Paasvierder gaat voor meer luxe

Nieuws
We smullen graag van lekkernijen met Pasen.
We smullen graag van lekkernijen met Pasen. (Foto: Irina Fischer)

REGIO – Komend weekend viert zes op tien Nederlanders Pasen. Ruim driekwart van de Nederlanders die Pasen viert, koopt chocoladepaaseitjes in. Ook van degenen die het feest niet vieren geeft vier op tien aan paaslekkernijen te kopen. Een derde van de paasvierders verstopt chocoladepaaseitjes. Een breuk met vorig jaar is het prijsbewustzijn van de consument. 

Dit jaar laat een daling zien van inkopen van chocoladepaaseitjes bij discounter supermarkten. Tegelijkertijd is er sprake van een verdubbeling van klanten voor de warme bakker als het gaat om chocoladepaaseitjes en wordt er minder naar aanbiedingen gekeken. Kortom, een beetje meer luxe lijkt terug rond de viering, waar door de inflatiegolf eerder flink het mes in was gezet.

In opdracht van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, hield Peil.nl afgelopen weekend een representatieve peiling onder 2.900 respondenten door het hele land. 

Smaken verschillen

Theo Heere, directeur VBZ: “Naast de bekende smaken melk, wit, puur, hazelnoot, cappuccino, praliné en karamel-zeezout lijkt stroopwafelsmaak inmiddels een blijvertje. Overigens, de smaken karamel-zeezout, cappuccino en hazelnoot doen het gemiddeld veel beter bij de vrouwelijke consumenten.” 

Matzecracker als paastraditie

Naast chocoladepaaseitjes worden uiteraard ook allerlei andere lekkernijen in de paasperiode gekocht. Zoals het paasbrood, (kippen)eieren, verse of afbak croissants en de welbekende chocoladepaashaas. Het enthousiasme voor die producten is ten opzichte van vorig jaar duidelijk meetbaar toegenomen. Een leuke traditie, waar een op zes paasvierders aan meedoet, is het nuttigen van de Hollandia matzecracker, in dit geval meestal voorzien van boter en suiker.