Gesprek over busvervoer wordt vervolgd

Algemeen
Afbeelding

Bertus Groot uit Monster kan Monster niet meer zelfstandig uit sinds de busroute is gewijzigd en niet meer door het dorp rijdt. “Ik voel mij een gevangene in Monster,’’ zei hij dinsdagavond 25 januari voorafgaand aan een debat over de nieuwe busroute die om Monster heen voert.

De Monsternaar is visueel gehandicapt en moet nu via onveilige routes naar de bushalte aan de Emmastraat, de rand van Monster lopen. De Emmastraat kan hij alleen met grote risico’s oversteken, houdt hij de raad voor. Automobilisten rijden gewoon door, ook als hij zijn blindenstok uitsteekt en zijn geleidehond duidelijk naast hem staat. De kruising bij de Molenstraat vormt ook een risicovolle plek voor hem. Behalve voor visueel gehandicapten kunnen ook mensen die moeilijk ter been zijn niet meer zelfstandig op pad.

Debat

Groot haakte met zijn inspreekbeurt in op het debat dat WestlandVerstandig (WV) had aangevraagd over de gewijzigde busroute voor lijn 31. Die rijdt na klachten van bewoners in de Hortensiastraat en omliggende straten, om het dorp heen. De bewoners zouden uit hun bed trillen door de nieuwe, zwaardere bussen en vreesden bovendien voor schade aan hun woningen. Volgens WV is er geen goed alternatief gekomen sinds de wijziging.

Wethouder Pieter Varekamp (VVD, Verkeer) wijst op het bestaan van regiotaxi, de Plusbus en de Heijdse Lijn waar mensen die minder mobiel zijn gebruik van kunnen maken.

Kleinere bussen

Peter Duijsens, fractievoorzitter van WestlandVerstandig, kijkt naar gemeenten als Delft, Rijswijk en Den Haag waar overdag op rustige uren kleine bussen rijden en in drukke uren de grote. Hij wil dat in Monster ook kleinere bussen gaan rijden, zodat de inwoners die nu zijn gedupeerd door de aanpassing overdag zelf kunnen bepalen wanneer zij op pad gaan.

Maar dat is volgens de wethouder onmogelijk. Hij heeft onderzoek laten uitvoeren naar allerlei alternatieven zoals het overdag laten rijden van kleinere bussen in het centrum van Monster. Maar de uitkomsten stuitten op een hele rij van bezwaren, waaronder te hoge kosten voor een nieuwe dienstregeling die het rijden met kleine bussen met zich meebrengt.

Duijsens vindt dat de gedupeerden dan tenminste uitleg moeten krijgen over het ontbreken voor een voor hen goed alternatief.

Trein

Jan van Rossum praat binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) voor Westland over openbaar vervoer. Hij brengt te berde dat hij heeft gevraagd de bussen zoals de treinen in te delen: met Sprinters, voormalige stoptreinen en Intercities (sneltreinen). Kleinere bussen à la de Sprinter kunnen dan veel meer haltes in de Westlandse centra (blijven) aandoen terwijl de grote bussen minder haltes aandoen.

Varekamp wil in gesprek met de Monsternaren, maar ook met de vervoerder EBS en met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft hij Duijsens gezegd toen die daarom vroeg.