Maximum aan tweede parkeervergunningen maakt wonen in Oost duur

Algemeen
Overdag valt het in de Professor Kamerlingh Onneslaan nog wel mee. 's Avonds ontstaat in de hele omgeving een parkeerprobleem.
Overdag valt het in de Professor Kamerlingh Onneslaan nog wel mee. 's Avonds ontstaat in de hele omgeving een parkeerprobleem. (Foto: Kor Kegel)

Dat heeft niet iedere wijkbewoner geweten, toen het betaald parkeren in Schiedam-Oost werd ingevoerd. Dat er een maximum zit op het aantal tweede parkeervergunningen. Val je er buiten, dan gaat het parkeren van je tweede auto meer dan een modaal maandsalaris kosten. Of je moet buiten de wijk een plek vinden.

Door Kor Kegel

In Oost geldt een limiet van 250 tweede bewonersvergunningen, blijkt uit een brief van Anja Goudzwaard, teammanager van het Klant Contact Centrum van de gemeente Schiedam. Zij reageerde op de aanvraag van een tweede parkeervergunning van een bewoner van de Professor Kamerlingh Onneslaan. Die aanvraag is afgewezen, omdat sinds september 2021 het maximum aan uitgifte in sector B (Oost) is bereikt.

Loting

Volgens de gemeente zijn de wijkbewoners twaalf jaar geleden schriftelijk geïnformeerd dat er een loting en wachtlijst zouden komen voor de tweede parkeervergunningen. Dat bleek toen puntje bij paaltje kwam niet nodig. Het betaald parkeren werd in twee fases ingevoerd, in september 2010 en in juli 2011. Er werd geen maximum genoemd, omdat het er bij lange na niet naar uitzag dat er een stop op zou komen. Het heeft inderdaad meer dan een decennium geduurd tot het maximum van 250 overschreden werd.

Lastig

Samantha Claessens en haar gezin wonen aan de Professor Kamerlingh Onneslaan. Overdag zijn er genoeg parkeerplaatsen, zegt ze, maar ’s avonds is de parkeerdruk hoog als er veel bewoners van hun werk thuiskomen. De echte problemen beginnen na 22.00 uur. Dan is er geen betaald parkeren meer en zetten ook Rotterdammers en bewoners van Schiedam-Centrum hun auto’s in de wijk. Heel lastig voor de bewoners die in ploegendienst werken en in de late avond thuiskomen, zoals Samantha en haar partner. Pas de volgende dag om 9.00 uur komen er weer plekken vrij, als de bewoners naar hun werk gaan.

’s Nachts zou dus ook een tweede parkeervergunning niet helpen, maar om eerder op de dag sneller te kunnen parkeren wilde Samantha’s partner een tweede vergunning.

“Die krijgen we niet,” zegt ze, “omdat de gemeente al te veel vergunningen heeft toegekend. We staan op de wachtlijst op plaats 63. Nu hebben wij zelf een beetje globaal geteld hoeveel buren geen auto hebben en dus niet eens een eerste parkeervergunning nodig hebben. Dat zijn er nogal wat. Dan zou je denken dat wij dat mogen compenseren, maar niet dus. We hebben berekend dat wij zo’n 2400 euro netto kwijt zijn aan parkeren. Een tweede parkeervergunning kost 340 euro en dat scheelt verschrikkelijk veel. Daar komen ook nog de parkeerboetes bij, omdat je af en toe vergeet de parkeermeter aan te zetten. Er wordt gewoon dubbel en dwars op verdiend.”

Komt nog bij dat op het Stationsplein een appartementencomplex komt te staan, s’MAAK. Er vallen dan veertig publieke parkeerplaatsen af. “Ik heb geen communicatie gezien dat er vervangende parkeerruimte voor de omwonenden komt,” zegt Samantha. “Dat wordt dus een chaos.”

De gemeente laat weten dat de limiet van 250 tweede vergunningen bedoeld is om tot een eerlijke verdeling van de parkeerruimte in Oost te komen. Het aantal parkeervergunningen is afgestemd op de beschikbare parkeerruimte. Waar de capaciteit het toelaat, kunnen bewoners een tweede parkeervergunning aanvragen. In sommige wijken geldt een maximum. In het stadscentrum (sector A) is het helemaal niet mogelijk om een tweede bewonersvergunning aan te vragen. In 2021 is voor Oost een wachtlijst ingevoerd.

Of andere wijken ermee te maken krijgen is afhankelijk van het aantal aanvragen. Bij de draagvlakmeting in West en Zuid zullen de wijkbewoners hierover van informatie voorzien worden.