor een samenwerking zochten Wim Hofland en zijn compagnon Pieter de Vries dan ook naar een bedrijf met diezelfde kernwaarden. Zo kwamen ze uit bij Veldsink Advies; een familiebedrijf dat haar klanten al ruim 44 jaar ontzorgt met onafhankelijk financieel advies, en gelooft in de kracht van lokale betrokkenheid.

Om die lokale betrokkenheid staat De Vries Verzekeringen ook bekend. “Wij zijn echt een Westlands kantoor, voor de Westlanders,” legt Wim uit. “Mensen komen hier voor vrijwel alles op financieel gebied: van verzekeringen tot hypotheken en bankzaken via onze RegioBank.”

Meer mogelijkheden

De krachtenbundeling met Veldsink Advies betekent in veel opzichten een verbetering voor het bedrijf. Wim licht toe: “Veldsink Advies heeft ongeveer honderd filialen door heel Nederland. Hierdoor is bijvoorbeeld arbeidskrapte makkelijker te ondervangen.” Een ander voordeel dat voortvloeit uit de samenwerking: meer verzekeringsmogelijkheden. Pieter: “Veldsink Advies heeft toegang tot de assurantiebeurs. Dat betekent dat bedrijven die een zwaar risico vormen, zoals dakdekkers, nu ook verzekerd kunnen worden bij ons. Verder kunnen we voortaan als volmachtkantoor optreden. Daardoor kunnen er werkzaamheden van de verzekeraar uitgevoerd worden, ook bij schadebehandeling. Bovendien komen er verzekeringsproducten met extra dekkingsmogelijkheden, zoals een cyberdekking op de inboedelverzekering.” Dat is een risico dat door veel particulieren en bedrijven nog wordt onderschat, is de ervaring van Pieter en Wim. Nieuw is ook het pensioenadvies waarvan het bedrijf straks klanten kan voorzien. Nog een wijziging: de compliance-afdeling van Veldsink bewaakt vanaf het nieuwe jaar het kennisniveau in het bedrijf, dat op peil gehouden wordt met workshops en cursussen.

Contact met klanten

Wim, die sinds 1992 bij De Vries Verzekeringen werkt en er sinds 2001 mede-eigenaar van is, gaat eind december met vervroegd pensioen. Hij zal van de veranderingen dus niet veel meer merken. Hoewel - “Ik zal hier nog regelmatig koffie komen drinken,” belooft hij. Het contact met klanten en collega’s gaat hij het meest missen.

‘De begeleiding die je bij een verzekering krijgt, daar gaat het om’

“Mijn functie is in de loop der jaren steeds meer geëvolueerd richting hypotheekadvies. Dat vind ik heel dankbaar werk. Als mensen een huis kunnen kopen, zijn ze oprecht blij.”

Veranderd vak

Gevraagd naar meer veranderingen in het vak, noemen de mannen de digitalisering als eerste: “Alles kan via onze site. Maar op kantoor komen is nog wel prettig, met name voor adviesgevoelige producten. We gaan ook nog steeds naar bedrijfsrelaties toe.” Verder is het aandeel hypotheken in hun dienstverlening door de jaren heen aanzienlijk gegroeid.

Bij verzekeringen is de schadeafwikkeling een belangrijk moment. “Als iemand schade heeft opgelopen, blijkt pas echt je toegevoegde waarde. Een verzekering afsluiten kan overal, maar de begeleiding die je daarbij krijgt, daar gaat het om,” vertelt Wim. Pieter vult aan: “We geven goed advies. Geven het ook aan als een risico niet verzekerd hoeft te worden. Dat meedenken met de klant wordt door de mensen gewaardeerd.”

Laatste weken

De laatste weken van dit jaar staan voor Wim in het teken van zijn naderende afscheid - en voor zijn compagnon ook. Pieter zegt hierover: “Het komt steeds dichterbij. Ik kijk terug op een heel goede, vruchtbare periode. Ik voel me dankbaar dat we al die jaren prettig samen hebben kunnen werken.”

Wim: “Ik zit in een regelmodus, van afscheid nemen van relaties en van klanten intern overdragen. Daar komt ook een stukje emotie bij kijken, maar daar is nu niet echt ruimte voor. Straks in januari zal dat waarschijnlijk wel zo zijn.” Het officiële afscheid van Wim vindt plaats op 21 en 22 december. Klanten zijn daarvoor per e-mail uitgenodigd.

Pieter: “Wim is de derde die hier met pensioen gaat in niet al te lange tijd. Dat mensen hier tot hun pensioen blijven werken, vind ik een goed teken.” Gelukkig is er ook aanwas in het personeelsbestand: “Per 1 november is er een nieuwe medewerker gestart en 1 januari komt een schadebehandelaar ons team versterken.”

Gitaarles

Heeft Wim, die getrouwd is en twee uitwonende dochters heeft, verder nog plannen voor zijn pensioen? “Op 3 januari staat mijn eerste gitaarles gepland,” vertelt hij met een lach. “Verder wil ik me als vrijwilliger gaan inzetten voor de samenleving”. En een boodschap voor trouwe klanten? “Ik wil alle relaties hartelijk bedanken voor het gestelde vertrouwen in al die jaren en ik wens hen en allen die hun lief zijn een goede en vooral ook gezonde toekomst!”