Mondzorg Verstandig: ‘Lachen leuk maken is ons vak’

Partnerbijdrage
Eslie Hopman: 'Een droom die uitkomt.'
Eslie Hopman: 'Een droom die uitkomt.' (Foto: aangeleverd)

HEILOO - Ze doet er alles aan om het haar klanten zo comfortabel mogelijk te maken: geen steriel witte ambiance, en televisies boven de behandelstoel voor de nodige afleiding: “Zo probeer ik, naast de professionele behandeling, de gehele ervaring ook leuk te maken”, aldus mondhygiëniste Eslie Hopman. Er wordt gebruikgemaakt van verwarmd water tijdens behandelingen, ze gebruikt zo min mogelijk haken in de mond én ze vertelt wat ze aan het doen is. “Communicatie is de sleutel: de klant geeft de controle uit handen en toch kan je met heldere communicatie en het voorleggen van keuzes ervoor zorgen dat de klant grip heeft.” 

Eslie Hopman, geboren en getogen in Heiloo, had altijd al de droom om een eigen praktijk op te zetten. “Dat ik uitgerekend in het Stationscentrum van Heiloo gevestigd ben, een plek waar ik mij vroeger al wilde vestigen, is een droom die uitkomt. Na meer dan vijf jaar in verschillende praktijken ervaring opgedaan te hebben, ben ik nu in staat om voor iedereen de best mogelijke behandeling te verzorgen.”

‘Communicatie is de sleutel.’(foto: aangeleverd)

Levenslang een gezond en pijnloos gebit

Door de tandartspraktijk waar haar moeder werkzaam was, raakte Eslie in haar jonge jaren geïntrigeerd door mondzorg. Ze zag hoe het team te werk ging: van het maken van een behandelplan tot het oplossen van het probleem. Als ze zelf naar de orthodontist of tandarts moest, won de interesse het van de spanning. Het was een uitgemaakte zaak dat ze na haar middelbare school de opleiding Mondzorgkunde ging doen. Eslie besefte wel dat je door het behalen van een diploma niet ineens een ervaren mondhygiëniste bent, dus eerst deed ze ervaring op in kleinschalige praktijken, waar zij haar klanten goed leerde kennen. Ze maakte zich verschillende specialismen eigen, bijvoorbeeld het verzorgen van implantaten en het behandelen van vergaande tandvleesproblemen waarbij het kaakbot is aangetast. “Kortom: samenwerken met mijn klant naar een optimale mondgezondheid is voor mij belangrijk, want ik wens iedereen levenslang een gezond en pijnloos gebit toe.”

Spiegel van je gezondheid

Het verschil tussen een tandarts en een mondhygiënist is dat de tandarts gebitsproblemen herstelt en de mondhygiënist gebitsproblemen voorkomt. Dit gebeurt onder andere door het professioneel verwijderen van tandsteen en het behandelen van ontstoken tandvlees. “Je gebit is de spiegel van je gezondheid. Om dit zo optimaal mogelijk te houden, is het op tijd signaleren van gebitsproblemen van belang. Onlangs bleek zelfs uit onderzoeken dat er een correlatie is tussen bacteriën die ontstaan door slechte mondverzorging en diabetes of hart- en vaatziekten, dat wil je niet”, zo legt zij uit. Om een afspraak te maken bij Mondzorg Verstandig is geen verwijzing nodig van de tandarts: plan gewoon een afspraak in via de website.


Eslie geeft vakkundig advies en tools om de mondgezondheid te verbeteren. (foto: aangeleverd)

Samenwerken naar een optimale mondgezondheid

Bij Mondzorg Verstandig wordt eerst de gebitssituatie in kaart gebracht: hoe is de status van het tandglazuur, de wortels, het tandvlees en het kaakbot? In deze analyse worden foto’s van de tandarts gebruikt en worden metingen gedaan met instrumenten. De mondhygiëniste legt het eventuele probleem uitgebreid uit en zal advies geven en tools aanreiken om de mondgezondheid te verbeteren. Ook al verzorgt iemand de mond goed, dan is het toch raadzaam om minimaal één keer per jaar een professionele gebitsreiniging te laten doen voor preventief onderhoud. “Naast het verwijderen van tandsteen polijsten wij de tanden, wat een mooi en fris resultaat geeft. Iedereen gaat herboren de deur uit”, aldus Eslie.

Mondzorg Verstandig, Stationsweg 89a2, 1851 LJ Heiloo. Informatie: 072 - 2100 212; info@mondzorgverstandig.nl; www.mondzorgverstandig.nl.

Afbeelding
Afbeelding