Zevenhuizen weer toegankelijk voor verkeer

Algemeen
De weg is weer toegankelijk; verkeer wordt richting de hoofdroute geleidt.
De weg is weer toegankelijk; verkeer wordt richting de hoofdroute geleidt. (Foto: Loen van Gulick)

HEILOO - Sinds vorige week donderdag is Het Zevenhuizen weer open voor verkeer. De werkzaamheden aan deze weg zijn afgerond. Hoewel de doorgang nu dus weer open is voor verkeer, is het niet per se de bedoeling dat doorgaand autoverkeer weer veelvuldig gebruik maakt van deze route. 

Door: Loen van Gulick

Afgelopen periode zijn twee verbindingswegen in Heiloo aangepakt met een herindeling: de Kerkelaan/Belieslaan, en Het Zevenhuizen. Beide routes zijn minder aantrekkelijk gemaakt voor doorgaand verkeer. Met daartussen de altijd drukke en krappe Stationsweg, blijven bewoners is West-Heiloo achter met de vraag: hoe worden wij nu eigenlijk geacht naar huis te rijden vanaf ring Alkmaar? 

Het antwoord: doorkruis eerst het hele dorp, volg de Vennewatersweg en het Malevoort om de sportclubs heen, en keer dan terug de bebouwde kom in. 

Tekst gaat door onder de afbeelding>>

Het doorgaand verkeer rijdt via de oranje hoofdroute het dorp uit. (Gemeente Heiloo)

Doorgaand verkeer 

Volgens de nieuwe inrichting rijdt doorgaand verkeer zoveel mogelijk op de 50 kilometerwegen in Heiloo. Er is een hoofdroute bepaald om verkeer het dorp uit te leiden. Dit is in de afbeelding aangegeven met de oranje wegen: De Kennermerstraatweg, de Vennewatersweg en het Malevoort. 

De blauwe wegen in de afbeelding zijn bedoeld om bewoners naar de oranje hoofdroute toe te leiden. 

Bij de groene wegen wordt doorgaand verkeer wel geaccepteerd, maar de woonfunctie van de straat heeft prioriteit. Dit geldt dus voor de drie wegen die door het dorp van west naar oost lopen: Kerkelaan, Stationsweg en Het Zevenhuizen. De maximum snelheid is hier 30 km/u. De nieuwe inrichting past bij deze snelheid en de woonfunctie van de straten. 

Reistijd

Wie met de auto de kortste route pakt naar Alkmaar vanaf de rotonde op de Ewisweg, rijdt volgens Google Maps 7 minuten. Dit is in de praktijk langer, door de vele drempels, wegversmallingen en passeerlocaties waar je moet wachten op de tegenligger. Wie braaf de route om sportpark het Vennewater volgt, is volgens Google 5 minuten langer onderweg. Als je dichter bij de Vennewatersweg woont, is het verschil vanzelfsprekend kleiner. Fietsen van de rotonde naar Alkmaar is nu trouwens voor een automobilist exact even snel als voor een fietser: beiden totaal 12 minuten.  

Verkeersbeleid Heiloo 

De recente aanpassingen aan de Kerkelaan en Het Vennewater volgen de plannen uit het gemeentelijke ‘Verkeersbeleid Heiloo 2018-2030’. Een doel van dit beleid is om het autoverkeer evenwichtiger te spreiden over de wegen van Heiloo. Het verkeersbeleid houdt rekening met groeiende mobiliteit en met de nieuwe woonwijken Zuiderloo/Zandzoom, Melco en Varne Buiten. Ook de spoorwegonderdoorgang en de aansluiting op de A9 zijn meegenomen in het plan.

Een ander doel is het versterken van het fietsnetwerk. Er worden drie soorten fiesters onderscheiden: recreatieve fietsers, fietsers binnen Heiloo en regionale fietsers. Voor die laatste categorie is het belangrijk dat de centra van omliggende gemeente onderling verbonden zijn. De soepele verbinding van het fietspad van de Westerweg in het bos naar de spoorwegovergang en het vervolg van de Westerweg naar het zuiden, draag hier aan bij. 

Het verkeersbeleid heeft de gemeente ontwikkeld in samenwerking met een afvaardiging van bewoners en ondernemers. In juni 2021 ontvingen alle bewoners in het werkgebied een enquête. Bewoners konden ideeën kwijt en aangeven wat moest blijven en wat verbeterd kon worden. 44 mensen hebben de enquête ingevuld.

Tekst gaat door onder de afbeelding>>

De woonfunctie heeft prioriteit boven de verkeersfunctie. (Foto: Loen van Gulick)

Klimaatbestendig 

Klimaatverandering zorgt ervoor dat regenbuien intenser zijn en langer duren. Hierdoor ontstond wateroverlast op bepaalde plekken op de Westerweg en het Zevenhuizen. Anderzijds zijn er ook langere droge perioden, waar de bomen en planten last van ondervinden. Klimaatbestendigheid opbouwen met aanpassingen boven en onder de grond, speelt een rol bij de herinrichting van de straten in Heiloo. Zo is er in een deel van de Kerkelaan en Belieslaan nu een extra rioolbuis voor hemelwater. Regenwater wordt zo apart afgevoerd en wateroverlast voorkomen.

Gele borden en groene stroken

De omleidingsborden staan er nog wel, deze zullen waarschijnlijk pas na de bouwvak worden opgeruimd. Dan staat ook het aanpassingen van het stukje Westerweg op de planning. Er komt meer groen langs de Westerweg, en er is plaats voor extra bomen. De invulling van het groen gaat in overleg met groenbeheer en de bewoners.