Tijdspad ontwikkeling OV in Westland nog onbekend

Politiek
Afbeelding
(Foto: Archief/Rodi.nl)

Het busstation aan de Verdilaan in Naaldwijk wordt in de toekomst weliswaar verplaatst naar het Floragebied, maar het centrum van Naaldwijk blijft ook dan goed bereikbaar.

Dat heeft wethouder Pieter Varekamp (VVD, Mobiliteit) gezegd in de commissie van dinsdag 7 februari. Een tijdspad voor de ontwikkelingen rond het openbaar vervoer in Westland kon hij echter nog niet geven.

D66-raadslid Maxim van Ooijen wilde weten hoe het zit met de plannen voor het openbaar vervoer in Westland. In regionaal verband praat Varekamp over die ontwikkelingen. Volgens hem blijven alle Westlandse dorpscentra goed bereikbaar, ook als het zwaartepunt van het OV in het Floragebied komt.

De verplaatsing van het busstation aan de Verdilaan in Naaldwijk heeft volgens Varekamp ook te maken met de intensiteit van het busverkeer in het centrum. Daarover bestaan klachten.

Na een eerste onderzoek wordt nu een ‘verdiepend onderzoek’ uitgevoerd naar een netwerk voor ‘hoogwaardig openbaar vervoer’ in Westland, zo meldde de wethouder. Fractievoorzitter van Westland Verstandig, Peter Duijsens is niet gecharmeerd van zo’n vervolgonderzoek. Hij wilde weten wat het nut van zo’n nieuw onderzoek is. Varekamp antwoordde dat zo’n tweede onderzoek een betere, preciezere kijk op de situatie geeft.

Grond

D66’er Van Ooijen vraagt de wethouder naar grondopties te kijken voor een lightrailverbinding in de toekomst. Zo’n route, haltes en fietsenstallingen vragen om grond, houdt hij de wethouder voor.

Maar het tijdspad voor de ontwikkeling van het openbaar vervoer is nog niet bekend, antwoordde Varekamp. Daarmee is ook nog onduidelijk wanneer gronden worden verworven. Het plan voor een lightrail in Westland is er een voor de lange termijn, zegt Varekamp. In het inplannen daarvan wordt nu al rekening gehouden met hoe die route moet gaan lopen, zo legt hij uit. “De lightrail wordt eerst als busverbinding ingetekend,” aldus wethouder Varekamp.