Praten over challenges op Hoornse scholen

Algemeen
Kinderwerkers zijn een aantal keer langs geweest in groep 7 en 8 van basisschool De Tweemaster in Hoorn.
Kinderwerkers zijn een aantal keer langs geweest in groep 7 en 8 van basisschool De Tweemaster in Hoorn. (Foto: aangeleverd)

HOORN - Sociale media is niet meer weg te denken uit het leven van kinderen. Dagelijks worden er filmpjes gekeken op TikTok en worden er foto’s geplaatst op Snapchat. De coronapandemie heeft er ook voor gezorgd dat kinderen meer bezig zijn met sociale media. Maar hoe kun je hier nou het beste mee omgaan? Het kinderwerk van Stichting Netwerk in Hoorn is in gesprek gegaan met kinderen over sociale media.

Kinderwerkers zijn een aantal keer langs geweest in groep 7 en 8 van basisschool De Tweemaster in Hoorn. Sociale media is leuk, maar er zijn ook minder leuke kanten en zelfs gevaren aan het gebruik van social media. De leerlingen kregen bijvoorbeeld screenshots te zien van iemand die werd gepest in een groepsapp waarbij hen werd gevraagd: hoe zou dit voelen voor diegene? En: wat kunnen de personen doen die toekijken en niks zeggen?

In groepjes zijn ze hierover met elkaar in gesprek gegaan. De les over challenges (uitdagingen) is de kinderen het meeste bijgebleven. “Ik heb geleerd hoe je kunt bepalen aan welke challenges je wel en niet mee moet doen”, vertelt een jongen uit groep 8.

Om het online leuker te maken, stelde de klas samen regels op. Er werd gestemd welke regel het belangrijkst was. De meeste stemmen kreeg de regel: zeg online geen dingen die je in het echt ook niet zou zeggen. De komende maanden bezoeken de kinderwerkers meer scholen in Hoorn. Ze werken met preventielessen en doen groepsinterventies op aanvraag.

Meer informatie? Neem contact op met een kinderwerker in de buurt of het wijkcentrum.