Rozenburgsesluis heeft nieuw remmingwerk van staal

Nieuws
Aan de kant van de Calandbrug is de Rozenburgsesluis voorzien van nieuw remmingwerk.
Aan de kant van de Calandbrug is de Rozenburgsesluis voorzien van nieuw remmingwerk. (Foto: Steven de Mos)

Havenbedrijf Rotterdam heeft de eerste fase afgerond van de renovatie van de vijftig jaar oude Rozenburgsesluis. Aan de noordzijde, het dichtst bij de Brittanniëhaven, is nieuw remmingwerk van staal aangebracht.

Door Kor Kegel

Remmingwerk beschermt bruggen, sluizen en kademuren tegen naderende schepen. Het oude remmingwerk was bekleed met azobehout en van boven tot onder gestapeld. Het nieuwe remmingwerk is helemaal van staal, waarbij de fenderrekken zijn bekleed met kunststof en niet geheel gestapeld, maar met grotere regelafstand. Technici begrijpen nu precies wat er veranderd is.

In het remmingwerk zitten proefvakken. Daar heeft het Havenbedrijf ander materiaal voor gebruikt, waaronder bamboe, azobe en kunststof. De proef moet uitwijzen welk materiaal het best gebruikt kan worden bij remmingwerk.

De Rozenburgsesluis is de enige sluis in de Rotterdamse haven, die een eerste buffer vormt tegen zeewater. In de binnenhavens bestaan wel meer sluizen, die nog wel een functie hebben in het reguleren van de waterhoogte van de Nieuwe Maas en het achterliggende gebied. Havenbedrijf heeft bij de renovatie ook de havenspoorlijn beter beschermd tegen langsvarende en wachtende schepen. De verwachting bestaat dat de totale renovatie van de Rozenburgsesluis in 2026 is afgerond. De sluis heeft een lengte van 305 meter en een breedte van 24 meter. Jaarlijks passeren 20.000 binnenvaartschepen, waarvan zestig procent tankvaart. In totaal zijn de schepen goed voor 45 miljoen ton lading. 

De tweede fase van de renovatie, die later dit jaar van start gaat, behelst de vernieuwing en het conserveren van de twaalf sluisdeuren en de bruggen, alsmede de bediening en beveiliging van de sluis, tezamen met bouwkundige aanpassingen en verbetering van de toeleidende wegen voor het wegverkeer. De sluis zal ook op afstand bediend moeten worden. Havenbedrijf Rotterdam gaat over tot aanbesteding voor dit karwei.