Drukbezochte thema-avond MDV

Nieuws
Afbeelding
(Foto: MDV)

De toekomst van het Midden-Delflandgebied vraagt om een kwaliteitsslag. Dat bleek tijdens een drukbezochte thema-avond op maandag 29 januari in de Dorpskerk van Schiedam Kethel. Ongeveer 230 mensen kwamen erop af; betrokken bewoners en omwonenden uit de verre omtrek.

De bijeenkomst was georganiseerd door de Midden-Delfland Vereniging (MDV). Directe aanleiding zijn de plannen voor spoorbaanversterking en spoorverdubbeling tussen Delft en Schiedam en de realisatie van station Kethel.

Er moeten belangrijke, moeilijke keuzes worden gemaakt die bepalend zijn voor de toekomst van het gebied, erkend als Bijzonder Provinciaal Landschap (BPL). Daarmee past dit in één van de door de MDV en de Midden-Delfkrant gesignaleerde dilemma’s: Kwaliteit handhaven en ontwikkelingen mogelijk maken.

Plaatje

Eric Luiten, hoogleraar landschapsarchitectuur TU Delft, gaf een presentatie over hoe je tegen het landschap aan kunt kijken. Als een plaatje dat je wilt koesteren of als iets dat in de tijd altijd zal veranderen. Zijn boodschap: bedenk een systeem dat houdbaar is. Je kunt mobiliteit niet ontkennen, maar zorg ervoor dat investeringen zo worden gebruikt dat er een kwaliteitsslag kan worden gemaakt.

A4 

Anneklaar Wijnants van Natuurmonumenten haakte daar op in. De spoorverdubbeling noemde zij ‘een noodzakelijk kwaad’. Maar de ervaringen met de A4 door Midden-Delfland leren dat zulke ontwikkelingen enorme investeringen in kwaliteitsverbetering van de omgeving met zich mee kunnen brengen. Wijnants: “Projecten als Duurzaam boer blijven en de inrichting van weidevogelgebied waren er anders niet geweest!”

Visie

In de paneldiscussie na de pauze ging het over de behoefte aan een gebiedsvisie. De Midden-Delfland Vereniging pleit daarvoor bij de gemeente Schiedam om een versnipperde aanpak te voorkomen. “Waar blijft die visie van Schiedam”, verzuchtte MDV-bestuurslid Wim van der Eijk.

Middelen

Ook de rol van de provincie Zuid-Holland kwam aan de orde. Kethel grenst aan het BPL, de Joppepolder is er zelfs onderdeel van. Het gaat hier dus ook om de toekomst van een stad-landverbinding. De bestuurders van de Landschapstafel , de ‘hoeder’ van het gebied, vormen een groot netwerk, maar de tafel heeft geen macht en geen geld. “We moeten de provincie erbij slepen”, aldus MDV-ers Hans Groeneveld en Leo Pols.

Spoorverbinding Plus

Een belangrijk lichtpunt is het recente voorstel van de Landschapstafel als reactie op de plannen van ProRail. ‘In Dorpskerk volop aandacht voor propositie Landschaptafel’, twitterde wethouder Melanie Oderwald-Ruijsbroek van Midden-Delfland. De uitgesproken ambitie is ‘een zorgvuldig ingepaste spoorverbinding die een plus toevoegt aan dit bijzondere landschap te midden van de grote steden’. Zoiets als de A4-plus. De op 15 januari verzonden brief van de Midden-Delfland Vereniging en de Historische Vereniging Schiedam (HVS) over een alternatief voor de nu nog onbewaakte spoorwegovergang Kerkbuurt kan hierbij een mooie rol spelen. Volgens HVS-voorzitter Han van der Horst gaat het erom dat de bij hun leefomgeving zo betrokken mensen daadwerkelijk worden gehoord en hun voorstellen “niet in de la verdwijnen.”

Afbeelding