Column: Solidariteitsbijdrage

Column
Afbeelding
(Foto: Peter Spek)

Door Peter Spek

Het zal toch niet zo zijn, dat als er echt een bus gaat rijden door de Blankenburgverbinding, wij als Vlaardingers daarvan verstoken blijven. Ik las onlangs de schermutselingen tussen de gemeente Rotterdam, Rijkswaterstaat en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag met grote belangstelling. Als volgend jaar de eerste auto’s door de Holland- en Maasdeltatunnel rijden, moeten wij nog maar afwachten of er een oeverbinding komt met een bus. De bewoners van Rozenburg rekenen daar overigens wel op, omdat de pont tussen Maassluis en Rozenburg met enige regelmaat verstek laat gaan, maar ook de fietsers uit deze regio kijken reikhalzend uit naar een vlotte oversteek. Het blijft natuurlijk een gemiste kans, dat bij dit miljoenen euro kostende project een fietsverbinding ontbreekt.
Eerder liet wethouder Vincent Karremans van Rotterdam weten zich sterk te maken voor een busverbinding, dat leek nu te gaan lukken, maar het blijkt dat de busvervoerder tol moet gaan betalen voor het gebruik van de Blankenburgverbinding, wat geschat wordt op 4 ton per jaar en dat maakt de exploitatie onhaalbaar. Maar wat mij meer zorgen baart, ik parkeer het probleem alvast maar even voor, is het feit, dat ik nergens lees dat als die verbinding er toch komt, Vlaardingen wel wordt aangedaan.
Nu spreekt men over een snelle verbinding tussen Rozenburg en het Schiedamse treinstation en dan zie ik die bus al vanuit de Holland- en Maasdeltatunnel komen en via de nieuwe A24 naar de A20 rijden direct naar de jeneverstad. Neemt hij dan ook de afslag West met een op- en afstapplaats op de Westlandseweg om dan via de Burgemeester Heusdenslaan weer naar de A20 te rijden? Ik zie dit nergens terugkomen. Ik opperde al eerder het idee om het gemis van een fietstunnel te compenseren met een bus waar ook fietsen in kunnen om lekker snel de mooie fietspaden van Voorne-Putten en Goeree Overflakkee te bereiken, maar ook voor de sportieve automobilisten, die de auto willen laten staan en met de fiets naar het werk willen.
Is 4 ton nu zoveel geld om de niet aangelegde fietstunnel te compenseren? Dat lijkt mij toch niet, of anders gezegd laat de automobilisten iets extra’s betalen bij het tolgeld dat zij moeten betalen voor het gebruik van deze tunnel, dan is het probleem toch ook opgelost, een solidariteitsbijdrage voor de fietsers en een drang om de auto te laten staan en de fiets te pakken. Jammer overigens dat onze VVD- wethouder Bart Bikkers, met vervoer in zijn portefeuille, nog even op de reservebank moet plaatsnemen voor een plaats in de Tweede Kamer, het zou toch een mooie eerste opdracht voor Bart Bikkers zijn om voor ons als Vlaardingers te lobbyen in de Kamer om die busverbinding met fietsvervoer mogelijk te maken…