Allemaal Amsterdammers op de Goeman Borgesius

Algemeen
Feestelijke afsluiting van het Amsterdamse thema op school.
Feestelijke afsluiting van het Amsterdamse thema op school. (Foto's: aangeleverd)

NIEUW-WEST - De 298 leerlingen van de Goeman Borgesiusschool in Geuzenveld weten nu meer dan ooit dat ze Amsterdammer zijn. Onder de naam ‘Ik ben een Amsterdammer’ gingen de kinderen aan de slag met het thema en leerden meer over hun school, hun straat, hun buurt, stadsdeel en stad.

Shirley Brandeis 

Grote Amsterdamse kruizen sieren de entree van het schoolgebouw. Het kon niemand ontgaan zijn dat het Amsterdammerschap de afgelopen weken centraal stond op de Goeman Borgesiusschool aan de Aalbersestraat. 

Een grote tentoonstelling toonde woensdag de ouders wat de verschillende groepen hadden onderzocht. Waar de kleuters het behapbaar hielden met hun school en huis, gingen de hogere groepen steeds een stukje verder de buurt (groep 3 en 4), de wijk (groep 5 en 6) en de stad in.

Licht, lucht, ruimte

Al vertellend, kijkend, rondlopend en knutselend leerden de leerlingen over hun omgeving en wie ze zijn als Amsterdammer. Dat deden ze niet alleen op school, maar ook daarbuiten met een buurtwandeling voor de kleuters, een bezoek door de middenbouw aan het Van Eesterenmuseum (met een les over ‘licht, lucht en ruimte’ een een maquette van LEGO) en het Scheepvaartmuseum waar de bovenbouwleerlingen leerden over het belang van de haven voor hun stad.

Tekst loopt onder de foto door.


Onder de naam ‘Ik ben een Amsterdammer’ gingen de kinderen aan de slag.

Roots

“De boodschap is dat we allemaal Amsterdammers zijn,” vertelt Goemans cultuurcoördinator Miranda Oosterveld. “We hebben vrijwel allemaal roots in andere landen, maar het is goed te weten waar je nu woont. We keken daarbij niet alleen naar het verleden, naar hoe Amsterdam is ontstaan, maar ook naar het nu en de toekomst. Hoe zou jij willen dat je straat, je speelplein of je buurt eruitziet?”

Tante Leen

De accordeonist in de setting van een Amsterdams café (denk aan tafelkleedjes en ingelijste portretten van onder andere tante Leen en Johnny Jordaan) maakte tijdens de feestelijke afsluiting duidelijk dat ook de Amsterdamse liederen onderdeel van het thema waren. De kinderen zongen uit volle borst over Amsterdamse grachten en de Jordaan. Over Aldo van Eyck, die de mooie speeltuinen bedacht, en over Amsterdam dat ze zo lief hebben in Shaffy’s Halleluja Amsterdam. Zingt u even mee? ‘Hallelujah Amsterdam. Er waait een nieuwe wind over de Dam. Over ‘t Spui en het Rokin. En zet de tijd niet terug, het heeft geen zin. Want het gaat verder, het gaat door…’