Handen moeizaam op elkaar voor 30 km

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Pixabay)


NOORD - Een revolutionair ogende, nieuwe gemeentelijke verkeersmaatregel stond afgelopen woendag op de agenda van de stadsdeelcommissie Noord: een advies over beperking van de gebruikelijke 50 km/u maximum snelheid in de bebouwde kom van Amsterdam tot min of meer standaard 30 km/u. Erg vlot ging het debat niet.

door Tom Tossijn

De gemeente wil voor het merendeel van de Amsterdamse straten een lagere snelheid dan de huidige 50 km/u: verlaging naar 30 km/u. Dat is veiliger voor verkeersdeelnemers, zeker voor de kwetsbaarsten als voetgangers en fietsers. Niet alleen zorgt het alom invoeren van 30 km snelheidslimiet voor meer veiligheid en minder letsel bij aanrijdingen, maar de beperking draagt ook bij aan minder geluidsoverlast, zo staat te lezen in de argumentatie van ‘het stadhuis’. In principe moet volgens de gemeente 30 km/u het uitgangspunt zijn voor alle wegen in het stedelijk gebied van Amsterdam, dus ook in Noord. Alleen wegen met dubbele rijbanen (2 x 2 banen, zoals de Nieuwe Leeuwarderweg of de IJdoornlaan) en toevoerwegen naar andere wegen met 70 km of hoger (toeritten van de A10 bijvoorbeeld, of wegen naar tunnels) worden gevrijwaard van de nieuwe 30 km restrictie en blijven 50 of 70 km/u.

De stadsdeelcommissie werd advies gevraagd, maar kwam er in het debat niet uit. Canan Uyar (PvdA) was namens de commissie de schrijfster van het conceptadvies. Ze werd echter door Wijbe Langeveld (GroenLinks) in een nogal warrig debatje gecorrigeerd rond het punt van de verwachte winst aan minder verkeersdoden en -gewonden bij verlaging van 50 naar 30 km maximum snelheid. Ook was er geharrewar over de maximum snelheid van hulpdiensten en het openbaar vervoer: die kunnen zich immers niet houden aan een slakkengangetje van 30 km/u. En moeten er ook aanpassingen aan de wegen komen, zoals drempels (zie bijvoorbeeld Purmerweg)? De commissie kwam er niet uit, maar improviseerde de volgende dag alsnog per mail en telefoon een herziene tekst van haar positieve advies. Dat advies vraagt aandacht voor het punt van de lastige handhaving die juist voor gedragsverandering van automobilisten zo belangrijk zal zijn. Maar helaas, zo moest de stadsdeelcommissie erkennen, zijn er wel erg weinig handhavers op straat. Ook adviseert de stadsdeelcommissie dat er goed en laagdrempelig richting weggebruikers wordt gecommuniceerd over de beoogde verlaging van de maximum snelheid in stedelijk gebied.