Haije van der Werf heeft plan voor veiliger fietsverkeer; ‘Dit gaat over leven en dood’

Nieuws
Haije van der Werf bij de Poortwachtersbrug. Dat hek - dat moet anders.
Haije van der Werf bij de Poortwachtersbrug. Dat hek - dat moet anders. (Foto: Rodi Media/MvS)

LANDSMEER – Het Lint, dat door automobilisten steeds vaker als racebaan wordt gebruikt, omzeilen en zowel aan de oost- als westkant een veilige fietsroute creëren. Dat is de kern van het fietscirculatieplan dat Haije van der Werf voor ogen heeft. Want Landsmeer is in zijn beleving een mooi, maar ook steeds meer een onveilig dorp. Zijn inspanningen hebben tot nu toe weinig resultaat opgeleverd. Maar met de onverzettelijkheid die een rechtgeaarde Fries kenmerkt zet hij door. “Winston Churchill heeft ooit gezegd: ‘Geef nooit op’.”  

Door Marcel van Stigt

Van de zeventig jaren die hij telt woont Haije van der Werf, geboren in Friesland, er achtenzestig in Landsmeer. Hij houdt van het dorp, maar merkt ook dat het er voor fietsers niet bepaald veiliger en prettiger op wordt. Er zijn in de loop der jaren diverse slachtoffers te betreuren, onder wie zijn eigen schoonvader, die met zijn fiets via het zebrapad bij het winkelcentrum overstak om een zoute haring te halen en werd aangereden. Hij heeft het niet overleefd. Toch is dit tragische voorval voor hem nog niet eens de reden om zich zo in te zetten voor een veiliger fietsverkeer binnen Landsmeer. Hij is daardoor hooguit extra gemotiveerd.  

Onverantwoord hard

Het is hard nodig om maatregelen te nemen, vindt Van der Werf. Dat op Het Lint onverantwoord hard wordt gereden, is al jaren bekend, en de haastige tijd van nu waarin mensen steeds minder geduld lijken te hebben werkt dat nog meer in de hand. Maar dat is volgens Van der Werf niet het enige probleem. De groeiende populariteit van fatbikes, e-bikes en bakfietsen is voor hem evenzeer een bron van zorg.  

Daarom zet hij zich met de vasthoudendheid van een pitbull in om het voor fietsers veiliger te maken. “Al jaren ben ik hiermee bezig”, stelt hij. “Brieven geschreven, gesprekken gevoerd, onlangs ingesproken tijdens een commissievergadering. Resultaat: 0,0 noppes. Ja, ik heb in 2020 antwoord gehad van een ambtenaar op een brief van mij. Daarna heb ik niets meer over gehoord. Iedereen is er weliswaar mee bezig, maar er is altijd wel iets te bedenken waarom iets níet kan. Maar Winston Churchill heeft ooit gezegd: ‘Geef nooit op’.”

Doordrámmen

Nee, van opgeven wil hij helemaal niets weten. Dat laat zijn Friese aard bovendien niet toe. Sterker nog: doordouwen zet hij om in doordrámmen. Er móet nu iets gebeuren. Zeker op Het Lint. Als het aan hem ligt, komen daar standaard 30 kilometer-borden. “Dat kost geld, dus desnoods hang ik ze zelf op. En de 50 kilometer-borden die er nog hangen, moeten weg. Want die nodigen alleen maar uit om te hard te rijden.” 

Naast het nemen van verkeersremmende maatregelen moet het fietsen aantrekkelijker en veiliger worden. Vandaar zijn fietscirculatieplan. Dat brengt zelfs extra voordelen met zich mee: meer mensen zullen de fiets gebruiken, de congestie neemt af, de luchtkwaliteit wordt verbeterd en een gezonde levensstijl wordt bevorderd. Het fietsverkeer moet dan wel soepel kunnen doorstromen. Dat is niet altijd het geval. Zo wordt de Poortwachtersburg nabij het sportpark geblokkeerd door een hekwerk waar je je amper doorheen kunt wringen.  

Redenen genoeg voor Van der Werf om zijn plan blijvend onder de aandacht te brengen. “Ik ben er wel een beetje klaar mee, maar moet blijkbaar heel veel op de tamtam rammen. Maar als ik het niet doe, wie doet het dan wel? En je kunt niet zeggen: er moeten eerst doden vallen voordat er iets gebeurt. Er zijn al doden gevallen. Dit gaat over leven en dood.”