RijswijkBuiten krijgt eindelijk treinstation

Algemeen
De trein tussen Delft en Rijswijk rijdt nu nog aan RijswijkBuiten voorbij: het komend jaar wordt onderzocht of hij hier ook kan stoppen.
De trein tussen Delft en Rijswijk rijdt nu nog aan RijswijkBuiten voorbij: het komend jaar wordt onderzocht of hij hier ook kan stoppen. (Foto: Remie Kranendonk)

Al langere tijd is het een wens van de gemeente Rijswijk: een halte voor de trein bij RijswijkBuiten. Dankzij een miljardeninjectie van het kabinet voor de bereikbaarheid in Zuid-Holland, komt dat treinperron nu eindelijk echt in zicht. Dat blijkt uit een bericht van de gemeente op 14 november. “Met de aanleg van een halteplaats krijgen de inwoners van RijswijkBuiten veel beter toegang tot openbaar vervoer”, aldus wethouder Armand van de Laar. 

Donderdag 10 november is besloten dat er bijna 4,8 miljard wordt geïnvesteerd in de bereikbaarheid in Zuid-Holland. Wethouder Van de Laar (Stadsontwikkeling) is dat namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en samen met de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rotterdam en Den Haag overeengekomen met de ministeries van Infrastructuur & Waterstaat en Binnenlandse Zaken. Ook Rijswijk is onderdeel van deze regionale miljardeninjectie.

Investering OV, fiets en wegen

Er komen de komende jaren heel veel woningen in de regio gebouwd om de woningnood op te lossen. Het is nodig om het openbaar vervoer en wegen voor ander verkeer te verbeteren, zodat iedereen prettig kan reizen door de regio. Daarom investeert het kabinet landelijk 7,5 miljard in openbaar vervoer, fiets en wegen. In onze regio gaat het samen in totaal om 4,8 miljard. Daartoe is het ministerie overeengekomen met de gemeenten, de Provincie Zuid-Holland en met de MRDH. Behalve de extra halte tussen Delft en Rijswijk, wordt er bijvoorbeeld een nieuwe brug over de Maas in Rotterdam betaald en wordt het treinspoor tussen Leiden en Dordrecht verbeterd.

Citysprinter RijswijkBuiten

“Dit betekent voor Rijswijk dat we nu echt werk gaan maken van een idee wat al langer een grote wens is: de ontsluiting van RijswijkBuiten met een snelle spoorverbinding. Met de aanleg van een halteplaats krijgen de inwoners van RijswijkBuiten veel beter toegang tot openbaar vervoer”, aldus wethouder Van de Laar. 


Wethouder Armand van de Laar (o.a. Stadsontwikkeling) zet namens MRDH zijn handtekening onder de start van het onderzoek naar de realisatie van een halteplaats bij RijswijkBuiten. - Kick Smeets

Meer extra halteplaatsen

Het komende jaar wordt er onderzocht of het haalbaar is om een extra Rijswijkse halteplaats te realiseren. Deze maakt dan deel uit van een zogenaamde nieuwe citysprinterverbinding. Behalve in Rijswijk komen er ook nieuwe haltes in Schiedam Kethel, Rotterdam van Nelle en Dordrecht Leerpark.

Tram Den Haag-Delft

Ook worden er miljoenen geïnvesteerd in het openbaar vervoer in Den Haag. Dit om de sterke groei rondom het Centraal Station mogelijk te maken. In dit deel van Den Haag komen tot 2040 zo’n 25.000 woningen en 30.000 extra banen. Onderdeel van de plannen is om vaker een tram over de Geestbrugweg te laten rijden. In het voorjaar nemen de gemeenteraden van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk een besluit over de ontsluiting van het hele gebied.

Onderhandelingen door wethouder

De MRDH is het samenwerkingsverband van 23 gemeenten. Als wethouder mobiliteit is Van de Laar hier portefeuillehouder Investeren in Bereikbaarheid. In deze rol was hij onderhandelaar namens de deelnemende gemeenten voor het totale investeringspakket. De afspraken zijn op donderdag 10 november gemaakt.