Einde van een tijdperk in Medemblik

Algemeen
Foto uit de oude doos.
Foto uit de oude doos. ((Foto: aangeleverd))

De Stichting Jachthaven Medemblik heeft de exploitatie van de jachthaven in de Westerhaven te Medemblik beëindigd en deze wordt voortgezet door Stadshavens Medemblik BV. Een terugblik over de periode dat de stichting in de Westerhaven de scepter zwaaide.

Het begin

Het begon allemaal in 1961. Op initiatief van de toenmalige burgemeester Letschert werd op 6 december van dat jaar samen met de bestuursleden Reedijk, Van der Kolk, Beek, Bood en Jongert de stichting opgericht. Een van deze oprichters M. Bood heeft na jarenlang bestuurslid te zijn geweest nog steeds een ligplaats in de haven. Hij haalt met veel plezier herinneringen op aan zijn tijd als bestuurslid.

Er werden in eerste instantie twee steigers gerealiseerd, waardoor er voldoende ligplaatsen waren om de haven te beginnen. De watersport werd steeds populairder en de haven werd uiteindelijk uitgebreid naar zeven steigers met in het totaal 130 ligplaatsen.

De woonark

De eerste havenmeester, Jaap Pilon, bracht zijn eigen woonark mee en ging in de haven wonen. Deze woonark werd in 2004 vervangen door een nieuwe. Na zoveel jaar als woning van de havenmeester te hebben dienstgedaan is de woonark in het kader van de overdracht verkocht en heeft inmiddels de haven verlaten.

De havenmeesters

Alle havenmeester hebben in de woonark gewoond, na Jaap Pilon waren dat Piet Vroonland en Peter Vroonland. Met hun assistenten achtereenvolgend Simon van der Pol, Wim Bosscher en Adri Brak brachten zij de sfeer en de gezelligheid in de haven. Dit was in heel Nederland bekend en ver daarbuiten.

Toilet-accommodatie

In het begin werd er een drijvende toilet-accommodatie neergelegd naast de woonark. In 1976 werd deze vervangen door een vast havengebouw op betonnen palen in het water, waarin niet alleen de toiletten en douches waren maar ook het havenkantoor en de werkplaats. Deze werkplaats werd een ontmoetingscentrum voor ligplaatshouders en passanten waar je terecht kon voor advies of het lenen van gereedschap. In het voorste gedeelte stond een scherm waarop actuele informatie was te zien, maar waar ook TV uitzendingen waren te zien. Tijdens een wereldkampioenschap voetbal stond het vol met Duitse passanten om de wedstrijd van hun land te volgen.

Ligplaatshouders en passanten

Van de ligplaatshouders bleven velen lang soms meer dan veertig jaar in de jachthaven liggen. Ze maakten er veel vrienden en er was veel gezelligheid bij het havenkantoor en op de steiger. Op zijn tijd samen een borreltje drinken was vaste prik, vandaar dat een van de steigers de naam Bokma steiger kreeg,

Het trok ook veel passanten, die jaarlijks terugkwamen om een of meerdere nachten in de haven een plaats te krijgen, want de sfeer en de gezelligheid in de haven en de gastvrijheid van de havenmeesters was door heel Nederland bekend.

Bestuursleden

Na de eerste bestuursleden, waarvan er twee heel lang bestuurslid zijn geweest kwamen er nieuwe bestuursleden, die allemaal als vrijwilliger belangeloos hun energie en tijd hebben gegeven om de stichting goed te laten functioneren.

Enige maanden geleden hebben de twee langst zittende bestuursleden na 40 jaar hun functie beeindigd en hebben de resterende leden van het bestuur zich ingezet om de overname goed te laten verlopen.

Steigers en andere voorzieningen

Het ging jarenlang goed in de haven, de bezettingsgraad was hoog en er kwamen veel passanten. Daardoor was het mogelijk om een begin te maken met vervanging van de houten steigers, waarvan er nu 5 vervangen zijn door drijvende steigers van kunststof, wat minder onderhoud betekende. Daarnaast kwam er een wifi systeem, camerabewaking, speeltoestellen en meer. Populair bij kinderen waren de geitjes in de zomer op het haventerrein.

Verandering

Enige jaren geleden kwam er zand in de geoliede machine. Veel trouwe ligplaatshouders gingen weg doordat ze in verband met hun leeftijd hun schip verkochten of kwamen te overlijden. Op dat moment werd het minder inde gehele watersport en was er onvoldoende aanwas van ligplaatshouders, waardoor de bezettingsgraad omlaag ging. Er kwamen ook minder passanten. Hierdoor liepen de inkomsten terug waardoor het vernieuwingsplan van de steigers stagneerde en het noodzakelijk was om van twee havenmeesters terug te gaan naar een met een zomerhulp. Dit heeft ertoe geleid, dat het toenmalige bestuur anderhalf jaar geleden heeft besloten om in gesprek te gaan met Stadshavens Medemblik om tot een fusie of overname te komen in het belang van het voortbestaan van de haven en in het belang van de watersport in Medemblik.

Overname

Na veel besprekingen, aftasten informatieverstrekking werd duidelijk dat de overname een feit zou worden. Stadshavens Medemblik stond vanaf het begin positief tegenover een overname van de Westerhaven. Vorig jaar juni was het noodzakelijk om de dagelijkse gang van zaken en de exploitatie in fases al bij Stadshavens onder te brengen, wat zij met verve hebben opgepakt.

Formeel moest er nog het een en ander geregeld worden en dat is nu gebeurd, zodat op 24 april 2021 de officiële overdracht heeft plaatsgevonden. Het bestuur  van stichting Jachthaven Medemblik is ervan overtuigd dat de haven in goede handen is en in een groter geheel kan floreren als voorheen. Alleen is het in de huidige tijd helaas noodzakelijk dat gezelligheid wordt vervangen door efficiency.

De Westerhaven heeft vele gezichten.
De woonboot van Stichting Jachthaven Medemblik wordt weggesleept.