Podcast Kunstmaffia laat onthullend verhaal horen over kunstroof

Cultuur
Rik Bouman laat het boek zien van Geert Sels met een onthullend verhaal over de kunstroof.
Rik Bouman laat het boek zien van Geert Sels met een onthullend verhaal over de kunstroof. (Foto: Peter Spek)

Voor zijn succesvolle podcast Kunstmaffia, van Vlaardinger Rik Bouman, die hij samen maakt met Robbert Tetteroo, was hij op zoek naar een nieuw onderwerp en toen kwam hij het boek van de Belgische onderzoeksjournalist Geert Sels tegen. De beide podcast-makers vielen bij het lezen van het boek van de ene in de andere verbazing en wilden meer weten over de roof van de nazi’s van kunst in de Tweede Wereldoorlog.

Door Peter Spek

“Wij hebben uiteindelijk drie afleveringen gemaakt voor onze podcast Kunstmaffia en er komt nog een vervolg,” zegt Rik Bouman. “Maar wij vonden het verhaal zo fascinerend dat wij Geert Sels hebben uitgenodigd om naar Vlaardingen te komen.” Op 1 december staat hij in het Museum Vlaardingen. “Wij vonden een gewillig oor bij de Historische Vereniging Vlaardingen en bij het Museum Vlaardingen om hem daar zijn verhaal te laten vertellen.” Rik Bouman en Robbert Tetteroo zijn niet over één nacht ijs gegaan om achter alle details te komen over de roof van kunst in de Tweede Wereldoorlog. Een afspraak in zijn woonplaats Brussel was snel gemaakt en daar leerde Vlaardinger Rik Bouman de schrijver beter kennen en hij lag aan zijn lippen toen hij het verhaal vertelde over de roof van kunst in de Tweede Wereldoorlog. 

Terwijl de Tweede Wereldoorlog dood en vernieling bracht, vond er een gigantische kunstroof plaats

“Terwijl de Tweede Wereldoorlog dood en vernieling bracht, vond er onder de radar een gigantische kunstroof plaats,” laat Rik Bouman alvast in een vooruitblik op de lezing van Geert Sels weten. “Vanuit de bezette gebieden versleepten de nazi’s kunst naar Duitsland om ambitieuze collecties op te zetten en ook uit België.” Geert Sels, journalist De Standaard, ging op zoek langs welke wegen belangrijke schilderijen van onder andere Memling, Van der Weyden, Jordaens en Cranach het land verlieten. 

 Puzzelstukken

“Hij legt de puzzelstukken aan elkaar die hij aantroffen heeft in de archieven van musea in Parijs, Den Haag, Koblenz en Brussel. Aan de hand van beeldmateriaal en archiefdocumenten vertelt Geert Sels zijn gehoor hoe privéverzamelaars, kunsthandelaren en grote veilinghuizen meegingen in het handelen van de Nazi’s”, zegt Rik Bouman. Tal van schilderijen waren zeer belangrijk, maar hebben een donkere historiek en zaten in de collecties van Hitler en Göring. Hun herkomst is onopgehelderd. Dé ontdekking van Kunst fur das Reich is dat België tijdens de Tweede Wereldoorlog een unieke positie bekleedde. ”Veel kunst werd via een omweg langs Nederland of Frankrijk naar nazi-Duitsland vervoerd. Daardoor zijn er nog steeds schilderijen met een Belgische herkomst in onze buurlanden. Waar hangen de Colijn de Coter en de Frans Francken die Hermann Goring in Hotel Métropole in Brussel kocht? Andere werken vonden hun weg naar grote Amerikaanse musea en zelfs naar Jekaterinenburg in Rusland. En de Belgische Memling die Hermann Göring bij zich had toen de Amerikanen hem arresteerden, waar zou die naartoe zijn? Het boek van Geert Sels leest als een triller. Zijn spannende lezing wordt gehouden op 1 december in Museum Vlaardingen en begint om 19.30 uur.