Column: Een eierdop op mijn kop? Ammehoela....

Algemeen
door GERARD S. VERVER
door GERARD S. VERVER (Foto: )

Ooit, best wel lang geleden, verplaatste ik me op een brommer. Geen idee welk merk het was. Wel, dat dat ding van het formaat ‘buikschuiver’, zoals dat toen in jongerenkring smalend genoemd werd, was. Man, man, wat heb ik in de wintermaanden kou geleden en afgezien. Met handschoenen, die vrieskou niet tegenhielden en ervoor zorgden, dat de vingers er bijna afvroren. En met een ijsmuts, die ook al niet erg koudebestendig was. Tot overmaat van ramp, nou ja, woonde mijn liefje in Rotterdam, bestond de BOB-bus niet en was er in het prille begin van dat liefdesavontuurtje geen sprake van overnachten in haar ouderlijk huis. Dus moest ik bij nacht en ontij retour op dat brommerding.

Waarom ik dat vertel? Ik had natuurlijk rijles moeten nemen, maar zag daar torenhoog tegenop. Dan moest ik weer in de ‘schoolbanken’. En mijn mogelijke onhandigheid en misschien ook haperende motoriek blootgeven en me ingrepen van de instructeur laten weggevallen. Wellicht gevolgd door een cynisch lachje en dito vermaning. Bovendien, ik haatte examens. Totdat iemand bedacht, dat bromfietsrijders een helm moesten gaan dragen. Ammehoela. Dan toch maar bij mijn buurman, die een autorijschool had, aankloppen. Nu is er weer een helm-dilemma. Nee, ik heb geen brommer. Voor een ritje tussen Ambacht en het centrum of de sportvelden in de Broekpolder, gebruik ik de fiets. Maar omdat ik destijds alsnog en in recordtempo het rijbewijs heb gehaald, pak ik voor verre ritten en bij slecht weer toch maar de auto. 

En wat hoor ik nu vanuit het struweel, volgepakt met mensen, die zeggen het beste met ons voor te hebben, dat ze 60+ fietsers ook met zo’n eierdop willen laten rijden. Ammehoela. Dat gaat mij niet overkomen. Gelukkig komt er uit minder betuttelende hoek tegengas. Zoals het AD een week geleden kopte: “Helmplicht leidt echt niet tot meer veiligheid”. De quote is van een economisch geograaf aan de Universiteit van Utrecht. Hij noemt die helm een lapmiddel en weer iets waarbij handhaven bijna niet te doen is. Net als de Fietsersbond, pleit hij voor het verbeteren van de fietsinfrastructuur. Een man naar mijn hart. Met een mening, die kan voorkomen, dat ik mijn fiets op Marktplaats of volgend jaar op Koningsdag op de vrijmarkt in de verkoop ga doen.

Komt die helmplicht er wel, dan herhaalt de geschiedenis zich. Door die brommerhelm vluchtte ik destijds de auto in. Als nu ook een fielshelm verplicht wordt, ontstaat wat mij betreft hetzelfde scenario. Dan pak ik, en ik niet alleen, de auto om me naar het centrum of zelfs naar de Aldi om de hoek te verplaatsen. Niet goed voor mijn conditie. En voor CO2 en stikstof.