Wethouder Van de Laar pleit voor bredere en geasfalteerde fietspaden in Rijswijk en regio

Algemeen
Rijswijkse senioren namen vanochtend deel aan de workshop ‘Het Nieuwe Fietsen voor senioren’, georganiseerd door Veilig Verkeer Nederland.
Rijswijkse senioren namen vanochtend deel aan de workshop ‘Het Nieuwe Fietsen voor senioren’, georganiseerd door Veilig Verkeer Nederland. (Foto: Robert Heijdemann)

De fietspaden worden steeds drukker. Ook door de populariteit van elektrische fietsen, snelle pedelacs en bakfietsen. Veel oudere fietsers dreigen af te haken.

Tekst en foto’s door Robert Heijdemann

“We willen juist dat senioren vitaal gezond blijven. Daarbij is fietsen van groot belang”, stelt wethouder Armand van de Laar. Hij maakt zich hard voor de aanleg van bredere en geasfalteerde fietspaden. Niet alleen in Rijswijk, maar regionaal.

Wethouder Armand van der Laar: “Iedereen moet veilig deel kunnen nemen aan het verkeer.”

Gevallen

“Ik heb mijn leven lang met plezier gefietst, maar nadat ik twee jaar geleden ben gevallen, staat mijn fiets in de schuur”, vertelt Ria, zij woont in Steenvoorde. Miranda uit Te Werve: “De kruispunten zijn zo onoverzichtelijk, ik stap altijd af en loop het kruispunt over.” Het zijn zomaar twee willekeurige opmerkingen donderdagochtend in de Schilp aan de Schaapweg. Samen met andere oudere Rijswijkers zijn ze hier voor een workshop ‘Het Nieuwe Fietsen voor senioren’, georganiseerd door Veilig Verkeer Nederland.

Workshop trainer Roexana helpt de deelnemers over het uitgezette parcours. Op- en af stappen, bochten, slalom, alles komt aan de orde.

Veilig deelnemen

“In Rijswijk hebben we veel goede fietspaden. Als je kijkt naar het Jaagpad, dat is een snelle fietsverbinding tussen Delft/Rotterdam en Den Haag, daar wordt veel gebruik van gemaakt. Dat is belangrijk, ook voor woon-werkverkeer. Maar evenzogoed moeten we de fietsers wel helpen veilig deel te kunnen nemen aan het verkeer”, benadrukt de wethouder. Wanneer de deelnemers aan de workshop hem voorleggen dat ze zich minder zeker voelen in het huidige verkeer, geeft hij aan een voorstander te zijn van bredere en geasfalteerde fietspaden. “Vooral ook langere en regionale fietspaden die aansluiten op elkaar. Dat is niet alleen comfortabel voor de fietsers maar ook veiliger.”


Het reactievermogen van de deelnemers wordt getest.

30% is 60-plusser

“Ongeveer 30% van de fietsers is 60 jaar of ouder, bijna de helft van hen fietst één of meerdere keren per week. Dat geeft wel aan dat fietsen voor senioren belangrijk is”, vertelt Daniëlle Pieterse van Veilig Verkeer Nederland. “De gemeente Rijswijk heeft ons gevraagd deze workshop in Rijswijk te organiseren. De workshop, die twee ochtenden duurt, staat in het teken van vrij bewegen in het verkeer, ondanks dat we allemaal een jaartje ouder worden. Dat alle senioren graag willen blijven fietsen, dat geven de cijfers wel aan. Maar de regels, de fietsen zelf en het verkeer zijn inmiddels behoorlijk veranderd.”


Veilig fietsen

Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere slim omgaan met drukke fietspaden, kwetsbaarheid in het verkeer, conditie van het lichaam en veilig fietsen. De deelnemers leren met behulp van praktische filmpjes, foto’s en stellingen meer over ‘Het Nieuwe Fietsen’. Roexana gaat met de deelnemers ook praktisch aan de gang. “We testen de reactiesnelheid en op een parcours op de parkeerplaats oefenen we in de praktijk het op- en afstappen en het slalom rijden,” vertelt ze. “Je ziet met wat tips en oefeningen dat het na een uurtje al een stuk beter gaat.”



Fietsenmaker

Fysiotherapeute Mirjam vertelt wat de beste houding is om te fietsen. “Ze moeten zich prettig en zelfverzekerd voelen op hun fiets, ook als ze met veel andere fietsen voor het stoplicht staan.” Tijdens de volgende sessie van de workshop komt er ook een fietsenmaker, die de zadels en de sturen van de fietsen van de deelnemers gaat afstellen. En ook tips geeft voor bijvoorbeeld helmen, achteruitkijkspiegels en anti-slip pedalen. “Sinds ik met pensioen ben, fiets ik bijna elke dag - heerlijk,” vertelt Arie uit Cromvliet. “Maar soms voel ik mij niet meer veilig op de fietspaden, bij verkeerspunten en stoplchten.” Dat is ook de reden dat hij meedoet aan de workshop. De gemeente wil de ervaringen van deze workshop onderzoeken om dan te bepalen of en wat voor vervolg er komt.