Trimsalon Dog`s Care in Medemblik sluit haar deuren

Algemeen
Het doet Marian pijn om te stoppen met trimmen.
Het doet Marian pijn om te stoppen met trimmen. (Foto: aangeleverd)

MEDEMBLIK - Velen kennen Marian Kerbof (67) uit Medemblik wel. Is het niet van de tennisbaan of een sociaal gesprekje op straat, dan wel vanuit haar trimsalon aan de Westersingel, waar ze met liefde aandacht schonk aan de vele viervoeters van haar trouwe klanten. "Maar tot mijn grote spijt moet ik stoppen met mijn trimwerkzaamheden. Ik heb net de veertig jaar niet vol gemaakt. Maar door de omstandigheden nu op dit moment lijkt het me verstandig om voortijdig mijn onderneming te beëindigen", zegt Marian teleurgesteld.

Als Marian terugkijkt is het heel logisch dat ze terechtgekomen is in de hondenwereld. "Mijn leven lang ben ik al dol op alle dieren en speciaal op honden. Omdat ik mijn oudste zus Lia naar de trimsalon in Hoorn bracht om haar Fox Terriër Carolien te laten trimmen, kwam bij mij de gedachten op om dit zelf te doen. Ik haalde in 1980 mijn middenstandsdiploma (dat was toen verplicht) en gelijktijdig mijn trimdiploma. De cursus werd toen gegeven in Utrecht. Ik kon aan mijn nieuwe uitdaging beginnen."

Zware beslissing

Marian is een gelukkig mens, omdat ze van haar hobby haar beroep kon maken. "Ik had veelal ontzettend lieve en makkelijke hondjes en een heel fijn contact met hun baasje of vrouwtje, daardoor gaf mijn werk me veel energie. Met veel klanten heb ik een fijne band, waardoor deze beslissing me heel zwaar valt. Maar door mijn pensioengerechtigde leeftijd en de nare omstandigheden op dit moment zien we (mijn man en ik) ons genoodzaakt om er een punt achter te zetten. We kijken terug op veel leuke gebeurtenissen in al die jaren."

Duitse staander

Eén voorval in haar trimcarrière vergeet Marian nooit. "Ik had een Duitse staander te plukken die twee deuren, die naar binnen draaide, kon openen. Dat ik even in huis was, zag ik opeens de hond voor het hekje en daarna verdwijnen. Ik was enorm verbaasd dat hij zelfs de voorpoort opende. Ik ging fietste snel door de binnenstad om hem te lokken met wat lekkers en riep zijn naam. De hond trapte daar eerst niet in en omstanders riepen 'je hond luistert niet erg' waarop ik reageerde met 'het is mijn hond niet'. Gelukkig liep dit allemaal goed af en uit beveiliging monteerde we een extra haakje op het hekje. Je weet maar nooit wanneer je een 'Houdini-hond' in je trimsalon krijgt", zegt Marian lachend.

Leuke tijd

Met collega-trimmers en een dierenwinkel heeft Marian nog een aantal jaar een hondendag georganiseerd op het voetbalveld van DEK met demonstraties van politiehonden en sledehonden en met de nodige kraampjes."Dat was heel leuk om gezamenlijk te doen en het was een groot succes. Ook heb ik ook met trimkampioenschappen meegedaan, waarbij ik in de prijzen viel met omgaan met de hond. Een bevestiging voor mij dat ik goed bezig was."

Camper

Omdat Marian eigen baas is en zelf haar afspraken kon inplannen, gaat ze met Remko al jaren in de zomer met de camper op pad. "Maar nooit langer dan twee weken, omdat ik de klanten niet te lang wilde laten wachten. En een voordeel was dat ik vanuit de camper de afspraken kon noteren. Was het weer wat minder, dan gingen we weer naar huis en kon ik mijn trimwerkzaamheden gewoon oppakken. Remko hielp mij, na zijn vervroegd pensioen zo`n zeven jaar geleden, flink mee. Hij deed de hondjes in bad, föhnde ze en hield zich bezig met het borstelen van de vacht. Hij maakte het mij wat makkelijker, zo kon ik gewoon doorgaan en blijven genieten van mijn werk."

Hobby oppakken

Portretschilderen in olieverf is een passie van Marian. "Ik schilderde al verschillende portretten in opdracht, zowel in origineel als modern voor de jongeren onder ons. Nu heb ik meer tijd om me daar mee bezig te houden. Dus vervelen zal ik me beslist niet, maar de herinnering aan onze klanten met hun trouwe viervoeters blijft zeker nog lang in onze gedachten."

Vertrouwen

De altijd joviale hondentrimster had het liefste al haar klanten op een persoonlijke manier willen bedanken. "We zitten nu in een periode waarin dat onmogelijk is. Ik wil via deze weg alle klanten hartelijk bedanken voor hun vertrouwen. Sommigen komen al 39 jaar bij ons. We gaan ze enorm missen, maar gezien onze leeftijden is dit voor ons de beste oplossing, ook al doet het pijn."

Een reactie sturen kan naar dogscare@live.nl.