Quasi protest óf sfeervol moment tegen Meervaartbouw in klotsend hart van Nieuw-West?

Nieuws
Protest op de plek waar Meervaart en gemeente de nieuwe Meervaart willen bouwen.
Protest op de plek waar Meervaart en gemeente de nieuwe Meervaart willen bouwen. (Foto: aangeleverd)

NIEUW-WEST - Met het verdwijnen van extra groen voor de bouw van een nieuwe Meervaart, laten critici van de plannen weer van zich horen. Ondertussen vraagt de directeur van de Meervaart zich af of hij bang moet zijn om overhoop gereden te worden door een Canta.

Shirley Brandeis 

“Niet bouwen in de Sloterplas,” roept een bewoner gemoedelijk tijdens de demonstratie van 16 maart op de zuidwestelijke oever van de Sloterplas. Voormalig dagelijks bestuurder Tys de Ruijter noemde het water altijd liefkozend ‘het klotsend hart van Nieuw-West’. En een hart moet je beschermen, vinden veel bewoners. “Wij geven niet op,” zegt Tineke Stricker, voorzitter van de Vereniging Vrienden van de Sloterplas (VVS). “Dit is een recreatiegebied met water en groen. Daar bouw je niet zo’n megagroot theater in.” Maar de Meervaart groeit uit haar jasje, stelt Meervaartdirecteur Yassine Boussaid; en op de huidige locatie komt een hotel. Een bewoner, zo schreef de directeur onlangs in een brief aan de gemeenteraad, noemde zijn theater ooit een grote gesloten doodskist. Boussaid: “Een cultuurgebouw van de toekomst moet open zijn. In contact staan met de omgeving.”

Vijf misverstanden

Het hele plan van een nieuwe Meervaart aan de Sloterplas is sommige bewoners al langere tijd een doorn in het oog, al zijn er ook voorstanders. Maar nu de keuze is gevallen op de zuidwestelijke oever en er nog meer natuur moet worden opgeofferd voor een gebouw dat nog niet heel lang geleden geheel is gerenoveerd, zwelt het protest weer wat harder aan. Volgens Boussaid is het inmiddels een harde strijd tussen bewoners-met-een-andere-mening en de Meervaart geworden. Een strijd waarin misverstanden een rol spelen.

Vijf van deze misverstanden worden uiteengezet op de website van het theater. Er komt namelijk geen betonnen klomp in de plas, maar een ‘pand met een omvang en bouw in organische vormen, passend in het ruimtelijk beleid van de gemeente’. Er komt ook geen lelijke achterkant, het rondje Sloterplas wordt niet onderbroken, het nieuwe gebouw zal juist groen toevoegen én het gebied opwaarderen. De bijgevoegde afbeeldingen van onder andere het Depot Boijmans van Beuningen in Rotterdam en de opera in Oslo laten zien wat in Nieuw-West ook kan.

Blauw gekletst

Een nieuwe Meervaart is echt nodig, schrijft directeur Boussaid aan de raad. “De renovatie van eind jaren negentig was een tussenstation voor een nieuwe locatie.” Ook zou de architect van het huidige gebouw ‘helemaal opnieuw beginnen als je substantieel iets wil doen’. En dat wil de gemeente. Maar tal van bewoners willen dat niet. In een gemeentelijke enquête uit 2020 (minstens zo lang loopt de discussie dus al) blijkt dat de helft van de ondervraagden de zuidwestoever van de Sloterplas niet geschikt vindt om iets te bouwen. Laat staan in de plas zelf, wat ook opeens een optie was en zelfs door burgemeester en wethouders al was goedgekeurd. Men was alleen vergeten de bewoners van Nieuw-West te raadplegen, en dus verdween dat waterige plan in de prullenbak. Waarna men weer in gesprek ging met alle betrokkenen. Maar inmiddels is Boussaids tong wel blauw gekletst, schrijft hij aan de gemeenteraad. “We kiezen met een positief advies van de Kwaliteitscommissie en andere specialisten voor de hoeklocatie en dan is het ook weer niet goed.”

Leven zuur maken

De demonstratie van bewoners op zaterdag 16 maart noemt hij “een quasi demonstratie” gezien het aantal (circa zeventig) bewoners, waarna hij in zijn brief aan de gemeente de groep als volgt schetst: “Een plaatje van dit bonte gezelschap zegt al genoeg. De Mo’s en Fatima’s van de leeftijdscategorie 20-35 jaar zijn gigantisch oververtegenwoordigd bij deze groep demonstranten. Niet dus!” 

Boussaid zegt bedreigd te zijn en spreekt over een grimmig debat. “Hoe diep moeten we nog zakken? De kwaliteit van de Sloterplas-karper (alsof die bestaat) en de windrichting van de Sloterplas is kennelijk belangrijker dan het leven zuur maken van mensen die gewoon hun werk doen.” Hij stelt de actievoerende bewoners niet verantwoordelijk voor zijn onveilige gevoel, maar “eenzijdig olie op het vuur gooien heeft geen nut.” En hij vraagt zich hardop af: “Moet ik nu tegenwoordig bang zijn dat een Canta mij overhoop rijdt als ik naar m’n fiets of auto loop?”

Ruïneren

VVS-voorzitter Stricker spreekt niet van een quasi demonstratie. “We wilden omwonenden en andere belanghebbenden de gelegenheid geven te laten weten wat ze van de plannen voor de Meervaart op die locatie vinden. De opkomst was goed. Bewoners, voorbijgangers en politici uit de gemeenteraad maakten het tot een sfeervol moment. De zeilvereniging ondersteunde het protest vanaf het water met zwanenbootjes.” Ook de VVS wil een mooi theater, maar op een andere locatie, bijvoorbeeld op de plek van het huidige Talentenhuis aan Meer en Vaart. Maar waarom zo keihard vasthouden aan deze eis, terwijl er een prachtige Meervaart kan verrijzen aan de Sloterplas, waarbij het volgens voorstanders alleen maar mooier wordt? Stricker: “We willen niet dat in dit unieke recreatiegebied een theater van 9000 vierkante meter met twee torens van dertig meter hoog komt. Met daarbij een vierhonderd meter lange toe- en afvoerweg van de Lelylaan naar het theater. Als dit plan doorgaat, zal de hele zuidoever van de plas geruïneerd worden.”

Op 28 maart besluit de gemeenteraad over een mogelijke locatie voor de Meervaart. In het najaar valt een definitief besluit. Op 6 juni kunnen Amsterdammers die stemgerechtigd zijn tijdens een referendum laten weten wat zij van de nieuwste versie van de Hoofdgroenstructuur, met daarin meer beschermde groengebieden, vinden. De uitslag is niet bindend.