Nu te zien bij Cinema de Vlugt

Nieuws
 A Perfectly Normal Family.
A Perfectly Normal Family. (Foto: aangeleverd)

NIEUW-WEST - Bij Cinema De Vlugt, op een steenworp afstand van Plein ‘40-’45, Burgemeester de Vlugtlaan 125, draaien de allernieuwste films uit Hollywood, Bollywood en de rest van de wereld. Het gezellige Café De Vlugt is elke dag vanaf 9.00 uur geopend voor een lekkere kop koffie en een croissant of gebakje. De eerste film start rond 11.00 uur en de dag eindigt met een vertoning rond de klok van 21.00 uur. Tijdens de film kunnen bezoekers met een bak popcorn of nacho’s onderuit zakken in de comfortabele stoelen van de gloednieuwe filmzaal.

Het hele filmprogramma is te vinden op: www.cinemadevlugt.nl.

Première 18 mei, 16.30| Die Middag |

Op een middag kruisen de levens van Roya en Nassim elkaar. Getekend door hun verleden als vluchteling zoeken ze een uitweg. Ze kunnen elkaars redding zijn, maar een gesloten deur staat tussen hen in. Die Middag, de nieuwe film van Nederlands-Iraanse regisseur en scenarist Naffis Nia, speelt zich af in stadsdeel Nieuw-West. Mensen uit de buurt zullen de bushalte en de flats rond de Sloterplas in de film herkennen.

Na de première op het International Rotterdam Film Festival volgden lovende recensies. Zeker eenendertig bioscopen in heel Nederland gaan de film vertonen en ook internationaal is er aandacht voor. “Dat voelt goed”, zegt Nia. “Wat je ook maakt als kunstenaar, het allermooiste geschenk is dat zoveel mogelijk mensen het zien.” 

Nafiss Nia is een Nederlandse Iraanse dichter, schrijver, filmmaker, cultureel ondernemer en spreker. Ze is geboren in Isfahan (Iran) en woont sinds 1992 in Nederland. Nia vindt niet dat gedichten schrijven en films maken zoveel van elkaar verschillen. “In beide kunstvormen schep je een wereld in korte tijd. Alleen is het maken van een film duurder en worden films gezien als een meer volmaakte kunstvorm door alle verschillende soorten kunst die erin terug te vinden zijn.”


Die Middag. (Foto: aangeleverd)

Terwijl Nia haar nieuwe film voorstelt bij Cinema De Vlugt, debatteert de Tweede Kamer over de bed-, bad-, broodregeling. Geld voor de opvang van asielzoekers is al jaren het onderwerp van debat en een bron van politiek conflict. In 2011 stak een Iraanse man zichzelf uit wanhoop in brand op de Dam. Hij had al meerdere procedures doorlopen, maar werd steeds afgewezen en was uitgeprocedeerd. Hij kon geen kant meer op. Schrijver Jeroen van Rooij vroeg zich toen in de Trouw hardop af “waar blijft de discussie?”. Naffis zag de verschrikkelijke video’s van het incident en woonde de herdenkingsceremonie bij. “Ik voelde me zo machteloos.”

Toen ze later hardop nadacht over het incident zeiden haar vrienden: “Je bent toch een filmmaker en dit verhaal moet verteld worden.” Zo werd de wanhoopsdaad een zaadje van inspiratie voor Naffis’ werk. “Het liet me niet los. Ik bleef denken aan het verhaal van uitgeprocedeerde asielzoekers op straat. Mensen die steeds zoekend naar onderdak, naar iemand die hen kan helpen, blijven vasthouden aan hoop en het verlangen naar een thuis.” Haar machteloosheid zette ze om in een film en zo ontkiemde Die Middag.

In de film ontvlucht Roya, een uitgeprocedeerde vluchteling uit Iran, haar asielzoekerscentrum om te voorkomen dat ze terug naar Iran wordt gestuurd. Met alleen een adres op zak hoopt ze een tijdje te kunnen verblijven bij Nassim, een Iraans meisje dat afgewezen vluchtelingen bijstaat. Maar in plaats van Nassim treft ze een jongen die zegt de broer van Nassim te zijn. Hij is de sleutel van het appartement kwijt, zegt hij, dus tot zijn zus terugkeert, kan hij de deur niet voor Roya openen. En zo besluit Roya, zonder andere bestemming in het verschiet, in de gang op Nassim te wachten. De jonge man houdt Roya op afstand, maar zij laat zich niet zomaar wegjagen. 

Langzaam maar zeker ontstaat er een poëtisch, verbaal spel van afstoten en aantrekken tussen twee mensen die beiden uit hetzelfde thuisland zijn gevlucht, maar desondanks heel anders in het leven staan. Regisseur en scenarist Nafiss Nia vluchtte zelf ruim twintig jaar geleden van Iran naar Nederland: “Die Middag gaat over mij, maar ook over jou. Die Middag gaat over iedereen die op een moment in zijn leven de wanhoop nabij is geweest. Het gaat over de kracht van samenzijn, en dat we het niet zonder elkaar kunnen redden.”

Samenwerking Pink Nieuw-West | woensdag 17 mei, 21.00 uur | A Perfectly Normal Family

Pink Nieuw-West presenteert: A Perfectly Normal Family. Wanneer Emma’s vader vertelt dat hij voortaan als vrouw door het leven wil gaan, is zijn jongste dochter totaal uit het lood geslagen. Thomas verandert daarna in Agnete: een vrouw met zwierige jurken die opeens niet meer van voetbal lijkt te houden. Wie is deze nieuwe vader? Kan Emma deze Agnete überhaupt nog zo noemen? Het veilige gezinsleven dat ze kende, komt op losse schroeven te staan en de hechte vader-dochterband verandert voorgoed. Deze week te zien bij Cinema De Vlugt.