Rijswijkse Schouwburg toont veerkracht in moeilijke tijd met spotlight-actie

Algemeen
Renée van Ingen tijdens een seizoensopening
Renée van Ingen tijdens een seizoensopening (Foto: Christopher A. Dominic)

‘The show must go on.’ Queen zong het al in 1991, het jaar dat de Rijswijkse Schouwburg haar deuren opende. Nog geen dertig jaar later kwam Covid-19 en móchten shows niet meer doorgaan. Voor de Rijswijkse Schouwburg begon een roerige periode, waarin een beroep werd gedaan op de veerkracht van directeur Renée van Ingen en haar collega’s. Lange tijd is het hen gelukt positief te denken en zich te voegen naar de omstandigheden, maar na twee jaar begint het wel moeilijk te worden. Toen in de persconferentie van 14 januari duidelijk werd dat de deuren voorlopig nog gesloten moeten blijven, kwam dat als een zoveelste klap. “Ik merk dat ik er een beetje murw van wordt. De rek is er na 22 maanden wel uit.” Maar er zijn lichtpuntjes. Met een leuke actie deze maand probeert de schouwburg in contact te blijven met het publiek. Én het programma voor dit jaar staat zoals altijd gewoon op de website.

Door Debbie van Eijk

De verlenging van de lockdown voor theaters kwam vrijdag voor directeur Renée van Ingen niet als een verrassing. Een paar dagen eerder werkte ze aan de inleiding voor het jaarverslag. “Het viel me op dat we in seizoen 2020-2021 meer dicht dan open zijn geweest.”
In het verleden lukte het nog goed om in mogelijkheden te denken. “Maar nu is alles geschilderd en gepoetst. Wat kunnen we nog? Naar ons idee zit het publiek niet op livestreams te wachten. Er wordt al zoveel aangeboden op Netflix. En de ervaring via livestream is geen theater. Elke voorstelling is uniek. Bovendien ontbreekt de interactie met het publiek. Om de kwaliteit te garanderen - camera’s uit meerdere hoeken, mooie belichting - zijn livestreams vaak niet écht live. Op één keer na, met Sjaak Bral in een voorstelling die in alle theaters tegelijk werd gedaan. ‘Wit konijn, rood konijn’ heette het. De hoofdrolspeler kreeg de tekst pas in handen op het podium. Maar zoiets kost heel veel voorbereiding.”  

Voedselketen

Financieel is het tot nu toe allemaal te bolwerken. Er zijn NOW- en TVL-subsidies, of in elk geval de voorschotten; de structurele subsidie van de gemeente Rijswijk loopt door. “Maar we willen de prestaties leveren die daar tegenover staan. Het is een hard gelag om niet te kunnen doen waartoe je op aarde bent,” aldus Renée. “Artiesten, visagisten, technici, producenten: dit is waar zij voor leven. Het is een voedselketen. Theaters hebben artiesten nodig en vice versa. Daartussenin zitten allerlei andere mooie vakgebieden. We houden elkaar in stand. Als het helemaal lam ligt, is de impact enorm.”

Donaties

Via de website rijswijkseschouwburg.nl kunnen mensen een eenmalige donatie doen, variërend van €1,50 tot €1000. Ook is er een trouwe club van theaterbezoekers die elk jaar een bijdrage geven, in ruil voor een aantal voordelen. “99% van die vrienden zijn vriend gebleven. Ondanks dat ze niet hebben gekregen waarvoor ze ons steunen. Dat laat zien hoe groot het cultureel hart is. Daarnaast zijn er bezoekers die hun kaartjes of geld van afgelaste voorstellingen niet terug hoeven, of hun vouchers in donaties omzetten. Het is hartverwarmend om dat te zien.” Ze haalt even diep adem. “Aan de andere kant denk ik: ik wil jullie die voorstellingen gewoon voorschotelen, laten zien. Dat die avond uit echt een avond uit is.” 

Programma

“Mijn oproep is vooral: koop kaartjes voor toekomstige voorstellingen. En dat je straks, als het weer mag, wel gaat. Als de artiesten weer mogen optreden doen ze dat graag voor een volle zaal.” Een praktische overweging voor mensen met een minder brede beurs is dat wanneer iemand een kaartje koopt en de voorstelling onverhoopt wordt afgelast, het geld niet verdwijnt. “De voorstelling wordt verplaatst, of je krijgt een voucher. Eventueel kunnen we de aankoop zelfs restitueren. Wie slim is, koopt alvast dat kaartje. Zelfs als-ie verschoven wordt, zit je wél eersterangs.”
Voor de theaterliefhebber is het programma voor de rest van het seizoen alvast te bekijken op de website. “Kijk alvast naar april, mei, of juni. Er staat heel wat moois op het programma.” Dat levert in elk geval voorpret op. Want hoewel de show nog niet door mag gaan, mogen we er wel altijd naar blijven verlangen.

Spotlight-actie

Om in contact te blijven met het publiek, heeft de Rijswijkse Schouwburg voor deze maand de actie ‘Wie zet jij in de spotlight?’ bedacht. Voor deze sympathieke actie kun je iemand opgeven die je graag een keer in de spotlight zet. Vervolgens wordt diegene verrast door een artiest. Op vrijdag 14 januari waren de eerste gelukkigen aan de beurt: meester Wilfred van groep 8 op de Petrusschool in Rijswijk en de zorgmedewerkers van Turfschipper, een werklocatie voor kwetsbare burgers van zorgorganisatie Middin in Wateringen.
In beide gevallen gaf artiest Marco Lopes een stoepvoorstelling. Meester Wilfred was genomineerd door Linda, de moeder van Sophie, omdat hij een “meestervlogger is op YouTube, ‘Wie is de mol’ organiseert op school en leuk digitaal thuisonderwijs verzorgt. Wilfred is zo’n leerkracht waar je over dertig jaar nog aan terugdenkt.”
De zorgmedewerkers van Middin werden in het zonnetje gezet na nominatie door Silvia, omdat zij “ondanks alle coronaperikelen uitstekende zorg blijven leveren” aan haar zus Corrie (55), die een licht verstandelijke beperking heeft.

Tranen

Niet alleen de zorgmedewerkers van Turfschipper waren blij verrast door de laatstgenoemde actie. Ook cliënt Corrie had het niet zien aankomen. Ze barstte van blijdschap in tranen uit. Corrie: “Mijn zus had me wel een beetje voorbereid. Ze zei: je zal vrijdag visite ontvangen. Ook mijn begeleiders hadden me voorbereid, gezegd dat ik tijdens het werk naar buiten zou gaan. Dat het vandaag een beetje anders zou zijn dan normaal.”
Bij Middin in Wateringen heerst een goede sfeer. Het is een woon- en dagbesteding voor mensen met een lichte beperking. Net na de verrassingsactie van de Rijswijkse Schouwburg, als de theatermensen en cameraploeg weer vertrokken zijn, brengt begeleider Tissem thee langs de hardwerkende cliënten, terwijl ze met alle geduld hun vragen beantwoordt. Corrie gaat ook weer aan het werk, zoals altijd. Ze knoopt er die dag kussens. Daar is ze goed in. Haar favoriete werkplek is het naai-atelier. Naast kussens zijn hoezen voor wijnflessen haar specialiteit.

Cameraploeg

Normaal gesproken werkt Corrie op vrijdag tot half elf, om dan koffiepauze te houden. Maar nu liep ze al iets eerder dan de koffiepauze naar buiten. Daar wachtten Casper en Jeroen van de Rijswijkse Schouwburg en een cameraploeg haar en enkele begeleiders op. Na diverse toespraken, ook van de locatiemanager, kwam er plotseling een enorme knuffelbeer tevoorschijn. Waar ze nog echt mee mocht knuffelen ook. Corrie vond het “heel leuk” om “eindelijk te mogen knuffelen in deze coronatijd”. Beelden van deze actie zijn te bekijken op Rijswijk.tv.

Renée van Ingen licht de actie toe. “’Wie zet jij in de spotlight?’ is bedoeld om het positieve te benadrukken. Ondanks alles willen we in deze tijd gezelligheid brengen. We bedachten dit, en binnen een week was het gefilmd en online. We zijn erg hands-on bij de Schouwburg. Iedereen draagt meteen zijn steentje bij.”

Wilt u op 28 januari iemand laten verrassen met deze actie? U kunt diegene opgeven tot en met 26 januari via rijswijkseschouwburg.nl/spotlight. Behalve op een verrassingsoptreden van een artiest, maakt u kans op twee vrijkaarten voor een voorstelling.

Een begeleider van Corrie (derde van rechts) wordt geknuffeld