Challenges van The Youth Xperience: beter in je vel en rust in je hoofd

Algemeen
Nicole Gregoire (links) en Sanne Daenen van The Youth Xperience.
Nicole Gregoire (links) en Sanne Daenen van The Youth Xperience. (Foto: PR)

Toen ze elkaar tijdens de Breekweek tegenkwamen klikte het meteen. Nicole Gregoire en Sanne Daenen sloegen de handen inéén nadat vanuit jongeren het geluid kwam om meer te doen dan dit éénmalige evenement op het gebied van hun persoonlijke ontwikkeling en gezondheid. Een team van vijf jongeren werd geformeerd om dit te verwezenlijken. The Youth Xperience was geboren.

door Rianne Dekker

Nicole en Sanne zijn zelf onderdeel van dit team. Nicole als vertegenwoordiger van de Stichting Bewust Westland, een netwerk van professionals en organisaties die mensen helpen om bewust, gezond, duurzaam en gelukkig te leven. Sanne als co-founder van marketingbureau Merk Maatjes, dat zorgt voor de online en offline zichtbaarheid. En als jongere zelf, in een vrijwillige functie.

Niet op school geleerd

The Youth Xperience biedt vanaf januari 2023 maandelijkse challenges aan jongeren tussen de 17 en 26 jaar op het gebied van mindset, gezondheid en persoonlijk leiderschap. Sanne: “Hierbij hanteren we eigenlijk twee motto’s: iedere maand een ervaring rijker en je leert wat je ook op school had willen leren, namelijk jezelf beter leren kennen. Het zijn geen coachingstrajecten, maar challenges om beter in je vel komen te zitten en rust in je hoofd te krijgen. Jongeren piekeren vaak, krijgen meer prikkels door het gebruik van mobiele telefoon en social media, en gaan gebukt onder prestatiedruk. Dit moet anders, maar hoe dan? Daar brengen de challenges hopelijk antwoord op.”

21 Dagen traject

Een challenge is opgesplitst in drie weken, te beginnen met een live-bijeenkomst. Nicole: “Het is de bedoeling om de eerste maandag van de maand fysiek te starten met een masterclass. De rest van de challenge is online. “We vinden het niet alleen belangrijk dat de jongeren zichzelf uitdagen, maar ook dat ze anderen kunnen ontmoeten die de challenge aangaan. Zo doe je het voor jezelf, maar niet alleen. Dit alles met een dosis Westlandse nuchterheid en de nodige humor. De challenges worden inhoudelijk begeleid door experts op het onderwerp. Voor de januari challenge is dit Ester Zwinkels van De Coachkas.”

Samen met ouders

Na iedere week volgt een online bijeenkomst. Via het speciaal gebouwde platform en een Whatsapp groep kunnen de jongeren per dag aangeven wat ze gedaan hebben. Nicole en Sanne willen met The Youth Xperience zoveel mogelijk jongeren bereiken. “Het gaat erom dat jongeren het interessant vinden om in te stappen. Daarom is de eerste challenge gratis, daarna is deze € 7,50. We willen laagdrempeligheid creëren, zodat ze met een vriend of vriendin mee instappen. Ze kunnen uit hun eigen netwerk putten, maar ook via een uitgebreide promotiecampagne door Merk Maatjes warm worden gemaakt. Kom met elkaar!” De dames benadrukken dat hierbij naast de directe marketing op jongeren ook wordt gefocust op hun ouders. “Zodat die hen de vraag kunnen stellen: ‘Is dat niet iets voor jou?’

Sponsors en donateurs gezocht

Woensdag 16 november is de website van The Youth Xperience live gegaan. Via www.theyouthxperience.nl kunnen de jongeren alle informatie vinden die ze nodig hebben en zich direct aanmelden. Ook particulieren en bedrijven kunnen daar terecht om aan het project te doneren. Voor bedrijven die het project willen steunen zijn er speciale win-win sponsorpakketten. Voor de januari-challenge met de titel: “Wat denk je zelf?” is al een sponsor gevonden, en dat is niet de minste. “Univé, zelf ook een organisatie zonder winstoogmerk, wil zich graag voor de jongeren inzetten”, zeggen Nicole en Sanne verheugd. “We hopen dat Univé hiermee de weg wijst aan andere bedrijven en dat we voor iedere maand een sponsor vinden!”