Eén Blankenburg niet gelijk aan hele Beneluxtunnelg

Nieuws
Op de Nieuwe Weg staat nog een flinke rij auto’s die pas met de volgende overtocht mee kunnen. De laatste autorijders voor deze vaart persen zich het dek van de Blankenburg op.
Op de Nieuwe Weg staat nog een flinke rij auto’s die pas met de volgende overtocht mee kunnen. De laatste autorijders voor deze vaart persen zich het dek van de Blankenburg op. (Foto: Patrick Wanders.)

Het was de vuurdoop voor de teruggekeerde Blankenburg. Zaterdag was het een gekkenhuis op het Rotterdamse wegennet en daarom probeerden honderden automobilisten of het autoveer een goed alternatief kon zijn. Maar die ene veerboot kon niet de hele Beneluxtunnel opvangen.

Door Kor Kegel

Een week geleden was de heringebruikname van de Blankenburg nog feestelijk gevierd, met foodtrucks op het dek, met uitsluitend voetgangers en een aantal hotemetoten van betrokken overheden. Vrijdag was de officiële startdag en iedereen was blij dat de Blankenburg weer heen en weer voer tussen Rozenburg en Maassluis. Zaterdag deed de Blankenburg dat onverminderd – maar de druk was te groot.

Op Rozenburg ontstonden files. De Boulevard kwam vol te staan, ook de toeleidende wegen raakten vol. Tot in de Koninginnelaan, de Grote Stern en de Meeuwensingel stond een rij auto’s. Er kwam alleen beweging in als de Blankenburg weer terug was uit Maassluis en er weer enkele tientallen auto’s het dek op konden rijden. Op de Noordzeeweg was het net zo. Chauffeurs hadden hun auto vaker in z’n vrij dan in de eerste versnelling. Het schoot niet op.

Maar de meeste wachtenden verkozen toch de overtocht dan dat ze helemaal wilden omrijden via de Van Brienenoordbrug, zoals Rijkswaterstaat aanbevolen had. “Ik ben me daar gek, ik ga een beetje heel Rotterdam omrijden omdat ik naar de overkant wil,” zei meer dan één automobilist vanuit zijn geopende portierraampje. Hadden ze toch beter ‘de Brien’ kunnen nemen? De stilstaande files op de A15 maakten dat geen wenkend perspectief.

Dan liever wachten tot de Blankenburg zijn porties wegverkeer verstouwde, in een veel hogere frequentie dan in de dienstregeling staat. Meer kon de bemanning niet doen, zegt Rob Oosterlee, die zaterdagmiddag en -avond het personeel hielp om zo veel mogelijk auto’s aan boord te krijgen. De Blankenburg bleef ook ’s avonds varen om de drukte weg te werken. Om 20.00 uur was het nog steeds druk, al werd toen eindelijk de file op de Boulevard minder lang. 

Pas om 22.41 uur was er de eerste overtocht waarbij de pont niet meer geheel vol auto’s stond. In dat laatste uur kwam de Zuid-Hollandse gedeputeerde Jeannette Baljeu poolshoogte nemen. Ze was benieuwd naar het verloop en werd ontvangen door Rob Oosterlee en Johan de Haas, projectmanager van de veerdienst namens exploitant Damen Shipyards.

“Deze extra inzet van de Blankenburg was onder de vorige exploitanten van de veerdienst niet mogelijk geweest,” verzekerde Rob Oosterlee de gedeputeerde.

Getallen op een rij

De veerdienst zette de getallen van dit weekend op een rij. Op de eerste dag van de échte heringebruikname zijn vrijdag 474 auto’s overgezet. Zaterdag waren dat 1797 auto’s alsmede twee landbouwvoertuigen en achtmaal zwaar verkeer. Zondag ging het om 1437 auto’s. I totaal zijn dit weekend 3718 auto’s naar de overkant gebracht.

Inmiddels is gestart met pinbetalingen.

Verkeer