HET SCHIEDAM VAN KOR KEGEL: De maakbaarheid van de binnenstad

Algemeen
Afbeelding
(Foto: )

Het Vastgoedjournaal lees ik eerlijk gezegd nooit, maar nu werd ik geattendeerd op een stevig en positief artikel over de Schiedamse binnenstad. Ik werd er vrolijk van. Het is goed om te zien dat Schiedam, dat jarenlang bovenaan het nationale lijstje van winkelleegstand stond, de juiste toon gevonden heeft en nu als lichtend voorbeeld wordt gezien. De leegstand, tien jaar geleden nog veertig procent, is teruggebracht tot elf procent. En dat in tijden van lockdowns, die het de detailhandel en de horeca bijzonder moeilijk maken.

Voor de meeste panden die nu nog leeg staan, liggen de verbouwingsplannen en ideeën voor goed ruimtegebruik klaar. Geïnteresseerde ondernemers staan in de rij. Het is het resultaat van samenwerking tussen de gemeente, de ondernemers, het Centrummanagement en een aantal vastgoedeigenaren waarvan D & S een heel belangrijke is voor de heropleving van de Hoogstraat. We zijn nog niet terug in de tijd van de eerste koopavonden dat je op de Hoogstraat zowat over de hoofden kon lopen, zo druk dat het was, maar als het zo doorgaat…

Terecht wordt Janet van Huisstede uitvoerig geciteerd in het Vastgoedjournaal. Toen ze eind jaren zeventig bij mij op de redactie van de Schiedamsche Courant kwam werken, was het al duidelijk dat ze veelzijdige talenten had. Het is gebleken. In 2013 startte ze met De Winkelmeiden.

Er waren te weinig leuke winkels en startende ondernemers kregen vaak een nee van de banken, want de conjunctuur zat tegen. In het verlengde van haar communicatiebureau begon Janet met De Winkelmeiden vastgoedeigenaren te benaderen met de vraag of ze de leegstaande winkelpanden mocht gebruiken voor pop-ups.

Ze kocht tweedehands paspoppen, kledingrekken en opvallende kleurige objecten en met jonge designers van de kunstacademie bouwde ze de lege winkels om tot creatieve plaatjes. Het hielp de zittende ondernemers, want langzaam kwam er weer meer publiek. Zo kwam het dat ze van pop-ups kon overschakelen naar start-ups en de starters zijn blijvertjes geworden.

Elders geslaagde winkeliers raken ook in Schiedam geïnteresseerd. Janet heeft al bijna vijftig panden van ondernemers voorzien en ze heeft nog een ‘wachtlijstje’ van tachtig ruimtezoekers. Ze neemt marketingplannen door om te zien of het betrouwbare ondernemers zijn en ze loodst hen door de stad om mogelijkheden te bekijken.

Ze helpt met onderhandelingen met vastgoedeigenaren en zo nodig begeleidt ze een subsidieaanvraag. Janet is de eerste om aan te geven dat het zonder regelgeving en visieontwikkeling van de gemeente en zonder investeringen in restauraties van eigenaren niet zo gekund had.

En nu is Schiedam een fase verder. Het vullen van panden lukt wel. Alle betrokkenen zijn er nu op uit om de kwaliteit van het winkelaanbod te verhogen.

Ook dat begint goed merkbaar te worden. De maakbaarheid van de binnenstad is bewezen.