Brandstofverbruik verlagen? 10 beste tips!

Duurzaamheid
Hoe kun je je brandstofverbruik verlagen?
Hoe kun je je brandstofverbruik verlagen? (Foto: Adobe Stock)

REGIO - Nu de benzineprijzen blijven stijgen en ze niet snel zullen dalen, moeten we op zoek naar oplossingen. Misschien kun je wel je brandstofverbruik verlagen. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. In dit artikel lees je de 10 beste tips om je brandstofverbruik te verlagen!

De 10 beste tips om je brandstofverbruik te verlagen

Het verminderen van je brandstofverbruik is niet alleen goed voor je portemonnee, maar het draagt ook bij aan een duurzamere levensstijl. Hier zijn de tien beste tips om je brandstofverbruik te verlagen en tegelijkertijd het milieu te ontzien:

  1. Onderhoud je voertuig regelmatig
  2. Rijd soepel en gelijkmatig
  3. Houd je snelheid in de gaten
  4. Verwijder onnodig gewicht
  5. Gebruik airconditioning verstandig
  6. Kies de juiste banden
  7. Schakel tijdig
  8. Laat de motor niet onnodig stationair draaien
  9. Kies voor zuinige routes
  10. Overweeg alternatieve vervoersmiddelen

De 10 beste tips om je brandstofverbruik te verlagen

1. Onderhoud je voertuig regelmatig

Onderhoud je auto goed. Of laat dat doen. Kost je misschien wat geld en/of moeite, maar kan zorgen voor een lager brandstofverbruik. Heeft de auto kuren en rijdt deze met weerstand? Dan verbruik je meer brandstof. Grote kans dat je jaarlijkse en verplichte apk de truc al doet. Heeft de auto tussentijds een probleem waardoor de auto meer moeite heeft, zorg er dan voor dat dit wordt verholpen.

2. Rijd soepel en constant

Rijd jij vaak hard, rem je veel en druk je dat gaspedaal vervolgens weer flink in? Top, dan is hier meteen je eerste bespaarkans. Ga van gassen en remmen over op een constante snelheid. Hoe meer je gast en remt, hoe meer brandstof je verbruikt. Tussen de 60 en 80 kilometer per uur, op een constante snelheid en in de hoogste versnelling rijd je het meest zuinig. Dus doe rustig aan en vertrek op tijd. Het zijn dure minuten die je wellicht wint met die hogere snelheid.

3. Houd je snelheid in de gaten

Matig je snelheid. Hogere snelheden verhogen de luchtweerstand, wat resulteert in een grotere vraag naar brandstof. Rijd verstandig en behoud een efficiënte snelheid.

4. Verwijder onnodig gewicht

Extra’s op en in de auto, zoals bijvoorbeeld een dakkoffer of spullen in je kofferbak, zorgen voor extra gewicht. Dat extra gewicht zorgt voor een hogere weerstand en daarmee stijgt het brandstofverbruik. Gebruik je die extra bagage niet? Haal die dan uit of van de auto af. Ook de inhoud van je tank heeft impact.  Hoe voller, hoe zwaarder de auto en hoe hoger het verbruik. Rijd deze daarom bijna leeg voordat je ‘m weer vult. Zo rijd je meer kilometers op die laatste beetjes. En met deze brandstofprijzen helpen alle beetjes.

5. Gebruik airconditioning verstandig

Airconditioning kan voor zo’n 30% meer brandstofverbruik zorgen. Ramen opengooien levert weerstand op. Hierdoor kan het brandstofverbruik tot 20% stijgen. Wel hangt het ook van je snelheid af welke verkoelingsoptie zuiniger is. Ramen open is tot snelheden van 80 kilometer per uur zuiniger dan verkoelen met de airco. Ga je sneller dan dat, dan is de airco zuiniger. Hoeft die airco niet per se aan en dat raam niet echt open? Het voordeligst is het natuurlijk om ramen dicht en airco uit te houden.

6. Kies de juiste banden

De juiste bandenspanning is van groot belang. Je rijdt daarmee veiliger, de banden gaan langer mee én je verbruikt minder brandstof. Je hebt namelijk een kortere remweg en de auto heeft meer grip. De bandenspanning neemt na het oppompen weer langzaam af. Controleer daarom zo rond de twee maanden of je bandenspanning nog goed is. De juiste bandenspanning staat in je tankdop, de sticker in de deur en/of in je auto-instructieboekje. En goed nieuws; oppompen kan bij tankstations en is soms zelfs gratis.

7. Schakel op tijd

Rijd je vaak met een hoog toerental omdat je laat schakelt, dan verbruik je meer brandstof dan nodig. Hoe hoger de toeren – tot op zekere hoogte – hoe hoger het verbruik. Dat betekent niet dat je met te lage toeren moet rijden. Je rijdt het meest zuinig bij toerentallen tussen de 2.000 en 2.500 (benzine) en tussen de 1.500 en 2.000 (diesel).

8. Laat de motor niet onnodig stationair draaien

Vermijd langdurig stationair draaien. Het uitzetten van de motor bij korte stops bespaart brandstof en minimaliseert de uitstoot, wat goed is voor zowel het milieu als je portemonnee.

9. Kies voor zuinige routes

Sla het centrum over, neem de provinciale wegen én vermijd de drukke verkeersuren als je die optie hebt. Op drukke plekken en momenten rem en trek je veel op. Je verbruikt voor zo’n rit daardoor vaak bijna het dubbele aan brandstof ten opzichte van een rit met een constante snelheid van 60 tot 80 kilometer per uur.

10. Overweeg alternatieve vervoersmiddelen

Het is misschien een open deur, maar de grootste besparing pak je natuurlijk als je met de fiets gaat in plaats van met de auto. Helemaal als je de auto gebruikt voor korte ritjes. Het opwarmen van de motor kost veel brandstof, dus een korte rit kost je gemiddeld meer. De autobezitters onder ons weten het maar al te goed; autobezit maakt je soms een beetje lui. Maar pomp die banden vol met wind, pak de fiets en bespaar zo’n € 0,19 per kilometer.

Door deze tips in acht te nemen, kun je niet alleen je brandstofverbruik verminderen, maar ook bijdragen aan een groenere en duurzamere levensstijl.

Hoe duur wordt tanken in 2024?

Nog altijd gaan de benzineprijzen door het dak vergeleken met een paar jaar geleden. Maar hoewel de benzineprijs in 2024 eerst nog met 21 cent omhoog zou gaan, is dit plan nu van de baan. Maar hoe duur wordt de benzine per 1 januari 2024?

De Tweede Kamer stemde onlangs in met een voorstel van de VVD om benzine niet nóg duurder te maken. Hoe zit dat? Bij het uitbreken van de oorlog in Oekraïne werd een tankbeurt flink duurder. De overheid stak hier in april 2022 een stokje voor met accijnsverlagingen, per 1 juli 2023 verviel een deel van deze ‘korting aan de pomp’ weer.  Per 1 januari 2024 zou de rest van de korting vervallen - lees: zou je zo’n 20 cent per liter extra moeten betalen. 

De VVD heeft dus nu voor elkaar dat de geplande accijnsverhoging vanaf 1 januari 2024 van de baan is. Wat de prijs van benzine (zoals Euro95 E10) en diesel in de toekomst gaat doen, is lastig te voorspellen, maar vooralsnog zal deze dus niet veel hoger worden - of veel lager.