Dijk en Waard wil EU-subsidie voor spoortunnel

Algemeen
Treinstation Heerhugowaard. Voor de ondertunneling van de Zuidtangent wil de gemeente Dijk en Waard een beroep doen op een subsidiepot van de EU.
Treinstation Heerhugowaard. Voor de ondertunneling van de Zuidtangent wil de gemeente Dijk en Waard een beroep doen op een subsidiepot van de EU. (Foto: Archief)

DIJK EN WAARD - Gemeente Dijk en Waard wil, net als Alkmaar en Zaanstad, Europese subsidie binnenhalen voor het project ‘Highspeed Train Connection Amsterdam / Zaancorridor’. Alkmaar is leidend als grootste gemeente en zoekt subsidie voor ondertunneling van de Helderseweg bij het spoor. Dijk en Waard wil een bijdrage voor de eigen tunnel in de Zuidtangent, waarvan de aanleg in het najaar moet starten.

Adviesbureau Stadkwadraat schat dat ondertunneling van de Helderseweg in Alkmaar rond 39,5 miljoen euro gaat kosten, meldt mediapartner NH. Hiervoor zou tot twintig procent kunnen worden betaald vanuit subsidie van de Connecting Europe Facility (CEF). Het vooronderzoek kost naar schatting anderhalf miljoen euro en daarvan zou tot de helft kunnen worden vergoed. Gemeente Alkmaar hoopt op nog meer subsidies, maar het prijskaartje wordt sowieso twaalf tot misschien wel negentien miljoen.

Belangrijk voor doorstroming

In Nederland wordt flink bijgebouwd en dat is voor regio Alkmaar niet anders. Dat zal meer verkeersbewegingen opleveren rond het station in het centrum, ook omdat er veel focus is op ontwikkeling van het openbaar vervoer. Daarom is ondertunneling van de Helderseweg volgens het college belangrijk voor de doorstroming van verkeer.

Bij Dijk en Waard is nog geen sprake van zogeheten hoogfrequent treinverkeer, maar dat kan in de toekomst veranderen. Ook komt er een rangeerterrein aan de noordzijde van het station.

Haast bij geboden

Het Alkmaarse college van burgemeester en wethouders drong er bij de gemeenteraad op aan om enige vaart te zetten achter de goedkeuring van de subsidieaanvraag: “Door het ritme van de EU-subsidies - nu subsidies op de voorbereidingskosten en vanaf 2024 op de uitvoeringskosten - is het later zeer lastig om de ondertunneling van de Helderseweg nog voor Europese subsidie in aanmerking te laten komen”, aldus het college.

Tegelijkertijd vroeg het college de raad, vanwege de subsidieaanvraag, om nu al groen licht voor de opstart van het project Ondertunneling Helderseweg. Bij de raadsvoorstellen vermeldt het college dat er (nog) geen morele verplichting bestaat tot uitgaven, maar dat gezamenlijke subsidieaanvraag wel die intentie impliceert richting aanvraagpartners Dijk en Waard en Zaanstad.