Amsterdam heft parkeerplekken op voor leefruimte

Nieuws
Stoepen worden vrijgemaakt van fietsen.
Stoepen worden vrijgemaakt van fietsen. (Foto: Pixabay)

AMSTERDAM - Vorig jaar zijn er 1.647 parkeerplekken anders ingericht, om ruimte te maken voor meer leefruimte zoals voor ontmoeten en spelen, groen, fietsenrekken zodat de stoep vrij is, verkeersveiligere stoepen en straten. 

De afspraak is dat er tot eind 2025 7.000 tot 10.000 parkeervakken anders worden ingevuld. De teller staat nu op 7.108 opgeheven parkeervakken: een ruimte ter grootte van 21 voetbalvelden, groter dan het Museumplein. Het minimale doel is gehaald, maar de druk op de ruimte neemt verder toe. Daarom gaat de gemeente ermee door, in overleg met bewoners, ondernemers en anderen.

Verkeer steeds drukker

De stad krijgt steeds meer inwoners, werknemers en bezoekers. Zij maken allemaal gebruik van dezelfde ruimte; om een terrasje te pakken, buiten te spelen, te sporten, te wandelen en elkaar te ontmoeten. Deze mensen verplaatsen zich door de stad. Daardoor wordt het verkeer steeds drukker. Ook is er extra ruimte nodig voor al het deelvervoer. Om het verkeer veiliger te maken, worden stoepen, fietspaden en fietsstraten breder gemaakt. Daarnaast kosten maatregelen voor de klimaatcrisis en de energietransitie veel ruimte. En er moet ruimte gemaakt voor nieuwe woningen.

Gesprekken met bewoners

Om goed met de schaarse ruimte om te gaan, moet goed worden gekozen waar echt ruimte voor moet worden gemaakt. Daarom zijn er gesprekken met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen over hoe er gebruik moet worden gemaakt van de openbare ruimte.

De gemeente gaat door naar ongeveer 10.000 opgeheven parkeervakken tot eind 2025. Voordat de parkeervakken worden opgeheven wordt de parkeerdruk getoetst. Als die te groot is, gebeurt het niet. In geen enkel stadsdeel is de parkeerdruk na het opheffen van parkeervakken duidelijk groter geworden.

De stadsdelen overleggen steeds met de bewoners over de invulling van de vrijgekomen plekken.