Aardemeerwaarde

‘Niet te streng zijn voor kinderen en minder vuil in de natuur’

Duurzaam
Ronalds klassenwerk.
Ronalds klassenwerk. (Foto: Ronald Schaap)

Heerlijk om de kinderen in mijn klas vragen voor te leggen over nu en de toekomst. Natuurlijk word je dan verrast met prachtige antwoorden van deze 22 kinderen tussen de 8 en 10 jaar. Ter inspiratie voor de verkiezingen van 15 maart. Ondergetekende doet als meester erg zijn best voor leuke lessen en activiteiten, maar het leukst op school? ‘Buitenspelen!’ Ook genoemd: ‘eten’, ‘tekenen’, ‘schrijven’. Hm vooruit maar. Boosheid is er bij allemaal over oneerlijkheid, liegen, gemeen doen: ‘Als ik gepest word’. ‘Als iemand me pijn doet’. ‘Als ze zeggen dat ik scheld. Ik scheld niet, dat is niet eerlijk.’ En ook zeker: ‘Als ik niet mag gamen’, ‘als ik verlies’, ‘als ik niet mag voetballen.’ 

Door Ronald Schaap, www.aardemeerwaarde.nl.

Toekomst

Qua beroepsideeën zitten er ‘politsi’ en ‘verpleegsters’ bij, en een hoop beroepsvoetballers, een turnster en een skiër, een dj, twee dierenartsen, paardenverzorger, juf/ tekenaar/ danseres en een aantal biologen. Eén kind weet het nog niet, maar haar leven moet te maken hebben ‘met liefde’.

Belangrijk volgens 68%: de natuur

Wat is belangrijk? Met stip genoemd door 68%: de natuur.

Voor alle kinderen komt wat belangrijk is zeer overeen met waar de volwassenen of de regering voor moeten zorgen. Ze stellen hun vertrouwen in ons (no pressure), dusssss?? Is het belangrijk om te gaan stemmen? Yessss!!

Natuur: 68%
Klaar met plastic en andere vervuiling: 22%
Stop de oorlog, help vluchtelingen en arme mensen, meer zorg: 22%

Wel belangrijk, maar niet iets waar de regering voor hoeft te zorgen: ‘buitenspelen/voetbal’ (3x) , ‘school’, ‘dat iedereen lang en gelukkig leeft’, ‘dat je lief bent’ en: ‘Koekie, mijn konijn!’

De regering

Waar moeten grote mensen op letten? Waar moet de regering voor zorgen? Ik heb drie Oekraïense leerlingen en zij noemen maar 1 ding; president Zelenski moet iets met Putin doen, u raadt wel wat. Ik kan me hun wens voorstellen maar ze mogen er van mij niet bij giechelen. Twee kinderen hebben geen idee: ‘Weet ik niet, het is een beetje moeilijk’. 5 x genoemd: ’Dat de oorlog stopt’, ‘dat er geen ruzie komt’, ’meer ziekenhuizen’, ‘arme mensen’, ‘sneller weten of vluchtelingen terug mogen of niet!’ en deze nog: ’Meer voetbalvelden in het land!’

Volgens de rest: De regering moet zorgen voor de natuur (15x genoemd); ‘geen afval of plastic in de natuur’ (4x genoemd), ‘dieren’, ‘minder fijnstof’, ‘beter milieu’, ’meer natuur zodat ik lekker kan buiten spelen’, ‘kolenmijnen sluiten’, ‘gezonde natuur’, en: ’geen stroper meer worden’. Ook nog: ’Voor natuur en bosbranden’ (ik denk dat ie tegen bedoelde.)

Meeljeu

Opvallend: ’Minder bomen kappen’ werd 3x genoemd, ofwel 14%! Dat biedt ruimte voor een flinke splinterpartij ;) ‘Niks verkeerd doen’ was nog een algemene tip, die kan zo door naar de landelijke overheid. Met een spellingspareltje tot slot: de regering moet zorgen ‘voor het meeljeu’ (= milieu). Dat u weet waar het voor kinderen om gaat. Kijk ook eens op de Stemwijzer/ Kieskompas/ Mijnstem.Wist je dat.....68% van de kinderen uit mijn klas natuur heel belangrijk vindt? 22% is klaar met plastic en andere vervuiling.

Alles wat je doet om een groener leven te leiden, en wat je voetafdruk op aarde verminderd is de moeite waard. Daarom hebben we een gratis lespakket gemaakt voor scholieren over duurzaamheid & identiteit. Zie www.aardemeerwaarde.nl.